تنظیمات امنیتی مودم وایرلس-جلوگیری از هک مودم

همه چیز در باره تنظیمات امنیتی مودم وایرلس

امروز کمتر کسی است که در منزل و یا محل کار خود از مودم های adsl که مجهز به امکانات وای فای برای وصل شدن به مودم به صورت بی سیم است استفاده نکند اما یکی از نگرانیهایی که برای تمام کسانی که با این مودم ها سروکار دارند به وجود می آید این موضوع می باشد که تنظیمات امنیتی را رعایت نکرده باشند و احتمال اینکه کسی در دور اطراف مودم آنها را هک کرده باشد بسیار ازار دهنده می باشد که ما در این مقاله قصد داریم از صفر تا صد تنظیمات امنیتی مودم را بررسی کنیم و شما با انجام این تنظیمات روی مودم خود خیالی آسوده از عدم هک شدن مودم خود داشته باشید.

عوض کردن آی پی ورودی به مودم

ااولین قدم در انجام تنظیمات امنیتی مودم adsl عوض کردن آی پی ورودی به مودم می باشد. همانگونه که می دانید تمام مودم های adsl دارای یک آی پی مشخص می باشد که برای ورود به پنل مدیریت مودم مورد استفاده قرار میگیرید در اکثر مودم ها این آی پی 192.168.1.1 می باشد ولی در بعضی مودم ها این آی پی متفاوت می باشد. از آنجا که نفری که قصد هک کردن مودم را دارد به این موضوع آگاهی دارد اولین قدم در برقرار امنیت مودم adsl عوض کردن این آی پی می باشد که در مودم ها با مارک های مختلف این آی پی از قسمت متفاوتی باید عوض شود.

در این مقاله نحوه تعویض آی دی مودم تی پی لینک را به شما آموزش می دهیم.

در ابتدا به مودم خود از طریق بیسیم و یا حالت کابلی متصل شود.و سپس مرورگر خود را باز کرده و آی پی 192.168.1.1 را در ادرس بار مرورگرخود بنویسید و اینتر را بزنید. گه با صفحه لاگین مودم مواجه می شوید. در مرحله بعد با وارد کردن یوزر پسوورد که admin  میباشد وارد کنترل پنل مودم شوید. در داخل کنترل پنل مودم وارد بخش adsl بشوید و در این قسمت همانگونه که مشاهده میکنید می توانید آی پی مودم خود را عوض نمایید.

تعویض یوزر و پسوورد ورود به مودم

قدم بعدی در انجام تنظیمات امنیتی مودم های Adsl عوض نمودن پسوورد ورود به پنل مودم  می باشد. بعد از اینکه شما آی پی مودم را در آدرس بار مرورگر خود وارد میکنید در صورتیکه به صورت وای فای و یا حالت کابلی به مودم وصل باشید صفحه ای برای وارد کردن نام کاربری و رمز عبور برای شما باز می شود که در این مورد نیز در حالت دیفالت یوزر پسوورد ورودی admin می باشد که باز هم فردی که قصد ورود به تنظیمات مودم شما را داشته باشد حتما با این موضوع آشنا می باشد. در نتیجه قدم دوم در امن سازی تنظیمات مودم این می باشد که باید وارد کنترل پنل تنظیمات مودم خود شوید و این یوزرنیم و پسوورد را عوض کنید…

در قسمت زیر نحوه تعویض یوزرنیم و پسوور مودم های tplink را مشاهده می نمایید…

غیر فعال کردن WPS مودم

سومین روشی که مورد استفاده قرار میگیرد این است که شما باید حتما گزینه WPS  را در  تنظیمات مودم خاموش نمایید.زیرا اکثر نرم افزار هایی که برای هک کردن مودم طراحی شده اند زمانی که WPS خاموش شده باشند از هک کردن مودم عاجز می باشند. این روشی است که در اکثر اوقات جواب می دهد و مشکل خاصی هم برای شما ایجاد نمی نماید.البته یک دکمه WPS نیز پشت  وجود دارد که که می توان برای خاموش کردن WPS میز از  آن استفاده نمود.اما ممکن است بپرسید کلا کار این WPS چیست… اگر به پشت مودم خود نگاهی بیندازی سریالی پشت مودم به صورت هک شده و یا برچسب وجود دارد که کاربرد این سریال جهت ورود به مودم می باشد. زمانیکه شما اقدام به فعال کردن WPS مودم خود می نمایید اتفاقی که می افتد این موضوع می باشد که با استفاده از این سریال می توانید به شبکه وای فای مودم وصل شوید ولی دقت نمایید که با انجام اینکار امنیت مودم شما پایین آمده و احتمال هک شدن مودم بالا می رود.

پنهان سازی نام وایرلس مودم

سومین مرحله از برقراری امنیت مودم مخفی نمودن نام وایرلس خود از تنظیمات مودم می باشد.در این روش با استفاده از تنظیماتی که داخل مودم وجود دارد شما می توانید نام وایلس مودم خود را از دید دیگران مخفی نمایید در اینصورت شخصی که قصد هک مودم شما را داشته باشد دسترسی به این نام جهت هک کردن آن نخواهد داشت. ممکن است این روش شاید در اکثر اوقات جواب بدهد اما مشکلی که وجود دارد این است  که اگر یک سیستم و یا گوشی جدید را بخواهید به شبکه وایرلس شخصی خود وصل نمایید یا باید به صورت دستی این کار را نمایید و یا باید به تنظیمات مودم رفته و دوباره اسم مودم را از حالت مخفی خارج نمایید.به صورت دستی نیز مشکلاتی وجود دارد که به عنوان مثال در اکثر اوقات ویندوز های کامپیوتری از شناخت مودم به صورت دستی عجز هستند.

استفاده از پسوورد امن برای وایرلس

قدم بعدی در انجام تنظیمات امنیتی مودم های وایرلس استفاده از پسوورد های امن و تنظیم آن برای وایرلس مودم می باشد. در قسمت تنظیمات امنیتی مودم های وای فای قسمتی برای ست کردن پسوورد می باشد که در این قسمت کافیست گزنیه wpa2 را انتخاب نمایید و پسوورد حداقل 12 کاراکتری که شامل حروف کوچک و بزرگ و عدد و همچنین نماد باشد استفاده نمایید.

استفاده از امکان مک فیلترینگ مودم

اما اساسی ترین روش و امن ترین روش برای جلوگیری از هک شدن مودم استفاده از امکان مک فیلترینگ مودم می باشد…همانگونه که می دانید تمام دستگاههایی که به اینترنت وصل می شوند دارای یک آدرس مک می باشند و به محض اینکه دستگاه قصد اتصال به شبکه اینترنت را داشته باشد این آدرس توسط مودم شناسایی می شود و در جدول اطلاعات مودم این آدرس ذخیره می گردد. در تمامی مودم ها قسمتی قرار داده شده است که شما می توانید در این قسمت آدرس های مک مجاز را وارد نمایید.بعد از انجام این تنظیم مودم فقط به دستگاه هایی اجازه اتصال را می دهد که آدرس مک آنها در این جدول ثبت شده باشد. در غیر اینصورت حتی اگر کسی پسوورد ورود به شبکه وای فای مودم شما را داشته باشد نیز نمیتواند به مودم کانکت شود و مودم از کانکت شدن دستگاههای غیر مجاز جلوگیری می کند.. اما مشکلی که این مورد دارد این میباشد که اگر شما مهمانی داشته باشید که قصد داشته باشد به مودم شما به صورت بی سیم وصل شود باید وارد کانفیگ مودم شوید و آدرس مک موبایل و یا لپ تاپ او را در این جدول وارد نمایید.

چگونه متوجه شویم مودم ما هک شده است

کنترل پهنای باند مصرفی اینترنت

یکی از راهکارهایی که معمولا پیشنهاد می شود کنترل پهنای باند اینترنت می باشد یعنی در واقع شما باید کنترل کنید که در یک روز و یا در یک ماه چه مقدار حجم اینترنت مصرف کرده اید که برای اینکار میتوانید از نرم افزارهای مدیریت شبکه مانند BWMETER استفاده نمایید  و با مطابقت آن با حجمی که شرکت isp  به شما اعلام می نماید به این نتیجه برسید که آیا کسی از مودم شما استفاده می کند یا نه.

استفاده از نرم افزار NETWORK WHATCHER

روش دومی که پیشنهاد می شود این است که شما از نرم افزارهایی استفاده کنید که به شما نمایش می دهد که در هر لحظه چند آی پی و چه دستگاههای به مودم شما وصل می باشند.از جمله نرم افزارهایی که در این زمینه می توانید استفاده نماید نرم افزار network watcher   می باشد که شما می توانید این نرم افزار را از سایت امداد رایانه دانلود نمایید.این نرم افزار پس از اجرا تمام آی پی هایی را که در عین واحد به مودم شما وصل می باشند را نشان می دهد.

این سایت در زمینه خدمات رایانه کمک فعالیت می نماید

کلمات کلیدی:

  •  امنیت مودم adsl
  • منیت مودم tplin
  • امنیت مودم زایکسل
  • امنیت مودم وای فای
  • بالا بردن امنیت مودم
  •  بالا بردن امنیت مودم dlink
  •  تشخیص هک وای فای
  • تشخیض هک شدن مودم
  • تنظیمات امنیتی مودم tplink
  •  تنظیمات امنیتی مودم خانگی
  • تنظیمات امنیتی مودم زیکسل
  • جلوگیری از هک شدن مودم
  • جلوگیری از هک شدن مودم تی پی لینک
  • جلوگیری از هک شدن مودم دیلینک
  • جلوگیری از هک شدن مودم زایکسل
  • جلوگیری از هک وای فای
  • چگونگی فهمیدن هک شدم مودم
  • چگونه از هک شدن مودم جلوگیری کنیم
  • ضد هک شدن مودم
  • طریقه فهمیدن هک شدن مودم
  • غیر قابل هک شدن مودم
  • نرم افزار تشخیص هک وای فای
  • نشانه های هک شدن مودم
  • هک شدن مودم تی پی لینک

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *