راهنمای کامل خرید هارد دیسک – ویيژگی های یک Hard Disk Drive خوب

راهنمای کامل خرید هارد دیسک – ویيژگی های یک Hard Disk Drive خوب

یا ديسك سخت بعنوان يك محل برای ذخيره سازی اطلاعات يا حافظة دائمي استفاده مي‌شود. در اصطلاح عاميانه به ديسك سخت Hard مي گويند .هارد دیسک بایستی بتواند تمام برنامه ها و اطلاعات شما را در خود جای دهد. خوشبختانه ظرفیت هارددیسک ها روز بروز بیشتر می شود و سرعت آنها نیز بالاتر می رود. افزایش حجم  باعث ارائه تکنولوژی ها و قابلیت های مختلفی در هارد دیسک ها شده است که می تواند باعث گمراهی بسیاری از کاربران شود به همین علت باید در خرید هارد دیسک مناسب دقت کافی را به خرج داد تا بتوان در این میان هارد دیسکی مناسب بر اساس نیاز خود خرید کرد .

در زمان انجام برخی عملیات خاص توسط کامپیوتر، نظیر ویرایش فیلم ها ، بازی های کامپیوتری و یا پخش موزیک ، استفاده از یک هارد دیسک با ظرفیت بالا، سرعت مناسب و قابل اطمینان ، بطرز محسوسی بهبود محیط عملیاتی خصوصا” ذخیره و بازیابی اطلاعات را بدنبال خواهد داشت از این رو سعی داریم شما را با این قطعه آشنا کنیم بعد ویژگی یک هارد مناسب با نیازتان را شرح دهیم.

آشنایی با دیسک سخت

هارد دیسک (Hard disk ) ، يکی از مهمترين عناصر سخت افزاری درکامپيوتر پس از پردازنده و حافظه است. از هارد دیسک ، بمنظور ذخیره سازی اطلاعات استفاده می گردد . اطلاعات مربوط به راه اندازی سیستم ، برنامه ها و داده ها بر روی هارد دیسک ذخیره می گردند.در واقع هارد یک محیط ذخیره سازی دائم برای اطلاعات را فراهم می نماید . بر روی هر كامپیوتر حداقل یك Hard Disk وجود دارد و برخی از سیستم ها نیز ممكن است دارای بیش از یك دیسک سخت باشند. ظرفیت هارد با گیگابایت بیان می شود و دارای دو نوع رابط متفاوت  SATA و IDE  می باشد.

                                                                                   فضای داخلی هارد

هارد و نحوه ی عملکرد آن

شما در مواقع پاک کردن فایلی بر روی هارد دیسک فقط آدرس آن را پاک می کنید و خود اطلاعات سر جای خود باقی می مانند حتما خیلی برایتان تعجب انگیز بوده که چرا مثلا هزار  عکس که روی هم 100 مگابیت نمی شوند هنگام پاک شدن بیشتر از یک فیلم دی وی دی 4 گیگابایتی زمان می برد علت آن به همین خاطر است در دی وی دی هارد سریع چند آدرس فایلهای تصویری را پاک می کند ولی در مورد عکس باید هزار آدرس را پیدا و حذف کند و برای هارد دیسک حتی بعد از بارها فرمت شدن بازهم  ممکن است با برنامه های بازیابی  (Recovery) اطلاعات سالها پیش را دوباره بازیابی کرد  ، پس هیچگاه اطلاعات خیلی محرمانه و شخصی خود را روی هارد نریزید. با باز‌كردن يك هاردديسك، اولين چيزي كه به چشم مي‌خورد صفحه‌هايي مانند آينه است (البته باز‌كردن هارد توصيه نمي‌شود، به دليل حساسيت بالاي ديسك‌ها حتي اثر انگشت هم مي‌تواند به آنها آسيب برساند). اين صفحه‌ها معمولا از شيشه يا سراميك ساخته مي‌شوند. در نمونه‌هاي جديد از تيتانيوم هم استفاده شده است.

جهت اندازه گيري كارآيي يك هاردديسك از دو روش استفاده مي گردد:

۱- اندازه گيري زمان جست وجو: مدت زمان بين درخواست يك فايل توسط پردازنده تا ارسال اولين بايت فايل مورد نظر.

 ۲- اندازه گيري ميزان داده: تعداد بايت هاي ارسالي در هر ثانيه براي پردازنده كه اين اندازه معمولاً بين ۵ تا ۴۰ مگا بايت در هر ثانيه است.

ویژگی یک هارد مناسب

ظرفيت:

یكی از اولین و در عین حال مهمترین تصمیمات در رابطه با انتخاب یك هارد دیسك می باشد .هارد دیسك های با ظرفیت بالا همیشه از لحاظ قیمت گرانتر می باشند،چرا كه توزیع آخرین مدل ها و ظرفیت ها در ماه های نخست تولید بسیار اندك بوده و همین عامل افزایش قیمت آنان را بدنبال خواهد داشت.ظرفیت هارد دیسک برای کاربرانی همچون طراحان آثار گرافیکی و یا افرادی که بر روی فیلم های ويدئويی کار می کنند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. مثلا” ضبط تصاویر در مدت زمان محدود از یک دوربین فیلم برداری، چندين گیگابایت ظرفیت هارد دیسک را اشغال خواهد کرد. در صورت ضرورت استفاده از فضای ذخیره سازی بالا، می توان از یک هارد با ظرفیت بالا و یا دو هارد دیسک استفاده نمود. در مجموع میزان ظرفیت هارد دیسک یک گزینه ای انتخابی برای کاربران در خرید هارد دیسک محسوب می شود و قانون خاصی برای خرید یک حجم ثابت از هارد دیسک وجود ندارد اما گزینه ای که در این میان وجود دارد تعداد هارد دیسک هایی که برای ایجاد یک حجم مشخص از ظرفیت روی سیستم نصب می شود ، است . شاید بپرسید علت این امر چیست ؟ در حالت کلی استفاده از دو هارد دیسک این امکان را به وجود می آورد که شما حافظه مجازی سیستم عامل خود را روی هارد دیسکی که ویندوز روی آن نصب نشده است تنظیم کنید که این عامل باعث افزایش کارآیی سیستم در محیط ویندوز در هنگام پردازش های سنگین خواهد شد . همچنین از طرفی ، استفاده از دو هارد دیسک این امکان را به شما می دهد که تا در صورت استفاده از اطلاعات یک هارد دیسک و یا فعالیت با آن به راحتی به اطلاعات موجود روی هارد دیسک دیگر دست پیدا کنید که این عامل باعث افزایش کارآیی سیستم می شود. در ضمن امروزه افزایش ظرفیت هارد دیسک، افزایش قیمت زیادی را به دنبال ندارد. پس توصیه می شود تا جایی که می توانید هارد دیسک پرظرفیت تری را انتخاب کنید.  همواره هارد ديسکی با ظرفیت بيش از نياز اوليه ، انتخاب کنید. ظرفيت انتخابی می بايست پاسخگوی نيازهای آينده بوده و لازم است باتوجه به نوع استفاده از کامپيوتر در حال و آينده ، تصميم مناسبی در اينخصوص گرفته شود.

نوع رابط هارد:

 هارد ديسكهاي IDE از كابلهاي ريبون پهني استفاده مي كنند كه در داخل كامپيوتر بسيار به چشم مي آيند و مرتب كردن اين كابلها در داخل كامپيوتر  خود هنري است اما تكنولوژي هارد ديسك هاي ساتا ( SATA ) بر اساس پردازش اطلاعات متوالي ( سريال ) است. يعني انتقال اطلاعات از هارد ديسك به باس ديتا و درجهت عكس به طور منظم و در دورهاي زماني مشخص انجام مي گيرد. هارد ديسكهاي ساتا از كابلهاي ريبون با پهناي كمتر استفاده مي كنند اين كابلهاي نازك داراي كانكتورهاي بست داري هستند كه كار كردن با آنها را ساده تر مي كند.  هارد ديسكهاي ساتا اطلاعات را با سرعت متوسط 150Mb  بر ثانيه انتقال مي دهند و همین ویژگی باعث شده امروزه تكنولوژي SATA  به عنوان گزینه اول در انتخاب هارد دیسک باشد زیرا سرعت انتقال داده آن بيشتر از IDE است.

انواع هارد همراه با اندازه و نوع رابط

هارد رايانه‌‌هاي دسكتاپ به اندازه 5/3 اينچ، رابط IDE و SATA

هارد لپ‌تاپ‌ها به اندازه 5/2 اينچ، رابط IDE، SATA و SCSI

هارد سرورها به اندازه 5/3 اينچ، رابط SATA و SCSI

 

 

اندازه حافظه موقت داخلی هارد دیسک (بافر) :

بافر ،‌ يک حافظه Cache بر روی درايو بوده که بطور موقت اطلاعات در آن ذخيره شده تا در صورتيکه پردازنده مجددا” درخواست آنان را داشته باشد ، اطلاعات از محل فوق و با سرعت بيشتری در اختيار پردازنده قرار داده شوند. میزان بافر در هارد دیسک بسته به نوع هارد دیسک تغییر می کند که این مقدار در هارد دیسک های IDE به دو مقدار 2 و 8 مگابایت است اما در هارد دیسک های SATA با حجم های 80 و 120 و 200 با مقدار بافر 8 مگابایت است و در صورت افزایش حجم تا بیش از 250 گیگابایت، مقدار بافر به 16 مگابایت افزایش می یابد که این عامل باعث جلوگیری از کاهش کارآیی هارد دیسک در حجم های بالا می شود. حداقل (دو مگابایت) ، پیشنهادی (دو مگابایت و یا هشت مگابایـت ) ، حداکثر (دو مگا بایت و یا هشت مگابایت).

سرعت چرخش:

 منظور سرعت چرخش هد هارد دیسک است بالا بودن سرعت دوران یك هاردیسك نشاندهنده بالا بودن سرعت ذخيره و بازيابی اطلاعات است. این میزان به طور معمول برای هارد دیسک های عمومی 7200 دور در دقیقه است. دقت کنید کمتر از این میزان نباشد. اکثر کامپیوترها با هارددیسک های با سرعت 7200 یا 5400 دور در دقیقه عرضه می شوند. هارددیسک های 5400 دور در دقیقه کندتر هستند. سرعت 7200 امروزه معمول است و عملکرد خوبی هم دارد. حداقل ( 5400 دور در دقیقه) ،پیشنهادی ( 5400 تا 7200 دور در دقیقه ) ، حداکثر ( 5400 تا 7200 دور در دقیقه)

اطمينان از وجود فضای كافی درون كیس:

اكثر کيس های استفاده شده در  كامپیوترهای شخصی حداقل دارای يک و يا چندين محل برای نصب هارد می باشند.با استفاده از دفترچة‌ راهنما و یا با باز نمودن كیس ، می توان بررسی لازم در خصوص وجود فضای کافی را انجام داد ،خصوصا” در موارديکه قصد استفاده از يک هارد جديد و نگهداری هارد قديم وجود داشته باشد .

پشتیبان رایانه رهنمایی و کمک به حل مشکل  رایانه
مشکلات رایانه ای
سوالات رایانه ای
پاسخگویی به سوالات رایانه ای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *