کانفیگ مودم ADSL – تنظیمات مودم

در این مقاله قصد داریم به شما کانفیگ مودم های ADSL  و تنظیمات مودم را اموزش دهیم. در این مقاله سعی شده است اکثر تنظیمات مهم و ضروری در مودم های ADSL را اموزش دهیم. در اولین قسمت از اموزش باید اطلاعاتی در مورد مودم ها ADSL و نوع رانژه شدن اینترنت رو خط تلفن داشته باشید که در ابتدای مقاله این دو مورد به شما اموزش داده می شود.

اینترنت ADSL چیست:

اینترنت ADSL روی بستر خطوط تلفن شهر کار انتقال دیتا را از طریق درگاه های اینترنتی انجام می دهد. خطوط تلفن شهری دارای چند باند انتقال اطلاعات می باشند که در تکنولوژِی ADSL از یکی از این باند ها برای انتقال داده استفاده می شود.

تنظیمات مودمرانژه شدن خط تلفن برای ADSL :

این موضوع به این معنی می باشد که باید از طریق شرکت مخابرات روی باند مربوط به خط تلفن شهری شما که مربوط به ADSL می باشد اینترنت فعال سازی شود. بعد از انجام این کار توسط مخابرات شما می توانید دیتای مربوط به اینترنت را از طریق مودم های ADSL دریافت کنید. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر اینترنت را از شرکت های خصوصی غیر از مخابرات خریداری کرده باشید این کار رانژه به چه صورتی انجام خواهد شد. پاسخ این سوال کاملا واضح می باشد و این کار نیز از طریق سفارش این شرکت ها به مخابرات انجام می گیرد لازم به ذکر است که شرکت مخابرات به هرکدام از شرکت های اینترنتی تعداد پورت خالی در اختیار قرار خواهد داد که می توانند برای فروش به مشتریان خود استفاده نمایند.

تنظیمات مودمتوضیحات اولیه کار با مودم ADSL :

در اولین قدم باید با خود مودم ADSL آشنا شوید و با چراغ های این مودم اشنا شوید. چراکه بسیاری از عیب یابی به وسیله همین چراغ های مودم ADSL قابل انجام است. بر روی مودم ADSL 4 چراغ اصلی وجود دارد که در اینجا این چراغ ها را به شما اموزش خواهیم داد.

تنظیمات مودماولین چراغ:

 چراغ پاور می باشد که بعد از روشن شدم مودم این چراغ روشن می شود.

دومین چراغ:

این چراغ  مهم ترین چراغ مودم برای عیب یابی می باشد چراغ ADSL یا DSL  می باشد. این چراغ زمانی که اینترنت روی خط تلفن شما رانژه شده باشد و شما کابل تلفن را به مودم خود وصل کرده باشید روشن می شود. از جمله نکاتی که در مودم این چراغ باید بدانید این مورد می باشد که این چراغ باید علاوه بر این که روشن باشد باید حتما ثابت نیز باشد.

بدین منظور اگر شما کابل برق و تلفن را به مودم وصل کردید باید چراغ DSL روشن شده و ثابت باشد. در صورتی که این چراغ روشن نشود و یا این که روشن شده و در حالت چشمک زن باشد در این حالت مشکلی در رانژه شدن نت روی خط تلفن شما وجود دارد که باید با ISP اینترنت خود یعنی مرکزی که اینترنت را از انجا خریداری نموده اید تماس بگیرید و این موضوع را به آن ها اطلاع دهید.

چراغ سوم:

چراغ بعدی که مهمترین چراغ مودم ADSL می باشد چراغ اینترنت می باشد که معمولا با عکس کره زمین مشخص می شود. این چراغ در حالت عادی خاموش می باشد و بعد از اینکه شما تنظیمات مودم خود را انجام دادید این چراغ روشن خواهد شد. روشن شدن این چراغ به این معنی می باشد که شما تنظیمات و کانفیگ مودم ADSL خود را به درستی انجام داده اید و اینترنت روی مودم شما فعال شده است. در این صورت شما می توانید به صورت بی سیم و یا با استفاده از کابل LAN اینترنت را به دستگاه های خود منتقل نمایید.

چراغ چهارم:

چراغ بعدی که روی مودم ADSL قرار دارد چراغ های LAN می باشد. این چراغ های LAN زمانی که کابل LAN به مودم شما وصل باشد روشن خواهد شد و چون کار انتقال داده به کامپیوتر شما را انجام می دهند دائما در حال چشمک زدن خواهند بود. در واقع وقتی که شما قصد دارید اینترنت را از طریق کابلی به سیستم خود منتقل کنید از این درگاه ها استفاده می کنید. در مودم این درگاه ها معمولا به صورت تک پورت و چهار پورت وجود دارد که بعد از این هر پورت LAN رو ی مودم یک چراغ روی مودم قرار دارد که وضعیت پورت LAN را برای ما روشن می کند.

چراغ پنجم:

چراغ بعدی مودم که در این قسمت در مورد آن توضیحاتی را اشاره خواهیم کرد چراغ WIFI می باشد. روشن بودن این چراغ به این معنی می باشد که حالت انتقال دیتا و اینترنت به صورت وای فای روی مودم شما فعال می باشد. در این صورت دستگاه های دور و اطراف می توانند از طریق بی سیم به مودم کانکت شده  اینترنت را دریافت کنند. البته این نکته مهم می باشد که بعضی از مودم اصلا امکان شیر نمودن اینترنت به صورت وای فای را ندارند و درنتیجه چراغی هم برای حالت وای فای رو مودم اصلا وجود ندارد.

اما  در مودم هایی که حالت انتقال نت از طریق بی سیم را پشتیبانی می کنند این چراغ روی همه آن ها وجود دارد. در اکثر مودم ها دکمه ای پشت آن وجود دارد که با استفاده از این دکمه شما می توانید وای فای مودم را خاموش و روشن کنید. در صورتی که وای فای مودم خود را خاموش کنید دیگر کسی امکان پیدا کردن مودم به صورت وای فای را نخواهد داشت و کلا امکان اتصال به مودم از طریق وای فای را نخواهد داشت.

چراغ ششم:

چراغ بعدی که روی اکثر مودم های ADSL وجود دارد چراغ WPS می باشد. معمولا اگر بخواهید مودم شما در حالت امن باشد باید این چراغ را خاموش باشد. پشت مودم دکمه ای وجود دارد برای روشن و خاموش کردن  WPS.

 کار WPS چیست؟

پشت مودم سریالی وجود دارد که برای کانکت شدن به مودم می توان از آن استفاده نمود. یعنی وقتی شما حالت WPS مودم را فعال کنید وقتی اسم وای فای را رو گوشی یا لپ تاپ خود پیدا می کنید و اقدام به کانکت شدن به مودم می نمایید این سریال از شما خواسته می شود که به علت امنیت پایین و امکان هک به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. شما باید حتما دکمه WPS  مودم خود را در حالت خاموش نگه دارید.

تنظیمات مودم

ریست نمودن مودم ADSL

اما پشت مودم دکمه دیگری وجود دارد به نام  RESET.   کار این دکمه این می باشد در صورتی که شما قصد داشته باشید مودم خود را ریست کنید و به حالت تنظیمات اولیه برگردانید استفاده می شود که باید این دکمه را حدود 30 تا 40 ثانیه نگه دارید. البته این دکمه برای این که به راحتی در دسترس نباشد در حفره ای قرار گرفته است که برای دسترسی به ان باید از یک وسیله نوک تیر استفاده نمایید. در مورد علت ریست نمودن مودم جلوتر توضیحاتی داده خواهد شد.

در این قسمت توضیحات ما در مورد مودم های ADSL به پایان رسید. در ادامه با کانفیگ کردن مودم های ADSL آشنا خواهیم شد.

کانفیگ نمودن مودم ADSL

اولین قدم برای کانفیگ نمودن مودم ADSL به دست اوردن آی پی مودم می باشد. اغلب مودم های ADSL دارای ای پی ورودی 192.168.1.1 می باشند. ولی بعضی از مودم ها شاید دارای آی پی متفاوتی باشند از جمله مودم بیلیون که دارای آی پی 192.168.1.254 می باشد. بعد از این که از صحت ای پی مودم مطمئن شدید باید کابل برق مودم را وصل کرده و مودم را روشن کنید. در مرحله بعدی باید ببینیم مودم را قصد داریم از طریق اتصال وایرلس تنظیم کنیم و یا این که قصد داریم به صورت اتصال مودم از طریق کابل به کامپیوتر کانفیگ کنیم.

کانفیگ نمودن مودم ADSL از طریق وایرلس

اگر قصد داشته باشیم مودم را از طریق اتصال وایرلس کانفیگ کنیم باید از طریق دستگاهی که به وای فای مجهز می باشد از جمله گوشی های هوشمند- لپ تاپ ها و کامپیوترهایی که دارای دانگل وای فای می باشند اقدام کنیم. در این حالت باید دستگاه خود را به مودم به صورت وای فای کانکت کنیم. در نظر داشته باشید که مودم های ADSL که امکان اتصال از طریق بی سیم دار دارند به صورت پیش فرض این مودم ها دارای پسوورد وای فای نمی باشند مگر در مدل های خاصی که در این صورت پسوورد وای فای پشت مودم درج شده است. در حالت دیگر شاید شما قصد داشته باشید که مودم را از طریق اتصال کابل به کامپیوتر یا لپ تاپ کانفیگ نمایید. در این حالت نیز کافیست کابل LAN مودم را به کامپیوتر خود وصل کنید.

در مرحله بعدی باید به پنل مدیریت مودم وارد شویم که برای این کار باید آی پی مودم را در آدرس بار مرورگر وارد نمایید و اینتر را بزنید. در صورتی که مراحل بالا را به درستی انجام داده باشید برای شما صفحه ای برای ورود به پنل مدیریت مودم باز می شود. در این صفحه برای ورود باید اطلاعات نام کاربری و پسوورد ورود به مودم را وارد نمایید. این اطلاعات در اکثر مودم ها admin – admin می باشد ولی در بعضی از مودم ها ممکن است متفاوت باشد. با مراجعه به راهنمای مودم و سرچ در اینترنت می توانید این اطلاعات ورود را به دست بیاورید.

تنظیمات مودم

تنظیمات وای فای

بعد از ورود به پنل مدیریتی مودم نوبت به انجام تنظیمات مودم می باشد که در این قسمت قصد داریم این تنظیمات را به شما اموزش دهیم.

در تمام مودم ها به دو صورت می توان کار تنظیم و کانفیگ مودم را انجام داد. اولین روش با استفاده از روش نصب اسان و یا نصب از طریق ویزارد می باشد و در روش دوم با استفاده از تنظیمات پیشرفته این کار انجام می گیرد. که در ادامه مقاله روش نصب ساده و آسان را به شما آموزش خواهیم داد.

تنظیم آسان مودم ADSL

در این روش در مودم های مختلف گزینه های متشابهی قرار داده شده است از جمله QUICK SETUP و یا SETUP WIZARD و یا QUICK WIZARD که با زدن این گزینه ویزاردی برای شما باز می شود. در نتیجه در اولین قدم از شما خواسته می شود که اطلاعات مربوط به منطقه زمانی و مکانی خود را کامل کنید که باید شهر تهران را انتخاب نمایید.

در صورتی که قصد دارید امنیت مودم شما بالاتر باشد باید حتما پسوورد ورود به مودم را عوض کنید و علت این امر این می باشد که هرکسی که به مودم شما کانکت باشد این امکان را دارد که به پنل مودم شما دسترسی داشته باشد. در نتیجه در صورتی که  پسوورد ورود به پنل ادمین مودم شما به صورت دیفالت باشد یعنی همام ADMIN  باشد. در این صورت این شخص می تواند وارد پنل مدیریتی مودم ADSL شده و تغییراتی را در تنظیمات مودم شما ایجاد کند. در نتیجه پیشنهاد می شود پسوورد ورود به مودم خود را عوض نمایید و در اختیار کسی قرار ندهید.

بعد از انجام موارد بالا گزینه NEXT را بزنید و در صفحه بعد نوبت به انجام تنظیم بخش اصلی ADSL می رسد. در این بخش دو مشخه مخابراتی با نام های VPI  و VCI خواهیم داشت که در قسمت QUICK SETUP به درستی 0 , 35 وارد شده است.

نکته ای را در رابطه با دو مشخصه مخابراتی این است که این دو مشحصه با توجه به کشور و شهر، محل سکونت شما ممکن است متفاوت باشد که این مورد با تمای ISP مورد نظر که اینترنت را از آن جا دریافت کرده اید، می توانید بپرسید.

در قسمت بعدی اصلی ترین قسمت تنظیمات مودم ADSL وجود دارد که نام این قسمت CONNECTION TYPE می باشد. تنظیم مودم ADSL  را به دو صورت می توان انجام داد.

تنظیمات مودم ADSL

 اولین تنظیمات مودم ADSL تنظیم BRIDGE MODE می باشد. به این صورت می باشد که ممکن است شما قصد داشته که مودم به صورت اتوماتیک به اینترنت وصل نباشد. یعنی وقتی که شما کابل LAN را به کامپیوتر وصل کردید اتصال به اینترنت به صورت اتوماتیک انجام نشود. در واقع با انجام این تنظیم عملیات AUTENTICATION در این حالت داخل مودم و به صورت اتوماتیک انجام نمی گیرد. این عملیات به صورت دستی و از طریق ساخت کانکشن داخل ویندوز انجام می گیرد که نحوه ساختن کانکشن PPPOE را در حای خود به شما اموزش خواهیم داد.

در حالتی که قصد دارید مودم ADSL خود را به صورت BRIDGE تنظیم نمایید. در این حالت فقط در قسمت CONNECTION TYPE گزینه BRIDGE را انتخاب نمایید. و به مرحله بعدی بروید.

اما از طریق روش  دوم از کانفیگ مودمADSL که تحت عنوان PPPOE می باشد شما این تنظیم را انجام می دهید. در این صورت عملیات AUTENTICATION داخل خود مودم انجام می گیرد و در واقع عملیات تطبیق یوزرنیم، پسورد داده شده داخل مودم و به صورت اتوماتیک انجام شود. در این حالت وقتی شما کابل LAN را به مودم وصل می کنید این عملیات به صورت اتوماتیک انجام می گیرد و اتصال شما به صورت اتوماتیک انجام می گیرد. برای انجام این تنظیم کافی است شما در قسمت  CONNECTION TYPE گزینه PPPOE را انتخاب نمایید. با انتخاب گزینه PPPOE دو فیلد خالی برای شما در زیر آن نمایش داده می شود. این دو فیلد باید یوزرنیم و پسووردی را که مخابرات در اختیار شما قرار داده است را وارد نمایید.

تنظیم قسمت وایرلس مودم ADSL

بعد از انجام تنظیمات بالا نوبت به انجام تنظیمات قسمت وای فای مودم می رسد. البته این تنظیم زمانی در پنل مودم شما وجود دارد که مودم ADSL از قابلیت وای فای بهره مند باشد. تنظیمات مربوط به قسمت وای فای بسیار مهم می باشد و علت این موضوع این می باشد که وقتی شما قصد دارید اینترنت خود را به صورت بی سیم به اشتراک بگذارید. در این حالت ممکن است مودم شما از طریق هک در دسترس باشد.

اما برای انجام تنظیمات قسمت وای فای اولین قسمت بخش SSID می باشد. در این قسمت شما باید نام مودم خود را انتخاب نمایید. این نام همان نامی می باشد که شما از طریق وای فای قصد وصل شدن به آن را دارید. در این قسمت هر نامی را که دوست دارید تعیین نمایید.

در قسمت بعدی نوبت به تنظیم پسوورد وایرلس می رسد که در این قسمت شما باید ابتدا مدل پسوورد دهی خود را تعیین نمایید. چند گزینه پیش رو شما قرار دارد اولین گزینه wep می باشد. این مدل پسوورد دهی به علت امنیت پایین پیشنهاد نمی گردد. مدل بعدی پسوورد دهی wpa می باشد که این مدل پسوورد دهی از امنیت بالاتری برخوردار می باشد اما مدل پسوورد دهی که ما به شما پیشنهاد می دهیم wpa2  می باشد. که با انتخاب این گزینه در زیر آن فیلدی به نام presharedkey باز می شود که می توانید پسوورد مورد نظر خود را وارد نمایید.

در این جا تنظیمات کلی مودم ADSL به پایان رسید و با انجام مراحل بالا شما می توانید مودم خود را کانفیگ نمایید. و بعد از انجام صحیح کانفیگ مودم چراغی که مربوط به اتصال مودم به اینترنت می باشد باید روشن شود که به علت رد و بدل شدن دیتا به صورت چشمک زن خواهد بود.

وصل نشدن به اینترنت بعد از کانفیگ مودم

اگر شما کانفیگ مودم را به درستی انجام داده باشید ولی اینترنت شما وصل نشده باشد، یکی از علت های این مورد این می باشد که شما یوزرنیم پسوورد را به درستی وارد نکرده باشید. در وارد کردن یوزر پسوورد حتما توجه نمایید. گاها دیده شده که جای عدد 0 و حرف o اشتباها وارد شده و یا بالعکس و یا این که جای عدد 1 و حرف l اشتباهی انجام گرفته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *