آموزش فلش کردن گوشی های اندروید به زبان ساده

فلش کردن گوشی مانند تعویض ویندوز است. فلش کردن باعث می شود سیستم عامل پاک و سیستم عامل دیگری نصب شود. از دلایل فلش ، می توان به مشکلات نرم افزاری اشاره کرد. نسخه های رسمی اندروید توسط شرکت های سازنده بر روی گوشی ها قرار داده می شود و فقط در مواقعی که بنا به دلایلی همچون اختلالات نرم افزاری ، ویروسی شدن و مشکلات اساسی در اندروید و نرم افزار گوشی، گوشی را فلش می کنند.

برای مشکلات کامپیوتری خود با بخش رایانه کمک مرکز امداد رایانه تماس بگیرید

برای مطرح نمودن سوالات موبایلی خود با موبایل کمک تماس بگیرید

 

در فلش کردن چون ممکن است سیستم عاملی که روی گوشی نصب می شود سازگاری ۱۰۰ درصد با گوشی را نداشته باشد و قطعات و درایورهای گوشی را کامل نشناسد (برای مثال ممکن است آنتن دهی نداشته باشد، مشکل اینترنت داشته باشد و…) بر آن شدیم تا در مقاله امروز مرکز امداد رایانه به  آموزش فلش کردن گوشی های اندروید به زبان ساده بپردازیم.

پیش از این با انتشار مقاله هایی نظیر انتخاب زبان کیبورد گوشی اندروید ، ۱۱ قابلیت کاربردی اندروید و شخصی‌سازی صفحه‌ی قفل اندروید همراه شما بوده ایم.

دو روش مختلف برای فلش کردن گوشی ها وجود دارد فلش کامل(Full flash) و فلش جزئی (Partial flash) . باید دقت داشته باشید که پیش از انجام فلش کامل شما باید از اطلاعات داخل گوشی بکاپ یا یک نسخه پشتیبانی تهیه بفرمایید.

پس شاید الان تفاوت این دو مدل فلش شدن گوشی را تشخیص داده باشید. در فلش کامل کلیه اطلاعات داخل گوشی پاک میشود و همگی توسط دستور شما با شرایط روی رام گوشی مجدداً رایت میشود این اطلاعات هم میتواند مربوط به سیستم عامل و بوتلودر و سایر مشخصات فنی نرم افزاری دستگاه باشد و هم میتواند اطلاعاتی نظیر عکس و فیلم و اپلیکیشن ها و سایر اطلاعات شخصی شما باشد. اما در فلش جزئی که در بعضی اصطلاحات و نرم افزار ها آن را آپدیت نیز خطاب میکنند اطلاعات شما پاک نمیشود و فقط به ترمیم آنها و یا آپدیت آن میپردازد به نحوی که اطلاعات و حتی مسائل امنیتی گوشی یا تبلت شما آسیبی وارد نشود.

 

دلایل فاش شدن گوشی

دلایل مختلف و متنوعی در رابطه با فلش کردن گوشی ها ممکن است اتفاق بیافتد، یکی از شایع ترین مسائلی که باعث فلش گوشی میشود قفل شدن دستگاه توسط یک اپراتور مخابراتی میباشد. این روش بدین شکل صورت میگیرد که یک شبکه مخابراتی به شما پیشنهاد میدهد که یک گوشی را با قیمت پایین تر خریداری کنید ولی تنها باید از سیم کارت آن شرکت استفاده کنید و در صورت تغییر اپراتور دستگاه شما آنتن نمیدهد. این اتفاق از طریق قفل نرم افزاری صورت میگیرد و با نصب یک رام آزاد و جهانی شما میتوانید از هر سیم کارتی استفاده کنید.( به این نکته توجه داشته باشید که این کار با قفل های دیگری نیز همراه است و به این سادگی صورت نمیگیرد و ممکن است بعد از یک بار آپدیت مشکل شما مجدداً بازگردد) از جمله دیگر عواملی که میتواند باعث فلش کردن گوشی شما شود فراموش شدن رمز یا الگوی گوشی شما است که میتوانید با فلش کردن آن قفل را از دست دهید تنها با این شرط که کلیه اطلاعات شما از بین میرود. دلایل دیگری نظیر کند شدن دستگاه و یا روی لوگو ماندن گوشی یا تبلت و یا نیاز به آپدیت دستی و یا عوامل مختلفی ممکن است شما را به این کار مجبور کند.

همه-چیز-درباره-فلش-کردن-گوشی-ها

برای مشکلات کامپیوتری خود با بخش رایانه کمک مرکز امداد رایانه تماس بگیرید

برای مطرح نمودن سوالات موبایلی خود با موبایل کمک تماس بگیرید

چه اتفاقی برای گوشی هنگام فلش رخ میدهد؟
هنگامی که شما اقدام به فلش کردن یک گوشی میپردازید در واقع یک نسخه از سیستم عامل دستگاه خود را به سلیقه خودتان روی گوشی یا تبلت خود نصب میکنید. اما این نسخه ها باید هم سیستم نرم افزاری مانند بوت لودر و همچنین با قسمتهای سخت افزاری مانند CPU باید همخوانی داشته باشد و بدین شکل نیست که شما هر رامی برای هر گوشی را روس دستگاه خود بتوانید نصب کنید. به همین دلیل باید حتماً با شماره فنی و سریال ساخت گوشی شما تطبیق داشته باشد که برای هر دستگاهی پیدا کردن این شماره فنی یا شماره ساخت یک راه ساده دارد و آن هم پیدا کردن آن از طریق منوی تنظیمات، در قسمت درباره دستگاه و در قسمت شماره مدل یا شماره فنی با این نامها مشاهده میکنید و اگر در حالتی مانند روی لوگو ماندن گوشی روشهایی مثل منوهای ریکاوری یا دانلود میتوانید برای مشاهده آن اقدام کنید که هر کدام روش مخصوص به خود را دارد که در ادامه هر کدام از دستگاهها بر اساس مدل میتوانید مشاهده کنید. بعضی از سیستم عامل ها و یا گوشی ها نیز با این سیاست در رابطه با خود عمل میکنند که حتی با انجام فلش ساده نیز از سیستم گارانتی گوشی را خارج میکنند و هر گونه اتفاق و عملیاتی را به عهده خود شما میگذارند و در صورت بروز مشکل ممکن است از شما هزینه های هنگفتی دریافت کنند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که بعضی گوشی ها به دلایل قفل اپراتوری و یا قفلهای امنیتی گوشی ها مانند iCloud، FRP code ، Samsung account ویا خیلی از سیستم های امنیتی بعد از عملیات فلش گوشی با مشکلاتی نظیر روی لوگو ماندن و یا عدم دسترسی به گوشی اتفاق بیافتد که این امر در بعضی مواقع دردسرهای بسیار بزرگی و شاید غیر قابل جبرانی برای شما ایجاد کند. لذا پیش از انجام هر عملیات حتی ساده در رابطه با آن تحقیق کنید.در ادامه همه چیز درباره فلش کردن گوشی ها با ما همراه باشید.

همه-چیز-درباره-فلش-کردن-گوشی-ها.5jpg
فریمور چیست؟
Firmware در واقع یک برنامه نویسی است که به یک قسمت غیر متعارف از حافظه شما قرار میگیرد و در صورت خاموش شدن دستگاه نیز در جایگاه خود قرار میگیرد. در واقع یک نرم افزاری است که به سخت افزار شما این اجازه را میدهد تا دستگاه فرامین اجرایی برای روشن شدن را انجام دهد هرچند که در این امر بوت لودر نیز دخیل است ولی بعد از بوت لودر این اجرا توسط فریمور صورت میگیرد. ممکن است فریمور روی حافظه rom ( حافظه ای که اجازه خواندن فقط دارد) یا حافظه eprom ( حافظه ای که هم میتوان خواند و هم رایت کرد) و یا در حافظه اصلی گوشی نصب شودو این بسته به سیاست کمپانی ها و شرکت ها در طراحی سخت افزاری و نرم افزاری گوشی ها و همچنین بالا بردن امنیت گوشی های خود میباشد. هر دستگاه موبایل یا تبلت یک فریمور مخصوص به خود را دارد اما ممکن است برای یک دستگاه جندین فریمور پیدا شود، در واقع این فریمورها با شرایط گوشی از نظر سخت افزاری و نرم افزاری تطبیق دارد اما از نظر اقلیمی و زبان مورد نظر ویا اپراتورهای مخابراتی و یا سایر موارد جزئی با هم اختلاف داشته باشند که شما آن را براساس شرایط خود باید انتخاب کنید و به روش دستگاه خود روی گوشی یا تبلنت نصب کنید. دقت داشته باشید که فریمور مخصوص دستگاه هوشمند شما یک نسخه از سیستم عامل آن دستگاه (اندروید،ویندوز، ios و…) را نیز در خود گنجانده است و نسخه سیستم عامل تا زمانی قابل به روز رسانی است که کمپانی سازنده دستگاه و همچنین سیستم سخت افزاری گوشی کشش آن را داشته باشد، میسر میباشد. برخی از برنامه نویسان نیز نسخه های فریمور با آخرین نسخه سیستم عامل را در بازار عرضه میکنند، ولی اگر دستگاه شما قدیمی است و نسخه آدیت از طریق خود سیستم عامل برای شما ارسال نشده، پیشنهاد این کار را به هیچ عنوان به شما نمیدهیم، چون ممکن است خسارات بدی را برای شما شامل شود.

3همه-چیز-درباره-فلش-کردن-گوشی-ها

فلش کردن
هنگامی که شما یک گوشی را فلش کامل میکنید ممکن است به تغییر سیستم عامل شما نیز حتی منجر شود ( این تغییر به معنی ارتقا و یا کاهش نسخه سیستم عامل است) و میتواند با عث تسریع یا ارتقا در گوشی شما شود وباعث پاک شدن کلیه اطلاعات داخل گوشی شما شود و در واقع یک سیستم عامل جدید را برای شما نمایان کندو همانطور که گفته شد ممکن است گوشی شما را از گارانتی خارج کند. لذا با رعایت نکات فوق آخرین نسخه از فریمور مربوط به دستگاه خود را دریافت کنید و سپس به نصب بر روی گوشی خود اقدام کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *