روش های جلوگیری از داغ شدن کامپیوتر

داغ شدن کامپیوتر می تواند موجب خاموش شدن ناگهانی و در طولانی مدت سبب خراب شدن آن شود. گرمای بیش از حد می تواند کارکرد سیستم و طول عمر هارد دیسک را کاهش دهد. داغ شدن بیش از حد کامپیوتر ممکن است سبب از بین رفتن اطلاعات و خراب شدن سخت افزار شود. کامپیوترها با طراحی توسط تهویه مناسب  مانع از گرم شدن بیش از حد آن می شود.

چنان چه سیستم شما بیش از حد گرم شود، کامپیوتر شما بی ثبات شده و یا به صورت ناگهانی خاموش می شود. CPU و کارت گرافیکی گرمای بیشتری را در زمان اجرای برنامه ها ایجاد می کنند. در صورتی که در سیستم خنک کننده ی کامپوتر شما وجود داشته باشد، افزایش بیش از حد حرارت از نظر فیزیکی هم می تواند به اجزای آن آسیب بزند.  راه های ساده ای وجود دارد که می توانید از طریق آن ها سیستم خود را خنک نگه دارید و طول عمر آن را افزایش دهید.

دلایل افزایش دمای بیش از حد کامپیوتر

استفاده بیش از حد توان CPU

 اجرای برنامه های سنگین

طولانی مدت از کامپیوتر استفاده کردن و استراحت ندادن به آن

خراب بودن و یا خاموش بودن فن ها

استفاده بیش از اندازه از منابع حالت مجاز

به صورت روزانه کار کشیدن از قطعات کامپیوتر

استفاده از برنامه های سنگین مثل رندر گرفتن

وجود گرد و غبار در کیس

کمبود فن یا سیستم خنک کننده ضعیف

روش های جلوگیری از داغ شدن کامپیوتر

تغییر جای کامپیوتر

کیس کامپیوتر شما هر چقدر به زمین نزدکی تر باشد، گرد و خاک بیشتری را به خود جذب می کند، به ویژه اگر اتاف حاوی فرش باشد، با جمع شدن گردو خاک فراوان در کیس، دمای آن بالا می رود. علاوه براین کیش شما بایستی از سیستم های تولید کننده گرما دور باشد و در گوشه قرار نگرفته باشد. تا حد امکان در اطراف کیس بایستی فضالی خالی وجود داشته باشد تا فن بتوانند هوا را به گردش درآورند و کیس را خنک کنند.

تمیز کردن داخل کامپیوتر

گرد و خاکی که روی کامپیوتر قرار می گیرد سبب کثیف شدن دریچه ها و فن ها می شود. در نتیجه همین دللی موجب داغ شدن کامپیوتر می وشد. با هر بار تمیز کردن کامپیوتر می تواندی تا چندین ماه عملکرد صحیح آن را تضمین کنید.

آموزش تمیز کردن کیس کامپیوتر

پیش از شروع تمیز کردن داخل کامپیوتر اطمینان حاصل نمایید که کامپیوتر را خاموش نموده اید. علاوه براین کابل های آن را از برق جدا نمایید. سپس یک سشوار و یک دستمال برداشته و شروع به از پاک کردن گرد و خاک با خنک سشوار کنید. در ابتدا فن ها را تمیز کنید، یعنی فن CPU، فن پادر، فن پشت کیس و در صورت وجود فن های دیگر، آن ها را نیز تمیز کنید. شما بایستی ابتدا هر فن را با دست نگه دارید سپس با باد سشوار آن را تمیز نمایید.

گردش هوای مناسب

یکی از مهم ترین چیزهایی که می تواند سبب خنک شدن کامپیوتر شود، گردش هوای مناسب است. ولی گردش هوای مناسب تنها به تیمز بودن داخل کامپیوتر بستگی ندارد، بلکه محل قرار گیری فن ها نیز تاثیر بسیاری در این مسئله دارد. باید فن ها را به گونه ای قرار دهید تا یک فن دمای خنک را وارد کیس کند و یک فن دیگر دمای گرم تولید شده درون کیس را خارج کند.

فن موجود در کامپیوتر خود را کنترل کنید که در حال کار کرد باشد

چنان چه دلایل بیش از حد گرم شدن کامپیوتر خود را متوجه نمی شوید، کیس خود را باز کنید و بررسی کنید که تمام فن های موجود در حال کار کردن هستند. این امکان وجود دارد که فن CPU، کارت گرافیکی یا کیس از کار افتاده باشند و یا از اتصال خارج شده باشند و سبب کاهش جریان هوا شده باشند.

روش های جلوگیری از داغ شدن کامپیوترمنبع گرما را تنظیم کنید

چنان چه CPU شما گرمای زیادی تولید می کند، ممکن است منبع گرمای آن به درستی قرار نگرفته باشد و یا چسب حرارتی آن قدیمی شده است. بنابرانی در این صورت ممکن است نیاز به خارج کردن آن منبع گرما و جایگزین کردن آن با مواردی جدید باشد. معمولا رفع این موارد در لپ تاپ ها موجب مشکل بیشتری می شود. چرا که لپ تاپ ها به صورت کلی طوری طراحی نشده اند که توسط کاربران بتوانند تعمیر شوند. به عنوان مثال چنان چه لپ تاپ از گردو غبار پر شده باشد و نیاز به تمیز کردن آن باشد، به این علت که لپ تاپ ها طوری طراحی شده اند که از طریق کاربر نباید هرگز باز شوند، با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

فن CPU را ارتقا دهید

شاید گران ترین و حساس ترین قطعه سیستم کامپیوتر شما پردازنده (CPU) به شمار رود. علاوه براین CPU ممکن است بیشتر از دیگر قطعات داغ شود. چنان چه فن استاندارد پردازنده خود را از ابتدا ارتقا نداده باشید ممکن است در مقابل فن های CPU بازار کارایی چندانی نداشته باشد. سرانجام بتواند در صورت چرخیدن با سرعت کامل امکان کار کردن معمولی پردازنده را بدهد نه کار بهینه. بسیاری از شرکت های فن های CPU بزرگی می فرشند که پردازنده را بسیار بیش از فن های از پیش نصب شده خنک می کنند. به صورت کلی هر چیزی که به صورت کارخانه ای بر روی سیستم نصب شده باشد، قطعه با کیفیت تری از آن در بازار پیدا می شود. برای خرید فن اطمینان حاصل نمایید که سوکت فن با سوکت CPU سازگاری دارد.

ارتقای خنک کننده CPU

مطمئنا CPU شما در جعبه خود حاوی یک خنک کننده بوده است. ولی اغلب این خنک کننده ها قدرتمند نیستند. شما با داشتن “هیت سینک” ها و فن های بزرگ تر قادر هستید دمای بیشتری را جذب کرده و CPU را خنک نمایید. ولی پیش از خرید یک خنک کننده جدید توجه داشته باشید که با CPU و مادربرد شما سازگاری داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *