آموزش فعال سازی Hibernate در سیستم عامل ویندوز 10

روش فعال سازی Hibernate در سیستم عامل ویندوز 10

یکی از ابزارهای کاربردی در سیستم عامل ویندوز10، حالت Hibernate است. این ویژگی بسیار کاربردی معمولا در لپ تاپ ها مفید واقع می شود، چرا که با استفاده از این حالت به جای  حالت Sleep می توانید بدون خاموش کردن کامل سیستم خود شارژ باطری را طولانی تر کنید و در عین حال، کارهای خود را به شکل فعال در سیستم عامل نگه دارید. با استفاده از این قابلیت می توانید تمام فایل ها و پرونده هایی که پیش از خاموش کردن سیستم در حال پردازش هستند، به صورت کامل در حافظه ذخیره و پس از روش کردن دوباره سیستم خود امکان استفاده از آن ها وجود دارد. از نظر فنی، حالت Hibernate نسخه پیچیده حالت Sleep است و در مواقعی که به مدت طولانی قرار است سیستم را ترک کنید بسیار کاربردی است.

متاسفانه قابلیت Hibernate در سیستم عامل ویندوز 10 در حالت عادی وجود ندارد و باید به صورت دستی آن را فعال کنید. در حقیقت کاربران سیستم عامل های 8 و 7 می توانند این قابلیت را توسط منوی استارت مشاهده و انتخاب کنند. در ادامه مطالب قصد داریم به بررسی روش فعال سازی Hibernate در سیستم عامل ویندوز 10 بپردازیم:

فعال سازی Hibernateروش فعال سازی Hibernate در سیستم عامل ویندوز 10

برای فعال سازی Hibernate در سیستم عامل ویندوز 10، بایستی  دکمه ی Hibernate را به منوی استارت اضافه کنید. برای انجام این کار بایستی از طریق منوی Start و از بخش  Settings گزینه Power & Sleep  را انتخاب نمایید.

در ادامه روی گزینه Additional Power Settings کلیک کنید و وارد تنظیمات پیشرفته بخش  Power شوید.

سپس یک صفحه جدید برای شما نمایان خواهد شد. در این بخش، از طریق منوی سمت چپ بر روی گزینه Choose what the power buttons do کنید.

حال گزینه Change settings that are currently unavailable را انتخاب کنید.

 در صفحه جدید از بخش Shutdown Setting تیک گزینه Hibernate را فعال کنید و در ادامه برای ذخیره تنظیمات اعمال شده گزینه Save Changes را انتخاب کنید.

در آخر برای اطمینان از فعال سازی Hibernate از منوی Power می توانید گزینه Hibernate را مشاهده کنید.

برای فعال سازی قابلیت Hibernate به موارد زیر نیز توجه کنید

  • با Hibernate ویندوز 10، سیستم شما کاملا خاموش شده و هیچ برقی مصرف نمی کند. اما در حالت Sleep، دستگاه خاموش نشده و در وضعیت آماده به کار قرار می گیرد.
  • در حالت Sleep، برنامه ها روی رم ذخیره می شوند. در حالی که در حالت Hibernate برنامه های در ال اجرا روی هارد دیسک قرار می گیرند.
  • پس از روشن کردن سیستم در حالت Hibernate، داده ها از هارد دیسک به رم سیستم انتقال داده می شوند و از این طریق مجددا در دسترس قرار می گیرند.
  • استفاده مداوم از حالت Hibernate می تواند موجب کندی سیستم شما شود. به همین دلیل توصیه می شود تنها در مواقع ضروری از این قابلیت استفاده کنید.

اگر گزینه Hibernate در بخش مذکور نبود چه کنیم؟

گاهی اوقات برای فعال سازی Hibernate ممکن است در صفحه Power Options ویندوز 10 گزینه Hibernate وجود نداشته باشد. در این مواقع در صورتی که به بخش Choose what the power buttons do بروید حالتی مانند تصویر زیر مشاهده خواهید کرد که در آن اصلا گزینه Hibernate ارائه نشده است و تنها گزینه های Turn on، Sleep و Lock ارائه شده اند.

فعال سازی Hibernateآیا  این موضوع به این دلیل است که سیستم شما از قابلیت Hibernate پشتیبانی نمی کند؟

خوشبختانه این طور نیست و شما می‌توانید قابلیت Hibernate را به سیستم خود اضافه کنید. معمولا نبود این حالت در بخش مذکور در تبلت ها و لپ تاپ هایی دیده می‌شود که از ویندوز 10 هوم برخوردار هستند. متاسفانه بسیاری از منابع به غلط اشاره دارند که ویندوز 10 هوم از قابلیت Hibernate پشتیبانی نمی‌کند ولی در اصل این طور نیست. برای اضافه کردن قابلیت Hibernate به ویندوز 10 هوم یا هر نسخه دیگری از ویندوز که آپشن مذکور در حالت پیش فرض آن از منوی Power Options مخفی شده است و بایستی مراحل زیر را به صورت دقیق انجام دهید.

در ادامه روی آیکون ذره بین گوشه سمت چپ و پایین صفحه ویندوز کلیک نمایید و عبارت CMD را تایپ کنید و روی گزینه Command Prompt کلیک راست کنید و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید.

سپس دستور hibernate on Powercfg/ را در پنجره مشکی رنگ که ایجاد شده است تایپ کنید و کلید اینتر را فشار دهید. سپس در ادامه دستور Powercfg /h /type full را تایپ کنید و مجددا کلید اینتر را از روی صفحه کلید بفشارید.

فعال سازی Hibernateدر ادامه می توانید پنجره دستورات CMD را ببندید و یک مرتبه سیستم خود را ریستارت کنید. بعد از ریستارت کردن سیستم مجددا به بخش  Choose what the power buttons do مراجعه کنید. مشاهده خواهید کرد که مانند تصویر فوق گزینه Hibernate در این قسمت فعال و قابل انتخاب است. تیک این گزینه را فعال کنید و با انتخاب گزینه Save Changes تغییرات اعمال شده را ذخیره کنید. بنابراین فعال سازی Hibernate در ویندوز 10 با موفقیت به پایان رسید.

چنان چه  سوالی در زمینه کامپیوتر دارید می‌توانید با کارشناسان ما در رایانه کمک تماس بگیرید. شما کاربران عزیر می‌توانید برای پاسخ به سوالات خود در زمینه موبایل با کارشناسان ما در  موبایل کمک تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *