مقایسه و بررسی کامل 7 گوشی برتر روز

در طول سالیان گذشته و با پیشرفت روز افزون فن آوری تلفن های هوشمند، بررسی تلفن های هوشمند را از سر گرفته ایم و البته  در این مرحله  به این نتیجه رسیدیم که تلفن های شرکت Samsung مجهز به بهترین دوربین های بازار می باشند. برای مثال Galaxy S II تلفنی بود که در زمان خودش یکی از بهترین ها بود، به نحوی که تصاویری با جزئیات بسیار زیاد می گرفت، و یا حتی با کیفیت 1080p فیلمبرداری می کرد (قابلیتی که به ندرت در تلفن های هوشمند سال 2011 دیده میشد).

مقایسه دوربین گوشی

بعد از آن Galaxy S III با سنسور BSI ارتقاء یافته و با قابلیت عکسبرداری پشت سر هم بسیار سریع به بازار آمد؛ علاوه بر آن، تأخیر شاتر در این مدل به شدت کاهش یافته بود. در همین راستا و در ادامه ی این پیشرفت ها، Galaxy S4 پرش بزرگی به دوربین 13 مگاپیکسلی داشت در حالی که از ویژگی های نرم افزاری آن میتوان به قابلیت هایی از جمله حذف اشیاء متحرک از فریم و نیز قابلیت فیلمبرداری با حرکت آهسته نام برد.

مقایسه دوربین گوشی

با توجه به همه ی اینها، نمی توان از Samsung Galaxy S5 انتظار بسیار زیادی در این زمینه داشت. به نظر شما آیا با دوربین 16 مگاپیکسلی امکان رقابت با دیگر برند های معتبر را خواهد داشت؟ به این دلیل است که ما اقدام به نوشتن این مقاله کردیم؛ و تصمیم گرفتیم که بهترین محصول شرکت سامسونگ را با بهترین محصولات موجود در بازار از جمله HTC One (M8)، Galaxy S4، iPhone 5s، LG G2، Nexus 5، Sony Xperia Z1 مقایسه کنیم. جدولی مقایسه ای را در زیر می توانید مشاهده کنید:

رنگ ها

نمایش رنگ ها در دوربین ها می تواند در کیفیت تصاویر نقش بسزایی داشته باشد. کیفیت رنگها می تواند یک تصویر را بسیار خوب و یا بد جلوه دهد. در واقع این موضوع مهم است که کدام تلفن و با کدام دوربین می تواند بهترین و دقیق ترین کیفیت را از رنگها به نمایش بگذارد. خبر بد این است که هیچ کدام از این تلفن ها در این زمینه بدون عیب نیستند. البته برخی از آنها نسبت به دیگری برتری هایی دارند.

مقایسه دوربین گوشی

به طور مشخص Samsung Galaxy S5 به خصوص در محل هایی که نور بسیار زیاد و به اندازه کافی است تصاویر نزدیک تری به واقعیت را نشان می دهد. تصاویر ابری که توسط این دوربین گرفته می شوند، رنگهایی با اشباع بیشتری دارند که البته آزاردهنده نیست. با این حال اشیائی با رنگ های روشن مانند گلبرگ های آفتابگردان که در تصاویر پیداست، ممکن است بسیار پر نور دیده شوند، احتمالاً به این دلیل که نرم افزار تنظیم شده تا کانترست تصویر را تا آنجایی که میتواند تقویت کند. اما به طور کلی، باز تولید رنگ ها در Samsung Galaxy 5s بسیار خوب انجام می شود.

همانطور که از سال گذشته در تلفن قبلی سامسونگ یعنی  Galaxy S4 هم دیدیم، رنگ ها در تصاویر آنچنان هم بد نبودند. در واقع باید این حقیقت را بپذیریم که برخی از تصاویر آن، بهتر و دقیق تر از تصاویر Galaxy S5 به نظر می رسند، حداقل در تصاویری پر شده از رنگ های مختلف، این درحالی است که پرچمدار جدید Samsung در موارد دیگر یک سر و گردن بالاتر است.

iPhone 5s به این اعتقاد دارد که اجسام و اشیاء آنطور که واقعاً هستند باید به نظر بیایند. تصاویر گرفته شده با آن، بسیار نزدیک به دید انسان است، با رنگ های بسیار طبیعی، اما گرمای تصاویر نسبت به آنچه ما آنرا خنثی می نامیم قدری بیشتر است. با این حال،  تصاویر iPhone هنوز هم لذت بخش به نظر می رسد.

LG G2 بسیار عجیب عمل می کند. برخی اوقات تصاویری می گیرد با کیفیتی خارق العاده که بسیار به تصاویر مرجع ما نزدیک است و از دیگر تلفن ها بهتر عمل می کند. اما در جایی دیگر، نمی تواند رنگ ها را به درستی تشخیص دهد و یا حد اقل نسبت به تصویر اولیه. برای مثال، وقتی که ما خواستیم برای داشتن تصویری خنثی تر دوباره عکس بگیریم، در عکس دوم آسمان به رنگ ارغوانی در تصویر پیدا شد! به طور مشابه، HTC One (M8) نیز نتایج متغییری را ارائه می دهد، اما در واقع در اکثر مواقع کارش را به درستی انجام می دهد. ما به این نتیجه رسیدیم که برای دستیابی به تصویری با کیفیت بهتر، باید قبل از گرفتن تصویر، بر روی اشیاء کلیک کنیم تا دوربین به طور خودکار تنظیمات مربوط به Exposure را انجام دهد.

در ادامه به سراغ Sony Xperia Z1 رفتیم. کیفیت تصاویر آن در مقایسه با دیگران بد به نظر نمی رسید، ولی با یک بررسی کوتاه و مقایسه با تصاویر مرجع متوجه شدیم که دوربین آن شدت رنگ ها را قدری افزایش می دهد. و در پایان، Google Nexus 5 را بررسی کردیم، تصاویر آن در مجموع بد نیست، اما رنگ ها در اغلب اوقات قدری گرم تر به نظر می رسند. می توانید جزییات بررسی دو گوشی OnePlus One و Nexus 5 را هم مطالعه کنید

جزئیات:

حسگری با تفکیک پذیری بالا، جزئی بسیار مهم برای گرفتن تصاویری با سایز بزرگ و با جزئیات زیاد است. این خصیصه Samsung Galaxy S5 را در موقعیتی استثنائی قرار داده؛ به نحوی که تصاویر آن را در زمره ی بهترین ها می توان به حساب آورد. با بزرگنمایی 100 درصد، مقداری خش و پارازیت در تصاویر اجتناب ناپذیر است، و تیزی اضافه شده به تصویر نیز کاملاً قابل تشخیص است، اما به طور کلی نتایج آن کاملا رضایت بخش است.

Camera comparison- Samsung Galaxy S5 vs HTC One (M8), Galaxy S4, iPhone 5s, LG G2, Nexus 5, Sony Xperia Z1 - Details

Sony Xperia Z1 نیز به لطف سنسور 20 مگاپیکسلی خود، به خوبی Galaxy S5 عمل می کند. حتی تصاویری که توسط حالت هوشمند و به صورت خودکار به 8 مگاپیکسل تقلیل داده می شوند نیز قابل رقابت با سنسور های 13 مگاپیکسلی Galaxy S4 و  LG G2 می باشند. وقتی وارد جزئیات می شویم، این دو مدل در یک رده قرار خواهند داشت. Galaxy S4 تصاویر تیز تری می گیرد، این در حالی است که LG G2 گوشه ها را قدری نرم می کند، و به این دلیل تصاویر بیشتر طبیعی به نظر می رسند.

در رابطه با iPhone 5s نیز باید گفت که این تلفن هوشمند شرکت Apple جزئیات را به خوبی به نمایش می گذارد، اما در تفکیک پذیری های بالا، با قدری تأخیر همراه است. البته  از آنجا که 8 مگاپیکسل به اندازه کافی قوی است، این تأخیر آزاردهنده نخواهد بود. جزئیات در Google Nexus 5 در مقایسه با iPhone 5s قدری نرم تر به نظر می رسند، که البته همراه با میزان کمتری پارازیت و خش دیجیتال است.

HTC One (M8) در این طبقه بندی از همه عقب افتاده است. حسگر 4 مگاپیکسلی آن به هیچ عنوان نمی تواند مانند دیگر مدل ها جزئیات را در تصاویر به نمایش بگذارد، اما هنوز هم تصاویر آن قابل قبول هستند. حتی در بزرگنمایی 100 درصد نیز تصاویر شفاف به نظر می آیند و میزان خش و پارازیت آن قابل تحمل است.

مقایسه دوربین گوشی

تصاویر زیر سقف:

ثبت تصاویر در روشنایی روز کار خیلی مشکلی برای تلفن های هوشمند نخواهد بود. اما اگر مقداری میزان نور را کم کنید، ثبت تصاویر برای دوربین های این تلفن ها قدری سخت و پیچیده خواهد شد. در نور های متوسط و کم، Samsung Galaxy S5 تصاویر قابل قبولی را ثبت می کند که البته نور فلش LED آن قدری توناژ سدر به تصاویر می دهد. نویز و پارازیت های دیجیتال همچنان تحت کنترل هستند. و این دقیقاً همانند مدل قدیمی تر آن یعنی Galaxy S4 است، تصاویری با رنگ های غنی و طبیعی ثبت می کند، ولی نور فلش LED قدری تون سرد به تصاویر می دهد. در هر حال این تصاویر هنوز قابل قبول و کاربرد هستند.

مقایسه دوربین گوشی

Sony Xperia Z1 تلفنی است که توجه ما را در این تست مشخص بیشتر به خود جلب کرده است. آستانه عملکرد فلش LED این دستگاه بسیار پائین به نظر می رسد، به نحوی که در جایی که قدری نور وجود دارد بازهم فلش می زند که البته نمی توان از آن شکایت کرد. بدون توجه به اینکه منبع نور چه قدر قوی است، دوربین این گوشی، جزئیات را به خوبی و با رنگهایی دقیق ثبت می کند. بررسی و مقایسه تصویری و سریع برای HTC One M8 و Nexus 5 هم می تواند در انتخاب به شما کمک کند

تصاویر زیر سقف دوربین iPhone 5s دارای جزئیات خوبی هستند، اما قدری نویز دار و گرم تر از آن چیزی که باید باشند به نظر می رسند. فلش LED آن اما به خوبی عمل می کند. همین نتیاج نیز برای تلفن LG G2 قابل بیان است. تصاویر از کیفیت خوبی برخوردار هستند اما رنگها قدری دستکاری شده اند.

تلفن Google Nexus 5 و HTC One (M8) در این لیست از همه عقب تر هستند. Nexus 5 نمی تواند به درستی تعادل رنگ ها را نمایش دهد و این درحالی است که One (M8) رنگ ها را بی روح ثبت می کند و البته هر دوی آنها تصاویر زیر سقف را کاملاً نویز دار به ثبت می رسانند.

مقایسه دوربین گوشی

تصویربرداری در شب:

Samsung Galaxy S5 حتی در شب نیز به خوبی کاربرد دارد. در واقع هیچ چیز غیر عادی در تصاویر گرفته شده ی این تلفن در شب وجود ندارد. در واقع تصاویر گرفته شده در شب توسط این تلفن هوشمند و iPhone 5s و Galaxy S4 در یک رده از کیفیت قرار دارند. تصاویر شب S5 به همان اندازه که از جزئیات کافی برخوردارند، به همان اندازه نیز از میزان نویز رنج می برند. نتایج تصویر برداری در شب برای صحنه ای به صحنه ای دیگر متفاوت است، اما به هر حال Samsung Galaxy S5 ، iPhone 5s و LG G2 در بالای این لیست قرار دارند. Galaxy S4 برخی اوقات نمی تواند جزئیات را به خوبی در شب ثبت نماید و این در حالی است که Sony Xperia Z1 ممکن است بر برخی صحنه ها تعادل سپیدی را درست تشخیص ندهد.

Google Nexus 5 هم قابلیت خوبی ربای تصویر برداری در شب دارد اما، تصاویر با نویز و جزئیات کمتری همراه خواهد بود. HTC One (M8) نیز جزئیات کمتری را نسبت به بقیه تلفن های هوشمند ارائه می کند. البته همانطور که قبلا هم گفتیم، کلیک بر روی اشیاء منجر به ثبت بهتر تصاویر خواهد شد.

Night

قابلیت پانوراما:

یک سورپرایز براتون داریم؛ تلفن هوشمند Galaxy S4 تصاویر گسترده ی (پانوراما) بهتری را نسبت به جانشین خود یعنی Samsung Galaxy S5  ارائه می دهد.

 HTC One  M8
LG-G2
 

در واقع مدل سال گذشته این شرکت در زمینه تصویر برداری گسترده (پانوراما) بهترین کیفیت را دارد، حتی بهتر از iPhone 5s. تصاویر گسترده گرفته شده توسط LG G2 با جزئیات کمتری همراه است و این در حالی است که تصاویر گرفته شده با Google Nexus 5 با تفکیک پذیری بسیار پائین هستند

. Google Nexus 5
 
Sony Xperia Z1

. HTC One (M8) و Sony Xperia Z1 بدترین تصاویر پانوراما را ثبت می کنند، به نحوی که تصاویر ثبت شده مانند تصاویر وصله شده به نظر می آیند.

مقایسه دوربین گوشی

قابلیت فیلمبرداری:

ای موضوع که Samsung Galaxy S5  قادر به فیلمبرداری با کیفیت 1080p است، امری غیر عادی نیست. چیزی که در این دستگاه ارزش تبلیغ دارد این است که این دوربین می تواند فیلم های 4K را با سرعت 30 فریم در ثانیه و فیلم های 1080p را با سرعت 60 فریم در ثانیه، فیلمبرداری کند. به طور مشخص، فیلمبرداری 60 تصویر در ثانیه، بسیار با جزئیات و نرم به نظر خواهد رسید که البته کمبود ثبات تصویر در آن به خوبی احساس می شود. به طور مشابه، فیلمبرداری 30 تصویر در ثانیه نیز به اندازه کافی خوب است، اما بازهم به نظر لرزان به نظر می رسد، مگر اینکه شما دست بسیار با ثبات و قوی داشته باشید! فیلمبرداری در شب به همراه نویز خواهد بود. همچنان ما استفاده از کیفیت 30 تصویر در ثانیه را به همه پیشنهاد می کنیم، به این دلیل که نیاز به منبع نور قوی در اطراف نخواهد داشت. در رابطه با صدای ضبط شده توسط این تلفن نیز باید گفت، بدون استفاده از افکت های صدایی، بسیار واضح و طبیعی به گوش می رسد. به طور کلی، کیفیت فیلمبرداری Samsung Galaxy S5  آن چنان ما را به وجد نیاورد، با این حال ما از آن راضی هستیم.

iPhone 5s از قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 1080p و با سرعت 60 فریم در ثانیه پشتیبانی نمی کند اما، از یک الگوریتم بسیار قوی در زمینه ثبات تصویر بهره می برد. فیلمبرداری آن چه در شب و چه در روز از کیفیت خوب و با ثباتی برخوردار است. فیلم های گرفته شده با آن بسیار با جزئیات است و شاید رده پایی از نویز را فقط در جاهایی که نور کم است بتوان پیدا کرد.

HTC One (M8) قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 1080p با سرعت های 30 و 60 تصویر در ثانیه را دارد. هر دو حالت کیفیت ها خوبی را بر اساس سرعت تصویر ارائه می دهند. اگرچه نرم افزار ثبات تصویر به پای نوع نوری آن نمی رسد، اما بهتر از نداشتن سیستم ثبات تصویر عمل می کند. کیفیت صدای ضبط شده توسط میکروفون HTC One (M8) به طور انکار ناپذیری از دیگر رقبایش در این مجموعه بهتر است.

وقتی صحبت درباره فیلمبرداری است، Sony Xperia Z1 یک رقیب بسیار قدر برای Samsung Galaxy S5  به حساب می آید. فیلمبرداری با کیفیت 1080p آن بسیار پر جزئیات است و حتی در شب نیز نویز خیلی کمی دارد. در این دستگاه قابلیت فیلمبرداری با سرعت 60 تصویر در ثانیه وجود ندارد، اما کیفیت صدای آن عالیست و تقریباً با کیفیت HTC One (M8) برابری می کند.

LG G2 بازهم نتایج در همی را در این زمینه ارائه می کند. فیلم های گرفته شده در روز از کیفیت فوق العاده ای برخوردارند، و قابلیت OIS آن تصویر را تقریباً ثابت و در سر جای خودش نگه می دارد. کیفیت 1080p با سرعت 60 تصویر در ثانیه آن به نظر عالی می آید، حتی در مقایسه با Samsung Galaxy S5 . اما برای فیلمبرداری در شب، به علت وجود تاری حرکت غیر قابل آن ،  LG G2 تقریباً نا کارآمد است. به علاوه، کیفیت صدا نیز از حد معمول پائین تر به نظر می رسد.

Galaxy S4 تقریباً چند قدم از مدل هایی ازجمله M8، Z1 و حتی S5 عقب تر است، در عین حال هنوز یک فیلمبردار قوی به حساب می آید. فیلم های آن ممکن است قدری لرزان به نظر بیایند، اما از کیفیت خوب و پرجزئیات و نیز کیفیت صدای خوبی برخوردار است. فیلم های گرفته شده در شب تقریباً با نویز همراه است که البته از معایب فیلمبرداری در نور کم به حساب می آید.

در پایان این لیست Google Nexus 5 قرار دارد. در واقع کیفیت فیلمبرداری 1080p آن در روز به نظر عالی می آید، که از جزئیات زیاد و رنگهای طبیعی برخوردار است. به علاوه، وجود OIS در این دستگاه به خوبی قابل حس و مشاهده است. اگر اشیاء متحرک در تصویر داشته باشید، فیلمبرداری در شب با این دستگاه ممکن است قدری تار و با نویز زیاد باشد. کیفیت صدا نیز در Google Nexus 5 کاملاً عادی به نظر می رسد.

مقایسه دوربین گوشی

جمع بندی:

در این مقاله ما قصد بررسی عملکرد دوربین 16 مگاپیکسلی Samsung Galaxy S5  داشتیم. نتایج مقایسه ها نیز در ادامه خواهد آمد. مطلب هیجان انگیز و شکفت انگیزی از این بررسی بدست نیامد، در واقع این دستگاه برای ثبت تصاویر و فیلمها با کیفیت عالی، نیاز به وجود مجموعه ای از شرایط دارد. دوربین آن بسیار سریع، قابل اعتماد و با ویژگی های جدید و تنظیماتی است که ارزش تجربه کردن را دارد. مطمئناً عملکرد آن در تمام تصاویر آزمایشی ما یکسان نبوده است، اما با این حال، جزء بهترین های بازار به شمار می رود.

از سوی دیگر، و در مقایسه با تکنولوژی های سال گذشته مانند iPhone 5s، LG G2 و Sony Xperia Z1، در زمینه ی دوربین، تلفن جدید سامسونگ فقط کمی بهتر به نظر می رسد و در واقع تعویض یکی از این گوشی ها با Samsung Galaxy S5  فقط به دلیل بهتر بودن دوربین، دلیلی غیر قابل توجیه به نظر می آید.

Google Nexus 5 و HTC One (M8) دقیقاً مانند تمام مقایسه های بالا، در آخر این صف قرار دارند. دوربین های آنها به طور کلی بد نیستند، تصاویری که برای شما به نمایش گذاشتیم این واقعیت را اثبات می کند، اما، اگر شما تلفن هوشمندی با یک دوربین عالی نیاز دارید، باید سراغ مدل های دیگر در بازار بروید.

کمک رایانه
مشکلات رایانه ای
سوالات رایانه ای
پاسخگویی به سوالات رایانه ای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *