آموزش کار با لایه ها در فتوشاپ

لایه ها یکی از قابلیت های بسیار مهم در فتوشاپ به شمار می رود. در نتیجه بدون وجود لایه ها در فتوشاپ هیچ گونه کار خاصی را نمی توان صورت داد. از آنجایی که لایه ها همانند تکه هایی که با کنار یکدیگر گرفتن، یک عکس را ایجاد می کنند، شما قادر هستید که با استفاده از لایه ها رسم کنید، ویرایش، بچسبانید و محتوا را جایگزاری نمایید بدون این که برای دیگر اجزا اختلالی ایجاد نمایید. این بخش این امکان را به شما می دهد که تغییرات مورد نیاز را اعمال نمایید.

 لایه ها در فتوشاپ بسیار اهمیت دارند که دارای پنل منحصربه فرد خود است. شما می توانید توسط فتوشاپ لایه را ایجاد کنید، تغییر نام دهید، جابه جا نمایید، ماسک کنید، مخفی کنید، ترکیب نمایید، قفل نمایید و بسیاری از کارهای دیگر روی آن انجام دهید. لایه ها قلب و روح فتوشاپ را تشکیل می دهند که البته یادگیری و کار با آن ها چندان سخت نیست و با یک بار یادگیری آن ها و تمرین و تکرار می توانید به آن تسلط داشته باشید.

سازماندهی و جابجایی لایه ها

هدایت کردن و سازمان دهی کردن لایه ها

سازمان دهی لایه ها و قابلیت هدایت کردن ان ها از ویژگی های بسیار مهمی است زمانی که روی لایه ها کاری صورت می دهید. این قسمت به شما نشان می دهد که چطور لایه را انتخاب و یا حرکت دهید. همچنین پوشه ایجاد نمایید، جستجو کنید و سازمان دهی کنید.

انتخاب یک لایه

با هدف این که کارهای بیشتری را در فتوشاپ صورت دهید، شما حداقل به یک لایه انتخاب شده نیاز خواهید داشت. برای انتخاب لایه تنها روی Layers Palette کلیک نمایید. زمانی لایه انتخاب می شود که رنگ لایه آبی شود. برای انتخاب چندین لایه، کلید CMD یا CTRL را بر روی صفحه کلید فشار دهید و روی هر کدام از لایه هایی که می خواهید انتخاب نمایید، کلیک کنید. برای انتخاب چندین لایه پی در پی، اولین لایه را انتخاب نمایید. سپس کلید Shift را فشار دهید و لایه های بعدی را انتخاب نمایید.

آموزش کار با لایه ها

ابتدا نرم افزار فتوشاپ را باز نمایید. سپس از طریق منوی File و انتخاب New یک فایل جدید با سایز 700* 700 پیکسل و با رزولیشن 72 بسازید. البته سایز فایل دلخواه بوده و می توانید هر سایزی که می خواهید را ایجاد نمایید.

تغییر رنگ Background

ابتدا یک تصویر که از چندین لایه ساخته شده را به رنگ سبز پررنگ درآورید.

انتخاب رنگ سبز تیره برای رنگ Foreground یا زمینه:

برای انجام این کار، باید در شروع روی رنگ Foreground کلیک و از طریق لغزنده، رنگ سبز تیره را انتخاب نمایید. چنان چه می خواهید به تصویر زمینه خود را رنگ دهید از کد رنگ a36442# استفاده کنید.

با انتخاب گزینه ok رنگ انتخابی شما تایید می شود. سپس از قسمت جعبه ابزار در سمت چپ فتوشاپ، ابزار Fill را انتخاب نمایید و بر روی تصویر کلیک نمایید. مشاهده خواهید کرد که پس از کلیک کردن روی تصویر، رنگ foreground روی background اعمال می شود. چنان چه اتفاقی نیفتاد، مجددا مراحل بالا را بررسی نمایید تا اطمینان حاصل نمایید که اقدامات صورت گرفته درست انجام شده است.

ساخت یک لایه جدید

برای ایجاد یک لایه جدید روی آیکون New Layer کلیک نمایید. برای انتخاب لایه تنها کافی است یک بار روی آن کلیک نمایید تا لایه به حالت انتخاب شده درآید.

رسم سبزه های تصویر

برای رسم سبزه ها از ابزار براس استفاده نمایید. درقسمت تنظیمات ابزار براش، با کلیک بر روی فلش کوچکی که در سمت راست قرار دارد، تمامی براش های موجود در فتوشاپ برای شما نمایش داده می شود. سپس از قسمت براش ها براش مورد نظر خود را انتخاب نمایید. از آنجایی که رنگ این براش به شکل یک درمیان بین رنگ زمینه و پس زمینه اعمال می شود، بایستی رنگ سبز را نیز برای پس زمینه انتخاب نمایید. کد رنگ انتخاب شده f19250# است. پس از انتخاب رنگ، کلید ماوس را نگه دارید و بر روی صفحه نقاشی بکشید. در این مرحله باید به تصویر خود، متن اضافه نمایید.

ابزار متن یا Type Tool

در ادامه ابزار تایپ را انتخاب نموده و روی هر بخشی از تصویر که می خواهید متن را قرار دهید، کلیک نمایید. همان طور که می تواند یک رنگ دلخواه را برای متن خود انتخاب نمایید.

پس از قرار دادن متن مورد نظر، می توانید ویژگی های متن را به صورت دلخواه تغییر دهید. تنها کافی است با نگه داشتن ماوس و کشیدن روی متن، آن را انتخاب نمایید. سپس به نوار تنظیمات بروید و تغییرات لازم را اعمال نمایید. شما در این بخش می توانید نوع فونت، سایز فونت یا بولد کردن را  به صورت دلخواه اعمال کنید.

لایه هاچنان چه به پالت لایه ها توجه نمایید یک لایه جدید اضافه شده است. آیکون کوچک هم که در آن  حرف T مشخص است به معنی لایه متنی سات. با کلیک بر روی آن، متن روی تصویر اعمال می شود.

نحوه انتقال و حرکت دادن لایه ها در فتوشاپ

برای تغییر مکان لایه تنها کافی است بر روی لایه مورد نظر کلیک نمایید. سپس در حالی که همزمان کلیک را پایین نگه داشته اید آن را بکشید و در مکانی که می خواهید قرار دهید. زمانی که قصد دارید لایه را در جای دیگری قرار دهید یک خط در آن قسمت نمایان می شود که زمانی آن خط را مشاده کرید می توانید کلیک موس را رها و لایه را در آن قسمت قرار دهید.

لایه هاتغییر لایه ی Background به لایه ی معمولی و نرمال

در فتوشاپ شما قادر هستید لایه ها را ویرایش نمایید. اما بر روی لایه ی Background نمی توانید عمل ویرایش را صورت دهید. برای ویرایش کردن لایه ی Background بایستی ابتدا آن را به یک لایه معمولی تغییر دهید. برای این کار کافی است بر روی لایه دابل کلیک نمایید یا بر روی آیکون قفل کلیک نمایید. یا این که بر روی آن کلیک راست نمایید و گزینه ی Layer from background را انتخاب نمایید که در هر حالت یک دیالوگ باکس برای شما باز خواهد شد که پس از تغییر نام آن بر روی  OK کلیک نمایید. سپس لایه به یک لایه ی نرمال تبدیل می شود و می توانید بر روی آن ویرایش را انجام دهید.

لایه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *