چرا کامپیوتر روشن است و بلافاصله خاموش می شود؟

یکی از مشکلات شایع در رایانه این است که کامپیوتر پس از چند ثانیه روشن بودن، مجددا خاموش می شود. معمولا پس از فشار دادن دکمه پاور، جریان روشن شدن کار شروع می شود، تمام فن ها راه اندازی می شوند و پس از مدت زمان کوتاهی کامپیوتر خاموش می شود. بنابراین در این صورت می تواند چندین مشکل وجود داشته باشد. در ادامه مطالب قصد داریم راه حلی برای این که چرا کامپیوتر روشن است و بلافاصله خاموش می شود پیدا کنیم:

عوامل بسیاری می تواند در این مشکل موثر باشد. این عوامل می تواند شامل اتصال اشتباه کابل، مونتاژ بی دقت، شکت اجزا باشد. علاوه براین ممکن است مشکل در برخی از تنظیمات سیستم عامل باشد.

چرا کامپیوتر روشن است و بلافاصله خاموش می شود؟کابل

به عنوان مثال، پس از جدا کردن یک سیستم، برای جایگزینی قطعات و یا پاک کردن گرد و غبار، برخی از کاربران به سادگی فراموش می کنند که به درستی آن را جمع آوری کنند. به طور خاص، تمام کابل ها را در جای خود قرار دهید و یا آن ها را به صورت ایمن اتصال دهید. معمولا کابل برق دارای 4 الی 8 پین است. برخی از مادربردها ممکن است 8 + 4 داشته باشند. بررسی نمایید که آیا کابل به شکاف صحیح باشد.

 

ایراد در کارکرد فن خنک کننده CPU

چنان چه فن خنک کننده از روی سی پی یو جدا شده است، خراب شده است یا سیم اتصال آن به روی بورد معیوب شده و نمی تواند به درستی سی پی یو را خنک کند. به همین علت دمای سی پی یو افزایش می یابد. (البته در این حالت اغلب مواقع کامپیوتر ریست می شود ولی این مشکل نیز می تواند موجب خاموش شدن کامپیوتر باشد). برخی اوقات از بین رفتن خمیر سیلیکون بین CPU و فن منجر به خاموش شدن کامپیوتر می شود. در برخی از مادربوردهای با تعداد فاز بالا در صورتی که خمیر سیلیکون مستهلک شده بادش یا مشکل از فن باشد کامیپوتر در 5 الی 10 ثانیه خاموش می شود.

برق کم

کاهش جریان الکتریکی و برق در رایانه، ممکن است موجب بروز مشکل در برق شود، زمانی این اتفاق رخ می دهد که قطعات فلزی موجب شوند جریان برق از طریق آن وجود نداشته باشد. رایانه ها پر از پیچ هستند، چرا که تقریبا تمام مولفه های داخلی را در خود جای می دهد و هر از گاهی، می توانند شل شوند. کامپیوتر خود را بلند کنید و در حالی که به آرامی آن را از طرف به طرف دیگر تکان دهید، آن را به آرامی بچرخانید. چنان چه صداهای کمی اطراف آن به گوشتان می رسد، پیچ های شل شده در درون کیس دارید. سپس کامپیوتر را باز کنید و آن ها را درست نمایید.

مسئله حافظه

بررسی نمایید که ماژول های حافظه به درستی در شکاف های حافظه در مادربرد قرار گرفته اند یا نه. بنابراین برای انجام این کار، کامپیوتر را باز کنید، سپس ماژول های حافظه را از شیارهای آن جدا نمایید و به سادگی آن را بررسی نمایید. علاوه براین ضروری است ماژول های حافظه بایستی به صورت جفت و در شکاف های هماهنگ نصب شوند، که با مقایسه رنگ ها مشخص می شوند. اطمینان حاصل نمایید که تراشه ها به صورت محکم قرار گرفته اند و گیره ها در دو طرف هر چیپ در جای خود قرار گرفته اند. سیم برق را متصل کنید و سیستم خود را روشن نمایید تا مشاهده نمایید مشکل رفع شده یا خیر.

مشکلات مادربرد

معمولا گاهی اوقات علت خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر ناشی از مادربر می تواند باشد. در صورت خرابی یکی از اتصالات، مشکل در خازن ها مادربرد نیاز به یک جایگزین کامل دارد.

گرمای بیش از حد

چنان چه کامپیوتر شما، یک کامپیوتر جدید است یا به تازگی مادربرد آن را تعویض کرده اید، اطمینان حاصل نمایید که ترکیب حرارتی به درستی روی پردازنده صورت گرفته است. در صورتی که گرما به درستی از CPU به سینک گرما انتقال داده نشود، می تواند تقریبا بلافاصله کامپیوتر شما را گرم کنند.

مشکلات تغذیه

یکی از مهم ترین دستگاه رایانه ای می تواند منبع تغذیه به شمار رود که به مراتب از آخرین نقش در کارکرد صحیح آن بازی می کند. در زمان مواجه با خاموش شدن سیستم، بایستی در رابطه با سلامت منبع تغذیه فکر کنید. همچنین نیاز به بررسی مولفه داخلی منبع تغذیه است: آیا با گرد و غبار بسته شده است، اگر یک جسم خارجی موجب اتصال کوتاه شود، داخل آن نمی وشد و علاوه براین چنان چه خازن ها متورم باشد.

سوئیچ ولتاژ منبع تغذیه

 در برخی زا موارد، یک سوئیچ ولتاژ منبع تغذیه، یعنی سوئیچ قرمز کوچک که پشت آن در نزدیکی یکی برای برق قرار دارد، می تواند به  اشتباه تنظیم شده باشد. چنان چه تنظیم این سوئیچ برای کشور شما درست نباشد، این امکان وجود دارد که سیستم شما به صورت اتوماتیک خاموش شود. اولین کاری که باید صورت دهید این است که تنظیمات درست کشور خود را شناسایی نمایید. پس از شناسایی تنظیمات درست اطمینان حاصل کنید که سوئیچ ولتاژ منبع تغذیه شما طبق تنظیمات تنظیم شده باشد.

منبع تغذیه احتمالاً معیوب است

بررسی نکته بعدی این است که آیا منبع تغذیه کاربردی است یا نه. منبع تغذیه معیوب می تواند موجب شود در صورت وجود،قدرت مادربرد به اندازه کافی نباشد که این موجب می شود کامیپوتر شما بلافاصله خاموش شود یا اصلا روشن نشود.  درصورت وجود منبع تغذیه بد، تنها راهکار جایگزینی یک منبع تغذیه جدید است.  رفع یک منبع تغذیه، حتی اگر اصلا امکان پذیر باشد، یک راه حل اقتصادی نیست.

ویروس

توصیه می  شود برای حل این مشکل یک آنتی ویروس نصب نمایید و کل سیستم را اسکن نکنید. چنان چه سیستم شما در دفعات بعدی روشن شدن، به شما آن قدر فرصت می دهد تا آنتی ویروسی را روی سیستم نصب کنید و تمام سیستم را اسکن کنید. حتما یک بار این کار را انجام دهید و نتیجه کار را ملاحظه نمایید. در غیر این صورت هادر خود را به سیستم دیگر متصل کنید و از طریق سیستم دوم، هارد خود را ویروس کشی کنید. چنان چه هارد شما از نوع ساتا باشد بایستی هادر را به یکی از درگاه های ساتا روی مادربرد متصل کنید و پس از شناسایی اقدام به ویروس کشی نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *