ارسال اظهارنامه مالیاتی|پاسخگویی به سوالات

اظهارنامه مالیاتی گزارشی از درآمدها، هزینه ها و سایر اطلاعات مرتبط با مالیات است که هر سال به شکل آنلاین برای برآورد میزان مالیات به وزارت دارایی ارسال می شود. اظهارنامه مالیاتی باید در زمان مناسب ثبت و ارسال شود. چرا که ارسال دیر هنگام آن موجب پرداخت جریمه می گردد. در صورتی که میزان سود و زیان را به اداره مالیات اعلام نکنند مالیات توسط ممیزین اداره مالیت تعیین می شود. برنامه ریزی مالیاتی موجب کاهش نرخ مالیات، کاهش میزان درآمد مشمول مالیات و کنترل بهتر می شود. در حقیقت اظهارنامه مالیاتی هر سال برای همان سال تنظیم می شود. هر فردی باید براساس حرفه خود فرم اظهارنامه مالیاتی مختص به خود را پر کند.

چگونگی تنظیم اظهارنامه مالیاتی

ارائه اظهارنامه مالیاتی به شکل کاغذی از سال 91 باطل شد. چرا که این کار بسیار هزینه بر و زمان بر بود. اظهارنامه الکترونیکی موجب سهولت در ارسال و تسریع فرآیندهای ثبت اظهارنامه شد. در این صورت تنها کافی است با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی نسبت به تکمیل و تسلیم اظهارنامه به شکل آنلاین اقدام کنید. تمامی پراخت کنندگان حقیقی و حقوقی مکلف هستند با مراجعه به سایت www.tax.gov.ir اقدام به ارسال اظهارنامه به شکل الکترونیکی کنند. نکته قابل ذکر این است که دفاتر قانونی طی مدت زمان اعلام شده باید به اداره مالیات تحویل داده شود. در صورتی که اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی با دفاتر قانونی مطابقت نداشته باشد، مشمول جریمه می شوند.

مراحل پیش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

مراحل پیش از ثبت نام

1 – در شروع کار باید برای کد اقتصادی ثبت نام نمایید و کد اقتصادی را دریافت نمایید.

2 – در این مرحله قبل از ثبت نام باید شماره تلفن همراه شما تایید شود. چرا که در تمام مراحل از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود را در داخل نرم افزار ثبت کرد.

3 – تاییدیه پستی با کد پستی ۱۰ رقمی در سیستم وارد نمایید.

تایید اطلاعات ثبت نام  و ارائه اطلاعات کاربری

1 – تمام این اطلاعات باید قبل از مرحله پیش ثبت نام تایید شود. در صورتی که در استعلام و راستی آزمایی مشکلاتی پیش آید و مغایرتی دیده شود، از طریق پیامک به پرداخت کننده اعلام می شود.

2 – اطلاعات هویتی را از طریق سامانه ثبت نام اداره مالیات دریافت می کنید.

3 – کد کاربری و رمز عبور از طریق پیامک برای شما ارسال می شود.

ثبت الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی

 در این مرحله وارد سامانه اظهارنامه شده و اطلاعات سازمانی خود را وارد کنید.

اعتبار سنجی

1 – در این مرحله تمام پرونده های فیزیکی با تمام اطلاعات وارد شده مطابقت داده می شود. در صورت مغایرت اطلاعات از طریق پیامک اطلاع داده می شود تا بتوانید مغایرت را رفع نمایید.

2 – در صورت تاییدیه اعتبار سنجی وارد بازه زمانی 45 روزه می شوید که ارسال اظهارنامه الکترونیک است.

تکمیل اظهارنامه

1 – برای ثبت اظهارنامه ضروری است که نوع اظهارنامه مالیاتی را تعیین نمایید. اظهارنامه کارکرد اشخاص حقیقی یا حقوقی، اظهارنامه اجاره ملک، اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو، اظهارنامه ارزش افزوده

2 – تمام جدول مالی و ترازنامه براساس اسناد مالی باید با دقت تکمیل شود.

پیش از ارسال نهایی ضروری است نسخه پیش نویس اظهارنامه را بررسی و سپس اظهارنامه را ثبت نهایی نمایید.

3 – یک کدرهگیری دریافت می کنید و قبض مالیاتی صادر می شود.

آموزش نحوه تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی

در ابتدا نرم افزار اظهارنامه را دانلود و سپس نصب نمایید.

پس از نصب اظهار نامه/ درخواست جدید کلیک نمایید.

اظهارنامه مالیاتیدر صفحه ظاهر شده اطلاعات درخواستی را تکمیل نمایید.

اظهارنامه مالیاتی

پس از تکمیل اطلاعات درخواستی بر روی دکمه تایید کلیک نمایید.

اگر مالیات عملکرد شما قطعی شده باشد وارد صفحه زیر می شوید.

اظهارنامه مالیاتی

در این صفحه مشاهده می کنید مالیات قطعی کارکرد سال را به شکل خودکار محاسبه شده و در کادر مربوطه نمایش داده می شود.

نکته: در صورتی که کلاسه پرونده خالی است بر روی دکمه ذربین همانند تصویر بالا کلیک نمایید.

در این صورت تا تمام واحدهای مالیاتی و پرونده های مرتبط به پرداخت کننده نمایش داده شود.

سپس از کادر مربوطه پرونده مورد نظر را انتخاب نمایید.

هم اکنون این صفحه را ببندید و بعد از بستن صفحه فهرست اظهارنامه ها نمایش داده می شود.

کافی است اظهار نامه مالیاتی مورد نظر را انتخاب و بر روی دکمه ارسال اطلاعات کلیک نموده تا اظهارنامه شما ارسال شود.

در صورتی که قبلا ارسال نامه ارسال کرده اید، به سادگی می توانید دوباره گزینه اظهارنامه جدید را انتخاب نمایید و این بار گزینه اظهارنامه اصلاحی (جایگزین) را انتخاب نمایید. کافی است پس از انتخاب گزینه فوق الذکر تمام مراحل بالا را مجددا انجام دهید تا اظهار نامه شما ارسال شود.

مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی

براساس قانون  ماده 110 ق.م.م، اشخاص حقوقی موظفند که مالیات کارکرد خود را حداکثر تا 4 ماه بعد از پایان سال مالیاتی ارسال کنند.

در صورت   عدم ارسال آن و ارسال آن پس از زمان تعیین شده، مشمول جریمه می شوند.

ماده 193 قانون مالیات های مستقیم

نسبت به پرداخت کنندگانی که به سبب این قانون و مقررات مرتبط با آن موظف به نگهداری دفاتر قانونی هستند. در صورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائه دفاتر مشمول جریمه ای معادل 20 درصد مالیات برای هر یک از موارد مذکور خواهند بود.

در صورتی که نیاز به راهنمایی در زمینه اظهارنامه مالیاتی دارید می توانید با همکاران ما در شرکت امداد رایانه تماس بگیرید و سوالات خود را در زمینه اظهارنامه مالیاتی مطرح نمایید.

1 دیدگاه دربارهٔ «ارسال اظهارنامه مالیاتی|پاسخگویی به سوالات»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *