آموزش تصویری سامانه همتا از صفر تا صد

 

آموزش سامانه همتا از صفر تا صد همراه تصویر

 

سامانه همتا یکی از پرکاربردی ترین سامانه های طراحی شده در کشور است که برای امور به خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد. در این آموزش که به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان است ، سعی داریم شما را با کاربرد “سامانه همتا” آشنا کنیم و اجرای صحیح طرح رجیستری را به شما بیاموزیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کاربرد سامانه همتا چیست و برای چه اهدافی مورد استفاده قرار می گیرد؟

آموزشی دیگر از سایت رایانه کمک : سامانه همتا همان سامانه ای است که برای ثبت گوشی همراه خود در طرح رجیستری به آن نیازمند هستید. به طور کلی نیز هدف از طراحی چنین سامانه ای رجیستر کردن موبایل ها است به عبارت دیگر سامانه همتا در جهت کاهش قاچاق و گوشی‌های تقلبی است. این طرح با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهای کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک اجرا شده است. نحوه استفاده از همتا به شکل های مختلفی صورت می گیرد که عبارتند از ؛ اپلیکیشن، وب سایت ، پیامک و کد USSD.

جهت دسترسی سریع به کاربران در زیر 2 لینک را ایجاد کرده ایم که بنا به نیاز خودتان روی آن ها کلیک کنید تا آسان تر به بخش مورد نظر دسترسی داشته باشید.

  • نکات ضروری که قبل از خرید موبایل باید توجه کنید.
  • نحوه استعلام اصالت گوشی در سامانه همتا
  • نحوه فعال کردن گوشی از طریق سامانه همتا

قبل از به کارگیری و ورود به سامانه همتا به چه نکاتی توجه نماییم؟

در این بخش آموزش سامانه همتا ما به شما نکاتی که قبل از خرید موبایل باید توجه کنید را یاد می دهیم تا از گزند سود جویان در امان باشید.

مراحلی که باید هنگام خرید گوشی نو طی شوند:

    • استعلام اصالت
    • بررسی یکسان بودن کد IMEI روی جعبه گوشی و کد IMEI داخل گوشی
    • فعال سازی گوشی برای سیم کارت خریدار
    • دریافت فاکتور معتبر که دارای مهر فروشگاه و کد IMEI است

 

مراحلی که باید هنگام خرید موبایل دست دوم طی شوند :

    • بازگرداندن دستگاه به تنظیمات کارخانه
    • استعلام اصالت
    • انتقال مالکیت گوشی دست دوم
    • فعالسازی گوشی موبایل با سیم کارت جدید
    • دریافت فاکتور معتبر که دارای مهر فروشگاه و کد IMEI است

 

سامانه همتا رجیستری چیست و چگونه کار می کند؟

سامانه همتا که مخفف سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی است با همکاری چند ارگان دولتی از جمله وزارت صعنت، وزارت ارتباطات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، گمرک و اپراتورهای مخابراتی کشور راه‌اندازی شده است. تمامی خریداران گوشی‌های هوشمند از تاریخ 1 اردیبهشت 1397 ملزم هستند گوشی‌های موبایل خود را در این سامانه ثبت کنند تا در شبکه مخابراتی کشور فعال و قابل استفاده باشد.

در یک کلام، سامانه همتا همان ابزاری است که برای ثبت موبایل‌ تان در طرح رجیستری به آن نیاز دارید. این سامانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی شده تا بتوانید به راحتی موبایل‌ هایتان را در آن رجیستر کنید. دسترسی به این سامانه از چندین طریق مختلف ممکن است و شما می‌ توانید از طریق اپلیکیشن، وبسایت، کد USSD و همچنین پیامک از آن استفاده نمایید.

آموزش فعال سازی گوشی و دستگاه توسط همتا و طرح رجیستری

هنگام خرید موبایل چه مراحلی باید طی شود؟

1- استعلام اصالت گوشی : رجیستر کردن گوشی‌ های موبایل هم مانند هر کار دیگری نیاز به یک سری پیش نیاز دارد که باید به آنها توجه کنید. اول از هر چیزی، روی جعبه موبایل مورد نظر به دنبال برچسب رجیستری (تحت عنوان رجیستر شده) بگردید و از وجود آن اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، خرید آن گوشی موبایل کار عاقلانه‌ای نیست.

2- بررسی یکسان بودن کد IMEI روی جعبه گوشی و کد IMEI داخل گوشی : پس از اینکه تصمیم قطعی برای خرید گوشی گرفتید، دستگاه را روشن کرده و با شماره گیری کد #06#* شماره IMEI نمایش داده شده داخل گوشی را با IMEI درج شده روی جعبه تطابق دهید. اگر یکسان نبودند، به هیچ وجه آن گوشی را نخرید.

3- فعال سازی گوشی برای سیم کارت خریدار : سپس نوبت به استعلام کد IMEI (شناسه بین المللی تجهیزات موبایل) موبایلی که قصد خرید آن را دارید می‌ رسد. برای استعلام کد یکتای IMEI فقط کافیست کاراکتر‌های این شناسه را بدون احتساب خط تیره یا هر چیز دیگری به شماره ۷۷۷۷ پیامک کنید. البته می‌توانید از کد دستوری #۷۷۷۷* یا آپ سامانه همتا نیز برای این کار کمک بگیرید و از این طریق روند استعلام موبایل‌ تان را دنبال کنید.

پس از انجام این کار، پیامکی با پیش شماره ۷۷۷۷ برایتان ارسال می‌شود که حاوی مدل و اطلاعات موبایلی است که در حال خرید آن هستید. این اطلاعات را با موبایل مورد نظرتان مطابقت دهید و ببینید که همه چیز سر جای خودش قرار دارد یا خیر.

در صورت نیاز به پاسخگویی تلفنی و آنلاین به مشکلات کامپیوتری و موبایل خود با بخش کمک رایانه و موبایل کمک تماس بگیرید.

 

آموزش تصویری سامانه همتا از صفر تا صد

مراحلی که باید هنگام خرید گوشی دست دوم طی شوند :

1- بازگرداندن دستگاه به تنظیمات کارخانه : قبل از هر چیز باید تنظیمات گوشی که قصد خرید آن را دارید، به حالت کارخانه برگردانید یا همان ریست فکتوری کنید. هدف از این کار این است که شاید اگر IMEI تقلبی در گوشی استفاده شده است، حذف شود و IMEI واقعی برگردد. بعد از انجام این کار با شماره گیری کد #06#* ، شماره IMEI نمایش داده شده داخل گوشی را با IMEI روی جعبه تطابق دهید. اگر یکسان نبودند، به هیچ وجه آن گوشی را نخرید.مراحلی که باید هنگام خرید گوشی دست دوم طی شوند.

2- استعلام اصالت : حال باید با استفاده از کد IMEI، یک استعلام اصالت بگیرید که آموزش آن در مراحل بعدی بیان شده است. دقت کنید که اطلاعات استعلام با مشخصات خود گوشی مطابقت داشته باشند.

3- انتقال مالکیت گوشی دست دوم : حال که نتایج مثبتی از مراحل قبلی به دست آورده‌اید و گوشی تقلبی نیست، باید با کمک فروشنده، فرآیند انتقال مالکیت را از طریق سامانه همتا دنبال کنید. آموزش انتقال مالکیت دستگاه در ادامه این مطلب بیان شده است.

4- فعالسازی گوشی موبایل با سیم کارت جدید : بعد از اتمام مرحله انتقال مالکیت، یک پیام از HAMTA دریافت می‌کنید که حاوی کد فعالسازی همتا است. مطمئن شوید که اطلاعات IMEI این پیام با IMEI گوشی یکسان باشند. حال با کمک فروشنده، مراحل رجیستر کردن گوشی را که در این مطلب هم آورده شده، دنبال کنید.

 

نحوه استعلام اصالت گوشی در سامانه همتا :

برای اطمینان از اصالت کالا، شما نیاز به کد IMEI خواهید داشت. این کد در روی جعبه، پشت باتری و یا در همه گوشی‌های موبایل با وارد کردن کد #06#* قابل مشاهده خواهد بود. از طرف دیگر شما باید شناسه IMEI گوشی که از طریق کد #06#* به دست می‌آورید را با شماره‌ای که روی جعبه درج شده است، تطبیق دهید.

نحوه استعلام اصالت گوشی در سامانه همتا :

برای اطمینان از اصل بودن گوشی ابتدا کد #7777* را با هر سیم کارتی شماره گیری کرده و از منوی ظاهر شده، گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید. حال در منوی ظاهر شده، کد 15 رقمی IMEI خود را وارد کنید.

اگر این کد را به صورت صحیح وارد کنید، اس ‌ام‌ اسی حاوی نام گوشی، کارخانه سازنده، شرکت وارد کننده و همین ‌طور مشخصاتی از این دست دریافت خواهید کرد.

نحوه استعلام اصالت گوشی در سامانه همتا :

نحوه فعال کردن گوشی از طریق سامانه همتا :

اما قابلیت اصلی دیگری که توسط سامانه همتا ارائه شده مربوط به امکان فعال سازی گوشی های موبایل می‌شود. هر گوشی جدید و قانونی (ثبت شده در طرح رجیستری موبایل) که خریداری می‌کنید باید به منظور استفاده فعال سازی شود. این کار می‌بایست توسط مشتری و بعد از وارد کردن سیم کارت در گوشی و روشن کردن آن انجام شود. زمانی که بعد از خرید یک گوشی ثبت شده در طرح رجیستری، سیم کارت خود را داخل آن قرار داده و گوشی را روشن می‌کنید یک پیامک دریافت خواهید کرد که به شما هشدار می‌دهد گوشی شما فعال سازی نشده است و باید فعال سازی را انجام دهید. در این شرایط می‌بایست مراحل زیر را طی کنید:

آموزش تصویری سامانه همتا از صفر تا صد

  • به صفحه اصلی سامانه همتا مراجعه کنید.
  • گزینه فعال سازی را انتخاب کنید.

آموزش تصویری سامانه همتا از صفر تا صد

 

بدین ترتیب فعال سازی گوشی مورد نظر انجام می‌شود. در نظر داشته باشید که گوشی ‌های قدیمی تری که قبل از پیاده سازی طرح رجیستری خریداری شده‌اند نیازی به فعال سازی ندارند و این مراحل فقط باید برای گوشی های جدیدی طی شوند که شامل طرح رجیستری می‌شوند. لازم به اشاره است که فعال سازی گوشی موبایل از طریق سامانه همتا بدون نیاز به ورود به سایت همتا و از طریق کد USSD در گوشی موبایل هم امکانپذیر است. مراحل انجام این کار به شرح زیر هستند:

مراحل رجیستر کردن گوشی از طریق کد #7777*

  • سیم کارت را در گوشی وارد می‌کنیم.
  • ابتدا کد #7777* که در بالا معرفی کردیم را با گوشی خود شماره‌گیری کنید.
  • بعد از این مرحله از لیست نشان داده شده گزینه مربوط به فعال‌سازی یعنی 2 را وارد کنید.
  • در مرحله بعد باید کد 15 رقمی IMEI را بدون هرگونه ممیز، خط تیره یا … وارد کنید.
  • حالا شماره سیم کارت درون گوشی می‌بایست وارد شود.

 

مراحل رجیستر کردن گوشی از طریق کد #7777* مراحل رجیستر کردن گوشی از طریق کد #7777* مراحل رجیستر کردن گوشی از طریق کد #7777*

 

  • در مرحله بعد کد فعال سازی همتا که روی جعبه درج شده است را وارد کنید.
  • بعد از این مرحله عدد 1 باید برای تایید وارد شود. حالا باید منتظر دریافت پیام تایید از سوی سامانه همتا باشید.
  • بعد از دریافت پیامک تایید می‌توانید با خیال راحت از گوشی خود استفاده کنید.
مراحل رجیستر کردن گوشی از طریق کد #7777* مراحل رجیستر کردن گوشی از طریق کد #7777*  

مراحل رجیستر کردن گوشی از طریق کد #7777*

در صورتی که نیاز به وردپرس کمک دارید و یا نیاز به مرکزی برای حل مشکلات وردپرسی خود دارید با ما تماس بگیرید.

آموزش انتقال مالکیت در سامانه همتا ؟

همه دارندگان گوشی‌های موبایل بعد از اجرای طرح رجیستری می‌بایست اگر قصد فروش گوشی را دارند، در زمان فروش مالکیت آن را انتقال دهند و در سامانه ثبت کنند. بدین منظور این دسته از افراد می‌بایست در سامانه همتا (سایت، اپ، کد دستوری #7777*) گزینه انتقال مالکیت گوشی را برگزینند. در مرحله بعدی، پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که شناسه‌‌های IMEI تحت مالکیت سیمکارت شما را نمایش می‌دهد که می‌بایست IMEI گوشی که قصد فروش آن را دارید وارد کنید. بعد از این مرحله می‌بایست شماره تلفن خریدار گوشی را وارد کنید.

    انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا به چه شکلی انجام می شود؟          انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا به چه شکلی انجام می شود؟          انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا به چه شکلی انجام می شود؟

پس از آن IMEI و شماره تلفنی که وارد کرده‌اید دوباره نشان داده می‌شوند که باید در روش کد دستوری با وارد کردن عدد 1، این موضوع تایید شود. در مرحله بعد با تایید اطلاعات دستگاه شما به شماره فردی که قصد فروش به آن را دارید انتقال می‌یابد. در نهایت یک کد فعال سازی همتا برای سیم کارت خریدار ارسال می‌شود که با استفاده از آن، باید به رجیستری گوشی بپردازد که در مرحله قبل به صورت کامل به این موضوع پرداختیم.

انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا به چه شکلی انجام می شود؟          انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا به چه شکلی انجام می شود؟           انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا به چه شکلی انجام می شود؟

مدارک لازم برای رجیستری گوشی مسافرتی و دریافت کد فعال سازی :

طبق بیانات وزارت صنعت، معدن و تجارت مسافران بایستی در زمان ورود به خاک ایران  شناسه IMEI موبایل خود را در گمرک به ثبت برسانند و عوارض آن را پرداخت کنند. بدین صورت کد فعال سازی لازم برای ریجستر کردن گوشی همراه در اختیار مسافر قرار می گیرد. هم چنین مسافران می توانند با مراجعه به سایت سامانه همتا اقدام به رجیستر کردن گجت هایشان کنند.

اطلاعات فرد مسافری که در 2 ماه گذشته از خارج از کشور به ایران وارد شده باشد (اطلاعات بیشتر در مورد مهلت اعتبار پاسپورت برای رجیستری بعد از ورود به کشور) این اطلاعات شامل:

  1. کد ملی برای افراد ایرانی/ کد شناسه فراگیر 16 رقمی برای اتباع خارجی
  2. شماره همراهی که به نام کد ملی بالا باشد
  3. شماره گذرنامه

توجه اگر فرد مسافری ندارید که در این بازه زمانی مهر ورود به کشور داشته باشد میتوانید از طریق فرم “خرید پاسپورت رجیستری” اقدام به خرید حق امتیاز یک فرد مسافر بکنید توجه داشته باشید که در انتها برای شخص شما انتقال مالکیت انجام خواهد شد و هیچ نگرانی از بابت مالکیت دستگاه نخواهید داشت.

اطلاعات گوشی موبایلی که قصد رجیستری آنرا دارید شامل:

  • سریال IMEI (با شماره گیری #06#* یا از روی کارتن دستگاه میتوانید آنرا بدست بیاورید توجه داشته باشید این عدد میبایست 15 رقم باشد و تمامی گوشی های دو سیم کارته دو شناسه IMEI دارند)
  • مدل دقیق دستگاه
  • نسخه چند گیگابایتی (برای مثال دستگاه شما 64 گیگابایت حافظه داخلی دارد یا 512GB، این میزان روی قیمت دلاری گوشی و درنتیجه قیمت عوارض تاثیر خواهد داشت.)

جهت ثبت موبایل باید عوارض گمرک را پرداخت کنید که درصورتی که نیاز به کارشناس در جهت ثبت موبایل خود در سامانه گمرک هستید با شماره تلفن 909-230-5460 تماس بگیرید.

منبع : آموزش سامانه همتا از 0 تا 100

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *