آموزش شبکه کردن پرینتر-شیر و اشتراک گزاری پرینتر

در این مقاله قصد یکی از مهم ترین قسمت ها در شبکه ورک گروپ را به شما اموزش دهیم. بعد از مطالعه این مقاله شما خواهید توانست در یک شبکه ورک گروپ پرینتر خود را شیر کنید و همچنین آموزش خواهید دید چگونه از یک پرینتر شیر شده استفاده نمایید. همچنینی نکاتی را در مورد عیب یابی عدم پرینت گرفتن پرینتر های تحت شبکه اموزش خواهید دید…

همانگونه که میدانید شبکه های ورک گروپ که در اکثر شرکت ها مورد استفاده قرار میگیرید تمام سیستم ها در عین واحد که می توانند به عنوان سرویس دهنده فعالیت کنند می توانند به عنوان سرویس گیرنده نیز فعالیت کنند. حال فرض کنید در شرکتی که دارای چند سیستم کامپیوتری می باشد و این سیستم ها به صورت شبکه به هم متصل می باشند و از منابع شیر شده استفاده میکنند یکی از سیستم ها دارای یک پرینتر می باشد که قصد داریم این پرینتر را به اشتراک گزاشته و تا مابقی سیستم ها از این پرینتر شیر شده استفاده نمایند و پرینت های خود را به این پرینتر ارسال نمایند.

اگر از شرینگ سیستم های خود مطمئن هستید در اولین قدم باید پشب سیستمی که پرینتر با کابل وصل شده است بنشینید و آی پی این سیستم را یادداشت نمایید.

برای به دست اوردن آی پی این سیستم به کنترل پنل رفته و روی گزینه network & sharing system کلیک نمایید. بعد از کلیک روی این گزینه صفحه ای برای شما باز می شود که در سمت چپ این صفحه گزینه change adapter setting وجود دارد که با زدن این گزینه در وسط صفحه ادپتر های شبکه خود را مشاهده می نمایید اگر کامپیوتر ها به صورت وای فای با هم شبکه شده باشد باید روی گزینه wireless network connection کلیک راست نمایید و اگر از سیستم کابلی برای شبکه استفاده میکنید باید گزینه local area connection را بزنید و روی آن کلیک راست نمایید.بعد روی گزینه detail کلیک کرده تا صفحه برای شما باز می شود که در این صفحه شما میتوانید ipv4 addrress را یادداشت نمایید.

در مرحله بعدی نویت به شیر کردن یا همان به اشتراک گزاری اینترنت میرسد. برای انجام اینکار باید صفحه device and printer را باز نمایید و روی پرینتر مورد نظر که قصد شیر کردن آن را دارید کلیک راست کرده و گزینه properties را بزنید و به تب sharing بروید، با ورود به این تب شما می توانید تیک گزینه share this printer را بزنید و سپس ok را بزنید. تا این مرحله از کار شما پرینتر خود را به اشتراک گزاشته اید.

بعد از انجام مراحل بالا شما باید تنظیمات sharing ویندوز خود را نیز درست کنید چرا که در صورتیکه شما این تنظیمات را درست نکنید دسترسی به کاربران برای دسترسی به پرینتر داده نمی شود.

برای انجام تنظیمات شبکه در ویندوز باید وارد کنترل پنل شده و سپس وارد network & sharing center شوید و در قسمت سمت چپ گزینه advance sharing setting را بزنید، بعد از زدن این گزینه در صقحه سمت را در زیر شاخه all network تمام زیر شاخه ها را به حالت فعلا در بیاورید و تنها گزینه پسوور را به حال off قرار دهید. الیته  اگر شما قصد دارید تمام کاربران نتوانند منابع شما دسترسی داشته باشند می توانید این گزینه را روی on قرار دهید و از هر کاربری که قصد داشت از منایع کامپیوتر شما استفاده کند یوزرنیم وپسوورد خواسته شود…

در مرحله بعد باید پای سیستمی که قرار است به عوان سرویس گیرنده باشد یعنی قرار است از پرینتری که روی سیستم شما است به صورت تحت شبکه استفاده نماید نشسته و run را در این سیستم باز کنید. و در فیلد خالی ابتدا دو \\ زده و سپس آی پی کامپیوتر سرور را که یادداشت کرده اید را بزنید. بعد از زدن این آی پی در صفحه run، صفحه ای برای شما باز می شود که در این صفحه پرینتر های شیر شده و منابع دیگری که شیر شده است را می توانید ببینید. حال باید روی پرینتر مد نظر کلیک راست کرده و گزینه connect را بزنید….

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *