آموزش نکات کلیدی در word

در این مقاله قصد داریم به نکات کلیدی در word اشاره کنیم.

کلید های میانبر در صفحه کلید

در قسمت اول به کلید های میانبر در صفحه کلید اشاره می کنیم که بسیار پرکاربرد می باشند:

1 – با استفاده از کلید ها ترکیبی ctrl+shift می توان نشانگر صفحه ورد را به سمت راست و یا چپ منتقل کرد. روش کار به این صورت می باشد که با کلید های ctrl + shift سمت راست نشانگر به سمت راست صفحه می رود. با استفاده از کلید های ctrl+shift سمت چپ نشانگر به سمت چپ صفحه می رود.

2 – با استفاده از کلیدهای ترکیبی ctrl + {  می توانید فونت نوشته ها را کوچک و بزرگ کنید. برای بزرگ کردن فونت از کلید ترکیبی ctrl + }  استفاده می شود.

3 – با استفاده از کلید ترکیبی shift + F5 می توانید به بخشی از متن که به تازگی تغییری در آن ایجاد کرده اید بروید. با فشردن مجدد این کلید ترکیبی شما را به قسمت های تغییر یافته قبلی متن می برد.

4 – در صورتی که فرمت قسمتی از متن را تغییر داده اید، به عنوان مثال رنگ یا نوع فوت آن را عوض کرده اید و حالا می خواهید به وضعیت پیش فرض وورد برگردانید. بنابراین می توانید آن بخش از متن را انتخاب و کلدیهای ترکیبی CTRL + SPACEBAR را فشار دهید.

5 – زمانی که می خواهید قسمتی از متن را انتخاب کنید، می توانید کلید ALT را پایین نگه دارید. سپس موس را درگ کنید. این کار موجب می شود عمل انتخاب به صورت مستطیل شکل انجام گیرد. بنابراین در این صورت سرعت شما به شکل جشمگیری افزایش پیدا می کند.

6 – در زمان تایپ کردن متن انگلیسی برای پیدا کردن مترادف یک کلمه خاص کافیست نشانگر را در کنار و یا در زیر کلمه مربوطه ببرید و کلیدهای Shift + F7 را فشار دهید. بنابراین در این صورت فهرستی از کلمات مترادف آن کلمه خاص برای شما نمایش داده می‌شود.

انتقال از طریق صفحه کلید

یکی از نکات کلیدی در word انتقال از طریق صفحه کلید است.

برای جابه جایی متن از یک محل به محل دیگر می توانید روش های زیر به کار ببرید.

ابتدا متن مورد نظر خود را انتخاب نمایید. سپس کلیدهای ترکیبی (CTRL + X) و یا ( SHIFT + DELETE) را فشار دهید. با فشردن این کلیدهای ترکیبی متن شما ناپدید می شود. البته متن ناپدید نشده بلکه از محل خود برداشته شده و به حافظه رفته است.

سپس مکان نمای خود را جابه جا کنید و به محلی که می خواهید متن به آن جا انتقال داده شود، بروید.

پس از قرار گرفتن در محل مورد نظر می توانید کلیدهای ترکیبی  (CTRL + V) و یا کلیدهای ترکیبی (SHIFT + INSERT) را فشار دهید تا متن از حافظه به محل جدید انتقال داده شود.

اگر دوباره کلیدهای ترکیبی (CTRL + V) فشار دهید متن دوباره از حافظه فراخونی می شود. چرا که این متن تا وقتی که در ویندوز قرار دارد در حافظه باقی می ماند.

همچنین برای انتقال می توانید از زیر منوی cut در منوی edit برای (ذخیره در حافظه و حذف) و برای ( فراخوانی از حافظه) از زیر منوی paste در منوی edit استفاده نمایید.

تکثیر به کمک صفحه کلید

یکی از نکات کلیدی در word تکثیر به کمک صفحه کلید است.

برای کپی کردن یک بخش از متن به محل دیگر می توانید روش های زیر را به کار ببرید:

متن مورد نظر خود را انتخاب نمایید. سپس کلیدهای ترکیبی (CTERL + C) را فشار دهید یا با استفاده از کلیدهای ترکیبی ) CTRL +INSERT) متن را در حافظه کپی نمایید.

سپس به مکان مورد نظر بروید. در محل جدید کلیدهای ترکیبی (CTRL + V) و یا (SGHIFT + INSERT) را بزنید تا متن درون حافظه در محل جدید فراخوانی شود.

نکته :  برای کپی متن می توانید از طریق منوی edit گزینه copy و paste را انتخاب نمایید.

مزاحمت‌ها را از خود دور کنید

 در زمان نوشتن مطالب نیاز به آرامش است. پیچیدگی ظاهری نرم افزار وورد، موجب به وجود آمدن نرم افزارهای ویراستاری متفاوتی شده است. اگر شما در طول روز از نرم افزار وورد استفاده می کنید، برای داشتن یک محیط بدون مزاحمت می توانید به سادگی نوار ابزارهای آن را غیر فعال کنید تا شلوغی صفحه کاهش یابد. با استفاده از کلیدهای ترکیبی CTRL + F1 می توانید این نوار ابزار را فعال یا غیر فعال نمایید.

با فعال کردن گزینه Auto-hide Ribbon در قسمت Ribbon Display Option موجب می شود که هر زمانی که استفاده ای از این نوار ابزار نداشتید، به صورت خودکار محو شود. این امکان بیشتر برای نسخه های وورد 2013 و 2016 کاربردی است.

نکات کلیدی در word

نوشتن معادلات ریاضی در وورد

یکی از نکات کلیدی در word برای نوشتن معادلات ریاضی  می توانید Equation را انتخاب نمایید. برای این کار می توانید از طریق منوی Insert و از لیست Equation گزینه Insert New Equation را انتخاب کنید. از نوار ابزار Equation می توانید برای طراحی فرمول های پیچیده ریاضی، فیزیک و یا شیمی استفاده نمایید.

24 آیتم را در کلیپ بورد خود نگه دارید

برعکس حافظه ی کلیپ بورد ویندوز که تنها مختص به یک آیتم است، نرم افزار  وورد این امکان را به شما می دهد که از 24 آیتم به صورت همزمان در کلیپ بورد خود داشته باشید. از طریق منوی Home روی فلش موجود در کنار گزینه Clipboard کلیک نمایید. سپس یک پنل در کنار صفحه برای شما باز می وشد. راه دیگر باز کردن این پنل دوبار پشت سرهم کلیدهای Ctrl + C را فشار دهید. این ویژگی این امکان را به شما می دهد که چندین آیتم را به صورت همزمان کپی کنید و به سادگی به بخش های مختلف مطلب انتقال دهید.

نکات کلیدی در word

در هر زمان مطالب خود را ترجمه کنید

با استفاده از مترجم مایکروسافت در وورد می توانید هر زبانی را به زبان دیگری ترجمه کنید. در وورد 2013 و 2016 می توانید از طریق زبانه Review به ویژگی Translate دسترسی داشته باشید. زبانه Research در سمت راست صفحه ظاهر می شود که در آن می توانید هر زبانی را که می خواهید انتخاب کنید. امکات ترجمه یک کلمه، یک جمله و یا کل مطلب را برای شما فراهم می کند. سپس نتیجه آن در مرورگر وب به شما نمایش داده می شود.

یک فایل word را دو بار در یک پنجره باز کنید

یکی از ترفندهای کاربردی در word باز کردن یک فایل به دو صورت در یک پنجره می باشد. با انجام این کار می توانید یک پنجره word را در دو قسمت جداگانه از یک فایل با اسکرول ارهای جداگانه اختصاص بدهید. در این صورت در عین خواندن قسمتی از فایل، قسمت دیگر را ویرایش کنید.برای انجام این کار از تب view در قسمت windows گزینه split را انتخاب نمایید. مشاهده می کنید که پنجره به دو قسمت تقسیم شده است. برای لغو و برگشتن به حالت قبل کافی است روی گزینه remove split کلیک نمایید.

روی فایل های word رمز عبور قرار دهید

از دیگر نکات کلیدی در word می توان به رمز گذاری فایل ها اشاره کرد. برای محافظت از نوشته ها و اسناد موجود در word می توانید رمز عبور قرار دهید. وقتی که می خواهید فایل خود را ذخیره نمایید، در پنجره save گزینه Tools را انتخاب نمایید. سپس با انتخاب گزینه general دو بخش برای شما ظاهر می شود. یکی از آن ها قرار دان رمز عبور برای باز کردن یک فایل و دیگر رمز برای ویرایش فایل است. از هر کدام می توایند استفاده نمایید.

از ماشین حساب word استفاده کنید

در برخی اوقات نیاز دارید که در هنگام تایپ کردن، خیلی سریع حاصل یک عبارت ریاضی را به دست آورید. تفاوتی ندارید این عبارت به سادگی 3+3 باشد یا حاصل ضربدرها، تقسیم ها و پرانتزها باشد. در این شرایط نیازی نیست به دنبال ماشین حساب حرفه ای بگردید. چرا که یکی از نکات کاربردی در word  استفاده از ماشین حساب است. برای استفاده از ماشین حساب این مسیر را file>option>quick access را بروید. سپس به قسمت all commands بروید تا ابزار جدید اضافه کنید. پس از ذخیره کردن یک دایره خاکستری بالای پنجره مشاهده خواهید. در این صورت اگر عبارت ریاضی مورد نظر را انتخاب نمایید و روی آن دایره کلیک نمایید، در زیر پنجره word حاصل عبارت را مشاهده می کنید.

انتخاب یک جمله با تنها یک کلیک

برای خیلی از ما پیش آمده برای انتخاب یک جمله از click & drag استفاده کنیم. ولی بهتر است برای این کار از کلیدی Ctrl استفاده نمایید. هر کلمه ای که می خواهید انتخاب کنید  کلید Ctrl  را نگه دارید و آن را انتخاب نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *