مقایسه نرم افزار های مانیتورینگ شبکه

مقایسه نرم افزار های مانیتورینگ شبکه

عبارت مانيتورينگ شبکه بنا بر دانشنامه ويکي پديا به معناي استفاده از سيستم نرم افزاري مي باشد که بصورت پیوسته کامپيوتر هاي شبکه را مانيتور کرده و هر گونه کندي و از کار افتادگي المنت هاي آن را به مدير شبکه نمايش مي دهد.

همان گونه که يک سيستم تشخيص نفوذ يک دسترسي غير مجاز و يا يک حمله را گزارش ميدهد، يک سيستم مانيتورينگ شبکه نيز اطلاعاتي همچون  ازکار افتادن سرور ها و يا نود ها ( سويچ، روتر، فايروال…) ، کيفيت لينک هاي ارتباطي ، دماي محيط، بار پردازشي، مصرف حافظه و هارد ديسک و اطلاعات جامع و کامل ديگري را ارائه خواهد داد.

امروزه نرم افزار هاي متنوعي بصورت رايگان و تجاري وجود دارند که هر کدام مزيت ها و معايب خاص خود را داشته و امکانات متنوعي را ارائه مي دهند. فاکتور هاي متنوعي براي مقايسه نرم افزار هاي مانيتورينگ وجود دارد که هر کدام  برحسب شرايط و نيازمندي هاي شما  اهميت پيدا خواهند کرد. در ادامه به بررسي اين فکتور ها پرداخته و سعي مي کنيم اين موارد را  در نرم افزار هاي مانيتورينگ مشهور مقايسه کنيم

  1. پشتيباني از انواع نود هاي شبکه
    1. به اين معناست که نرم افزار مانيتورينگ بتواند حداکثر نود هاي شبکه را با حداقل امکانات فراهم شده نظارت نمايد و براي مانيتور يک نود متفاوت نيازمند برنامه هاي جانبي و يا اطلاعات خاص از آن نود نباشد.
  2. تنوع گزارش
    1. بدين معناست که نرم افزار مانيتورينگ بتواند با توجه به تنوع نود هاي شبکه اطلاعات متنوع  و کاملي را از نود ها ارائه کرده و اين اطلاعات را در صورت نياز براي يک نود سفارشي کرد.
  3. سادگي نصب و راه اندازي
    1. همان طور که از نام آن پيداست سادگي نصب و راحتي استفاده فاکتور مهمي در نرم افزار هاي مانيتورينگ به حساب مي آيد ولي اين نکته را نيز بايد مدنظر داشت که سادگي  يک برنامه نبايد منتهي بر عدم کارايي و ساده بودن اطلاعات قابل ارائه آن باشد.
  4. پشتيباني
    1. اينکه نرم افزار شما از پشتيباني معتبري برخوردار باشد و در مواقع بروز مشکلات بتوانيد در حداقل زمان ممکن اين مشکل را برطرف نماييد از فاکتور هاي کليدي هر برنامه کاربردي  مي باشد.
  5. قابليت اطمينان
    1. اطلاعات يک نرم افزار مانيتورينگ تا چه ميزان قابل اطمينان بوده و مي توان به اطلاعات آن رجوع کرد؟ آيا نحوه ي ذخيره سازي داده ها جوابگوي نيازهاي شما خواهد بود؟
  6. بومي سازي بر حسب نياز
    1.  درصورتي که خواهان تغييراتي در قسمتي از برنامه هستيد آيا مرجعي براي انجام خواسته شما وجود دارد؟
    2. آيا مي توانيد گزارش هاي خاص خود را از برنامه دريافت کنيد؟ در صورت نياز به کجا بايد مراجعه کنيد؟
  7. تحمل بار
    1. آيا سيستم براي شبکه هاي بزرگ توانايي نظارت و تحمل بار پردازشي را داراست؟

هرچقدر نرم افزار مانيتورينگ فاکتور هاي بالا را با امتياز  بالاتري بر آورده سازد کيفيت و کارايي بيشتري را فراهم مي کند.

MRTG:

يکي از قديمي ترين و در عين حال ساده ترين نرم افزار هاي مانيتورينگ مي باشد که بصورت گراف پارامتر هاي در حال نظارت را نمايش مي دهد، اطلاعات خود را در فايل هاي RRD ذخيره کرده و از پايگاه داده اي استفاده نمي کند. اين نرم افزار با استفاده از Perl نوشته شده و بر روي Linux,Windows,Mac قابل استفاده مي باشد. وب سايت اين نرم افزار شامل اسکريپت هاي مي باشد که براي نظارت بيشتر بر مواردي همچون Sql,Firewall,Cpu,Ram  کاربرد دارد. اين نرم افزار کاملا رايگان بوده و از وب سايت آن قابل دانلود مي باشد. نصب آن بسيار ساده بوده و امکانات خاصي را در اختيار شما قرار نمي دهد. براي مانيتور کردن هر نود نيازمند OID هاي مربوطه خواهيد بود. هيچ تفکيک و يا گروه بندي نمي توانيد براي نود ها ايجاد کنيد، از اطلاعات آن بايد بصورت دستي پشتيبان تهيه کرد و هيچ مکانيزم پشتيبان گيري وجود ندارد. براي محيط هاي بزرگ توصيه نمي شود. هرگونه تغيير در برنامه را بايد خودتان انجام دهيد.

Cacti:

ککتي و يا ککتاي را مي توان بيشک يکي از ساده ترين و در عين حال کارامد ترين نرم افزار هاي مانيتورينگ شبکه دانست

نصب آن به دانش فني خاصي نياز نداشته و با استفاده از مطالب موجود در وب سايت آن قابل انجام است. اين نرم افزار اطلاعات را بصورت گراف نمايش داده و داده هاي خود را در RRD ذخيره مي نمايد، همچنين از پايگاه داده Mysql به منظور ذخيره اطلاعات کاربران و تنظيمات نرم افزار بهره مي برد. با استفاده از Poller که بايد توسط سيستم عامل بصورت زمان بندي شده اجرا شود، نود هاي شبکه را براي جمع آوري داده هاي مورد نياز پايش مي کند. در فروم آن مي توان تمپليت هاي متنوعي را از انواع نود هاي شبکه يافت و از آن به عنوان مرجع کاملي براي اشکالات برنامه ياد کردولي بروزرساني برنامه به کندي انجام شده و درصورتي که مشکلات امنيتي جدي يافت شود تا انتشار نسخه بعدي که ممکن است تا 1 سال نيز بطول انجامد مي بايست منتظر ماند. پشتيباني رسمي از اين برنامه وجود نداشه و در صورت بروز مشکل مي بايست به فروم ياد شده ارجاع نمود.  بطور پيش فرض هر 5 دقيقه يک بار داده ها را بروز رساني مي کند و امکان کاهش اين فاصله به کمتر از 1 دقيقه وجود ندارد. براي شبکه هايي با اندازه متوسط مناسب بوده و براي شبکه هاي بزرگ  توصيه نمي شود. اين نرم افزار داده ها را در فواصل  دقيقه، ساعت، هفته، ماه و سال نمونه  برداري کرده و در صورتي که بخواهيد به داده چند ماه قبل ارجاع کنيد فقط  اطلاعات اين نمونه ها در دسترس شما خواهد بود. براي مثال  در نمايش سالانه از گراف ها داده ها بصورت نمونه هاي1 روز نمايش داده خواهند شد، يعني ميانگين داده هاي هر روز بصورت يک مقدار در فايل RRD ذخيره مي شود و در صورتي که  مي خواهيد بدانيد بين ساعت 7-11 صبح  روز 15 مهر ماه سال گذشته آيا ترافيک شما قطع شده است يا خير اين امکان وجود ندارد زيرا داده ها بصورت ميانگين روزانه ذخيره شده اند.

بدليل ذخيره داده ها در فايل هاي RRD قابليت اطمينان و ارجاع به اين داده ها ضعيف مي باشد. بومي سازي خاصي براي اين برنامه وجود ندارد.

حل آنلاین تلفنی مشکلات کامپیوتری و مشکلات موبایل تماس با موبایل کمکرایانه کمک

Solarwinds:

بي شک solarwinds Orion  يکي از کامل ترين و مجهز ترين نرم افزار هاي مانيتورينگ دنياست. استفاده از پولر هاي اختصاصي براي  انواع شبکه، گزارشات کامل،ايجاد آلارم  و دها امکانات ديگر اين برنامه آنرا به يکي از کامل ترين نرم افزار هاي مانيتورينگ مجهز ساخته است. ولي  قيمت بالاي اين محصول، عدم پشتي باني از زبان فارسي و تقويم شمسي، عدم ارائه خدمات فروش و پشتيباني در ايران ( وبسايت اين محصول حتي در داخل ايران قابل دسترس نيست ) باعث شده تا مديراني که از اين محصول در شبکه خود استفاده مي کنند هر لحظه نگران خرابي و ايجاد مشکل در اين برنامه باشند. همچنين اين محدوديت ها باعث مي شود نياز مشتري به گزارشات اختصاصي و يا ايجاد برخي تغييرات در برنامه بي پاسخ بماند. علاوه بر آن به دليل نصب و راه اندازي اين نرم افزار بر روي ويندوز و استفاده از پايگاه داده MSSQL به همراه آن و نياز مبرم سيستم عامل ويدوز به آنتي ويروس و فايروال باعث مي شود اين نرم افزار در قياس با نرم افزارهاي مشابه  منابع سخت افزاري بيشتري را مصرف نمايد.

در انتها ميخواهيم توجه شما را به بررسي فاکتورهاي بالا در خصوص نرم افزار مانيتورينگ شبکه نما جلب نماييم.

مهمترين فکتور پشتيباني اين نرم افزار  توسط تيم فني شرکت مي باشد که در تمامي روز هاي هفته و حتي ايام تعطيل نيز ارائه خواهد شد، علاوه بر آن ايجاد تغييرات اختصاصي در نرم افزار، ايجاد گزارشات متنوع بر حسب نياز شما از ديگر امکاناتي است که توسط شرکت کاير ارائه خواهد شد. در خصوص بومي سازي مي توان گفت که شبکه نما تنها نرم افزاري است که از تقويم کاملا شمسي در گزارشات خود بهره مي برد و علاوه بر آن امکانات برنامه براي شبکه هاي موجود در ايران بهينه گشته است. از آنجايي که اين نرم افزار مانيتورينگ بر روي سيستم عامل لينوکس نصب و راه اندازي مي شود از امنيت بالايي بر خوردار بوده و برخلاف نرم افزارهاي مانيتورينگ مشابه ويندوزي، نياز به نصب آنتي ويروس و فايروال نمي باشد. اين برنامه مخصوص محيط هاي بزرگ و شبکه هاي اينترپرايز طراحي گشته و در توليد آن بهينه سازي هايي به اين منظور در نظر گرفته شده تا بتواند براي مانيتورينگ شبکه با تعداد نود هاي زياد مورد استفاده قرار گيرد. از آنجايي که با خريد اين برنامه تمامي مراحل نصب و پيکربندي آن توسط تيم فني شرکت کاير انجام مي پذيرد شما نيازمند هيچ دانشي در خصوص نصب و راه اندازي آن نمي باشيد. همچنين ارائه مستندات  راهنماي کاملا فارسي، به همراه برگزاري کلاس هاي آموزشي هيچ گونه نگراني در استفاده از اين برنامه باقي نمي گذارد.استفاده از پايگاه داده Mysql و ذخيره داده ها در آن باعث شده تا به تمامي داده هاي شبکه خود در هر بازه زماني دسترسي داشته باشيد.

کمک رایانه
مشکلات رایانه ای
سوالات رایانه ای
پاسخگویی به سوالات رایانه ای
مشکلات شبکه شبکه های کامپیوتریمشکلات شبکه دامینمشکلات کامپیوتریمشکلات شبکه های کامپیوتری
انجام پروژه های شبکه   راه اندازی شبکه های کامپبوتری  پشیتبانی شبکه های کامپیوتری
امداد رایانه 
موبایل کمک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *