چطور قابلیت تشخیص چهره را در ویندوز 10 فعال کنیم؟

امروزه بسیاری از کاربران تمایل دارند که به جای تایپ کردن پسورد از تکنولوژی های بیومتریک مانند تشخیص چهره برای ورود به سیستم های متعدد استفاده نمایند. از میان روش های احراز هویت بیومتریک، تا به حال، از اسکن اثر انگشت برای احراز هویت استفاده شده است. ولی اسکن چهره به شیوه جدید و سریع تری تبدیل شده است. این بار استفاده از قابلیت Windows Hello ویندوز 10 امکان پذیر است.

اغلب برای این کار به دوربین هایی نیاز است که از تکنولوژی هایی مانند RealSense 3D اینتل استفاده می کنند و مجهز به سنسورهای اندازه گیری عمق و ردیابی نقاط روی صورت هستند.  دوربین های سه بعدی در حقیقت از 3 بخش شامل دوربینی با رزولوشن 1080 پیکسل، دوربین مادون قرمز و لیزر مادون قرمز ایجاد شده است. در غیر این صورت بایستی ابتدا چنین دوربین و یا وبکمی را تهیه نمایید.

ترکیب اجزای دوربین های سه بعدی به تشخیص چهره کمک می کنند. این تکنولوژی در حقیقت می تواند عمق و وضعیت سوژه ای که مقابل دوربین قرار گرفته است را شناسایی تشخیص دهد. امکان اجرای برخی بازی ها و برنامه ها با دوربین های 3 بعدی همانند RealSense 3D وجود دارد. ولی یکی از بهترین کاربردهای دوربین های سه بعدی، برای تایید هویت بیومتریک و تشخیص چهره در ویندوز 10 با استفاده از ویژگی Windows Hello است.

روش تنظیم تشخیص چهره Windows Hello در ویندوز 10

در صورتی که سیستم شما به یکی از دوربین های 3 بعدی تجهیز شده است، می توانید روش باز کردن ویندور 10 را تغییر داد و با استفاده از تشخیص چهره Windows Hello وارد سیستم خود شوید. برای تنظیم کردن این ویژگی مراحل زیر را دنبال کنید.

ابتدا وارد قسمت Settings شوید و گزینه Accounts را انتخاب نمایید. سپس در قسمت چپ نوار که گزینه Sign-in options قرار دارد کلیک کنید.

در ادامه به سمت پایین بروید تا به قسمت Windows Hello برسید. سپس بر روی گزینه Set up در زیر قسمت Face کلیک نمایید.

روی دکمه Get started کلیک کنید تا قفل تشخیص چهره ویندوز 10 فعال شود. سپس پین را وارد کنید. به دوربین نگاه کرده و صورت خود را ثابت نگه دارید، چند ثانیه طول می کشد تا چهره شما اسکن شود. در صورتی که همه چیز در تشخیص چهره برای ویندوز 10 با موفقیت طی شود فرآیند به پایان می رسد. در این صورت روی گزینه Close کلیک نمایید. از این به بعد می توانید با استفاده از اسکن صورت خود وارد سیستم شوید.

قفل تشخیص چهره ویندوز و نگاه کردن تا باز شدن قفل

در تنظیمات Windows Hello زیر بخش sign-in گزینه ای وجود دارد که می توانید با فعال کردن آن از صفحه قفل و پس از تشخیص صورت عبور کنید.  در این صورت به محض روشن شدن کامپیوتر و تشخیص چهره، وارد سیستم می شوید. در صورتی که این آپشن غیرفعال باشد بعد از تشخیص چهره، بایستی صفحه قفل را به شکل دستی وارد کنید. در صورتی که شما جزو افرادی هستید که زیاد اعل رمز عبور گذاشتن روی سیستم خود نیستید و به دلیل به خاطر سپردن این همه اعداد و علامت برای شما سخت است، قابلیت تشخیص چهره می تواند گزینه بسیار مناسب برای شما باشد.

تشخیص چهرهقفل تشخیص چهره ویندوز و باز کردن قفل با انگشتان خود

در ویندوز 10 علاوه بر قابلیت Windows Hello می توانید از قابلیت اسکنر اثر انگشت نیز استفاده نمایید. روند این کار طبق روند Windows Hello است و تنها تفاوت این دو با هم به جای چهره در حقیقت بایستی انگشت خود را روی سنسور مربوطه قرار دهید تا عمل تشخیص اثر انگشت به درستی صورت گیرد.

رفع مشکل تایید هویت ویندوز 10

برای رفع مشکل تایید هویت در 10Windows، کافی است ابتدا ویندوز خود را بروزرسانی کنید (Fall Creators Update). ولی تنها بروزسانی برای رفع مشکل تشخیص چهره کافی نیست. شما بایستی دوباره از ابتدا و با استفاده از قابلیت های پیشرفته Windows Hello، تنظیمات امنیتی را انجام دهید تا اطمینان حاصل نمایید که مشکل رفع شده است.

لاگین کردن در ویندوز با شناسایی چهره‌ کاربر

پس از فعال کردن تشخیص چهره، چنان چه قصد دارید پس از شناسایی چهره شما در وندوز 10، صفحه ی لاگین را کنار بزنید و وارد حساب کاربری خود شوید، سوییچ automatically dismiss the lock screen if Windows recognizes your face را فعال کنید. در صورتی که این سوییچ را فعال نکنید، ویندوز ابتدا چهره شما را بررسی می کند، سپس لاگین انجام می شود. ولی بایستی با موس یا کیبورد، کلیک کرده و دکمه ای را فشار دهید تا صفحه لاگین کنار برود.

قابلیت فعال کردن تنظیمات اثر انگشت و یا تغییر اثر انگشت در تنظیمات Windows Hello وجود دارد. در صورتی که سیستم شما به حسگر اثر انگشت مجهز است، در همان مسیری که تشخیص چهره را فعال شد، مراحل تنظیم کردن حسگر اثر انگشت را نیز انجام دهید چرا که روشی دقیق و سریع برای لاگین کردن در ویندوز است. علاوه براین در برخی از وب سایت ها می توانید به جای رمز عبور از اثر انگشت استفاده نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *