نمودارهای پرکاربرد تحلیل تکنیکال

امروزه روش های پیشرفت زیادی وجود دارد که یکی از این روش ها وارد شدن  به بازار بورس است. برای سرمایه گذاری در بازار بورس  و دست یافتن به  موفقیت در این مسیر، راه و روش های بسیاری وجود دارد. یکی از موثرین روش ها استفاده از نمودارهای تحلیل تکنیکال است. چنان چه فردی سرمایه گذار و فعال در این بازار هستید، نام تحلیل تکنیکال بارها شنیده اید.

تحلیل تکنیکال یکی از شیوه های شناسایی و تشخیص سهم خوب بازده در بازار بورس است. برای کارکرد بهتر در سرمایه گذاری در بورس سعی کنید از شیوه های معروف که سال ها مورد استفاده قرار گرفته و مثبت هم بوده استفاده نمایید نه هر شیوه ای.

چنان بخواهیم تحیلیل تکنیکال را به زبان ساده بیان کنیم روشی است برای پیش بینی قیمت اوراق بهادار، کالا و دیگر عوامل قیمت پذیر بر اساس الگوی تغییرات قیمت، حجم و بدون در نظر گرفتن عوامل بنیادین بازار روش تکنیکال در تمام بازارهایی که برحسب عرضه و تقاضا فعالیت می کنند مانند بازار بورس اوراق بهادار، ارزهای خارجی، مسکن، بازار طلا و فلزات گران بها کاربرد دارد. این نکته را در نظر بگیرید که تحلیل گران تکنیکال برعکس تحلیل گران بنیادی ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه گیری نمی کنند، آن ها از روی تحلیل و بررسی نمودارها رفتا آتی قیمت را پیش بینی می کنند.

در حقیقت شما توسط تحلیل تکنیکال و با استفاده از تکنیک ها و روش هایی از جمله ابزار، نمودار و غیره است، قادر هستید به پیش بینی قیمت ها بپردازید. از همه مهمتر این که در این نوع تحلیل به این مرحله خواهید رسید که چنان چه در سهم یا شاخصی اتفاقی رخ دهد، انتظار بازار برای آن سهم یا شاخص چه خواهد بود.

انواع روش ‌های تحلیل تکنیکال در بورس

انواع تحلیل تکنیکال بسیاری در بازار بورس موجود است. اما باید به حدی با احتیاط عمل نمایید که در عوض سود دچار ضرر نشوید. به همین سبب پیش از این باید در مورد این روش ها و این که چه تاثیراتی در سرمایه شما می گذارید، تحقیقات و مطالعات لازم را انجام دهید. شما از طریق روش های تحلیل تکنیکال می توانید تحلیل درستی از بازار داشته باشید و همواره چند قدم جلوتر از دیگران حرکت نمایید. همواره تلاش کنید خود شما تحلیل گر بشید و از خرید سهم هایی که افراد تازه وارد تحلیل و معرفی می کنند دوری نمایید.

تحلیل تکنیکالانواع تحلیل تکنیکال به صورت زیر است:

روش فیبوناچی

یکی از مهم ترین استراتژی های تحلیل تکنیکال در بورس روش فیبوناچی است. روش فیبوناچی به  مسئله زاد و بلد خرگوش ها معروف است. در حقیقت بین مسئله است که تعداد خرگوش ها پس از یک دوره خاص ضریبی از عدد 168/1 و 8/61 است که به نرخ طلایی مشهور هستند. فیبوناچی به دنبال ریشه های عددی بود که توسط آن بتوانند بسیاری از پدیده های علمی را توجیه کند. فیبوناچی با تحقیقات و تحلیل وسیع خود توانست چند سری از اعدا را که بین آن ها روابط منطقی جالبی وجود داشت شناسایی کند.

او با تحلیل و تحقیقات وسیع خود توانست چند سری از اعداد را که بین آن ها روابط منطقی عجیبی بود را شناسایی کند. این اعدا شامل (1-1-2-3-5-8-13-21- 34 و غیره) بود که هر عدد حاصل جمع دو عدد قبلی خود است.  این روش در تحلیل تکنیکال بورس به معنای روند عمل یک سهم در بورس در بین دو سطح حمایتی و مقاومتی قرار گرفته است و این سطح براساس ریشه طلایی شکل خواهد گرفت که بر حسب آن می شود قیمت سهم در آینده تعیین کرد.

روش نمودار شمعی یا کندل استیک

یکی از اساسی ترین انواع تحیلیل تکنیکال، نمودار شمعی است نمایش از پیش بینی جریان صعودی و یا نزولی یک سهم را نشان می دهد. نمودار شمعی و یا کندل، در چهار قسمت قیمت ابتدایی، قیمت پایانی، بالاترین قیمت در بازه زمانی و پایین ترین قیمت در بازه زمانی است. نمودار شمعی در انواع تحلیل تکنیکال به این شکل است که به شکل شمع تو خالی است که سایه کوتاه دارد و این معنی این است که قیمت پایانی سهم بالاتری از قیمت ابتدایی است. زمانی که این نمودار حاوی شمع توپر است، به معنای قیمت پایانی سهم کمتر از قیمت آغازین است.

روش امواج الیوت

روش امواج الیوت در تحلیل تکنیکال یک روش کاربردی محسوب می شود. این روش به معنی یک چرخه ی دایره وار است که از حرکات تکراری ساخته شده است. امواج الیوت در انواع تحلیل تکنیکال یعنی هر جایی که جنب و جوش در یک سهم بیشتر باشد، قیمت آن سهم نیز بر پایه قوانین خاصی ایجاد می شود. از مهم ترین امواجی که در این روش اهمیت دارد، الگوی پنج موج است که شامل سه موج موافق و دو موج مخالف برای روند است. انواع موج الیوت در انواع تحلیل تکنیکال، در دو قسمت ایجاد شده است که حاوی موج های جنبشی و موج های اصلاحی است.

موج جنبشی:

در این روش موج ها در مسیر برابر با جریان قیمت سهم حرکت می کنند و پنج تایی می باشند.

موج اصلاحی:

در این روش موج ها برخلاف جریان قیمت سهم حرکت می کنند که به آن موج اصلاحی در تحلیل تکنیکال گفته می شود. این موج در سه قسمت دسته بندی شده است که اعم از دو عدد موج موافق با جریان و یک عدد موج مخالف با روند است.

روش ابر ایچیموکو

این روش یکی از مهمترین روش ها در تحلیل تکنیکال محسوب می شود. این اندیکاتور یکی از پرکاربردترین روش ها در تحلیل بازار بورس اوراق بهادار است. در حقیقت می توان گفت این روش بسیار معروف و کاربردی یکی از تکامل یافته ترین روش ها در انواع تحلیل تکنیکال است که در نمودار به نمایش گذاشته می شود. معامله گران بورس از طریق نمودارابر ایچیموکو این بینش را پیدا می کنند که روند قیمت یک سهم را تعیین کنند. این نمودار در مقایسه با نمودارهای ساده شمعی اطلاعات کاربردی و داده های بیشتری را در اختیار تحلیل گران بازار بورس قرار می دهد.

روش سطوح حمایت و مقاومت در انواع تحلیل تکنیکال

اساس روش تحلیل تکنیکال، سطوح حمایت و مقاومت است که در هنگام خرید و فروش سهم را برای معامله گران پیش بینی می کند که تعریف هر یک به شکل زیر است:

سطح حمایت

سطح حمایت سطحی است که قیمت سهم با نزدیک شدن به آن، معامله گران برای خرید سهام اقدام می کنند. بنابراین فشار تقاضا بر عرضه غلبه می کند و این غلبه فشار سبب افزایش قیمت سهم و صعودی شدن روند قیمت می شود. در نتیجه سطح حمایت در انواع تحلیل تکنیکال، برای خریدارن با هدف در نظر گرفتن زمان خرید سهام بسیار مهم است. سطح حمایتی، با اتصال نقاط حداقلی یا مینیمم سهم ایجاد می شود.

سطح مقاومت

نقاط مقاومت برای معامله گران بسیار مهم است. با رسیدن قیمت به این نقطه ها معامله گران برای فروش سهام اقدام می کنند و فشار عرضه بر تقاضا غلبه می کند و این غلبه فشار سبب کاهش قیمت سهم و نزولی شدن روند قیمت می شود. بنابراین سطح مقاومتی، با رسیدن نقطه های حداکثری قیمت سهم ایجاد می شود.

چنگال اندروز

از مهم ترین روش های تحلیل تکنیکال روش چنگال اندروز است. در این روش خطوط روندی که از نقاط بیشتری عبور می کنند، کاربردی تر است. این روش به روش خط میانی معروف هستند و از شناخته شده ترین روش های تحلیل تکنیکال در معاملات بازار بورس است. در این روش تمام نوسانات قیمت بین دو بال، که کانال هایی را برای قیمت می سازند رخ می دهد. برای ترسیم چنگال اندروز سه نقطه که آغازگر موج های جدید است نیاز می شود. پس از این که چنگال پیچفورک ترسیم شد باید توجه کرد چنگال ترسیم شده، سه اصل اساسی این روش تحلیلی را رعایت کرده باشد.

روش بازه زمانی

از اصول اصلی و مهم در انواع تحلیل تکنیکال بازه زمانی محسوب می شود. با بررسی بازه زمانی متفاوت به عنوان یک شیوه مهم می تواند دید بهتری نسبت به روند سهم در بازار داشت. در بازه زمانی هفتگی، یک شمع بیان کننده یک هفته و در یک بازه زمانی ماهانه، هر شمع بیان کننده یک ماه است. نکته مهم در این روش این است که تلاش کنید بازه زمانی یک دقیقه یا پنج دقیقه برای رسیدن به سود بیشتر و در زمان کمتر انتخاب نکنید چرا که نتایج مناسبی برای شما نخواهد داشت.

پترن‌های هارمونیک

پترن‎‌های هارمونیک در حقیقت به معنای الگوی تکرارشونده است که بر پایه نظریه فیبوناچی و صاحب نظریه طلایی به وجود آمده است. این شویه در انواع تحلیل تکنیکال، با مرور زمان و بررسی روندهای قیمت معاملات از طریق افراد تشکیل می شوند که بر پایه قوانین اثبات شده برای معاملات بازارهای مالی است.

روش نمودارهای نقطه و شکل

روش نمودارهای نقطه و شکل از پرکاربردترین انواع تحلیل تکنیکال محسوب می شود که از اصلی ترین مزایای این تحلیل تکنیکال این است که سیگنال های خرید و فروش را به تنهایی منتشر می کند. علاوه براین، در این روش برای تعیین روند قیمت دیگر به اندیکاتورها نیاز ندارد. تحلیل تکنیکال نقطه و شکل، به عرضه و تقاضا تمرکز می کند و بر مبنای زمان مناسب خرید و فروش سهم در هنگام عرضه و تقاضا است. از طریق این روش عالی در انواع روش های تحلیل تکنیکال در بورس، می توان به سادگی عرضه و تقاضا را پیش بینی کرد.

روش واگرایی

از روش واگرایی برای تعیین قیمت یک سهم و نقاط مهم ورود و خروج متناسب در مسیر روند استفاده می شود. علاوه براین، از اساسی ترین مزایای این روش، تشخیص روندهای ضعیف و بی اعتبار است که میل به بازگشت دارند. البته ضروری است بدانید این روش هم می تواند نشان دهنده ضعف معامله باشد و هم می تواند نشان از ادامه روند کنونی باشد. برای تشخیص واگرایی و انواع آن باید از اندیکاتورهای مختلف CCI، RSI، MACD وغیره بهره برد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *