اشتباهاتی که موجب نابودی لپ تاپ شما می شود

لپ تاپ یکی از وسایل الکترونیکی بسیار محبوب و پرکاربرد در جهان محسوب می شود. به صورت تقریبی هر روزه این این وسیله الکترونیکی استفاده می شود ولی به ندرت به روش استفاده صحیح از آن فکر می کنیم. ولی بی توجهی در مراقبت از لپ تاپ ممکن است در بلند مدت تاثیرات جدی در خرابی آن بگذارد.

اشتباهات شایعی وجود دارد که باعث نابودی لپ تاپ شما می شود. بنابراین بهتر است رایج ترین اشتباهاتی که  موجب نابودی  لپ تاپ شما می شود را بشناسید تا بتوانیم مدت زمان بیشتری آن را حفظ کنید و طول عمر آن را افزایش دهید. از آنجایی که لپ تاپ نسبت به دیگر ابزارهای الکترونیکی بیشتر مورد استفاده و جابه جایی قرار می گیرد، بنابراین بیشتر در معرض مشکل و خرابی سخت افزاری نیز قرار می گیرد. در ادامه قصد داریم در رابطه با اشتباهاتی که موجب نابودی لپ تاپ شما می شود بپردازیم:

حیوانات خانگی

قرار گرفتن گربه روی لپ تاپ شما ممکن است، تصاویر جالبی برای صفحه اینستاگرام شما باشد، ولی آن را به این کار ترغیب نکنید. چرا گربه ها جذب گرمای لپ تاپ شما می شوند، ولی موهای آن ها داخل فن سیستم قرار می گیرند و سرانجام سبب گرم شدن بیش از حد و خراب شدن لپ تاپ شما می شود. در پای سیستم خود غذا میل نکنید. هر ذره کوچکی که از غذای شما وارد کیبورد می شود، در نهایت باعث جذب سوسک و مورچه ها می شود.

 نحوه خراب شدن یک لپ تاپ با گرمای بیش از حد

در زمان کار با لپ تاپ ها گرمای بسیاری را تولید می کنند. در حقیقت هر سیستمی زمان پردازش داده، مقدار بسیاری حرارت تولید می کند. میانگین دمای یک کامپیوتر با گذر زمان افت می کند، ولی بسیاری از لپ تاپ ها همچنان گرم باقی خواهند ماند. یک فن خنک کننده بیستی گرمای داخلی لپ تاپ شما را خارج کند. به همین سبب شما باید دریچه فن یا تهویه دستگاه را تمیز و عاری از گرد و غبار نگهداری نمایید.

چنان چه دریچه هوای سیستم با گرد و غبار بسته شده باشد، گرما راه خروجی نخواهد داشت و در اطراف اجزای مهم لپ تاپ گیر خواهد  کرد. سرانجام این دلیل سبب می شود که دمای داخل سیس تم بیش از حد مجاز گرم و خطرناک شود. برخی از لپ تاپ ها به این میزان گرما واکنش نشان می دهند و به صورت اتوماتیک خاموش می شوند و برخی دیگر نیز این گرما را تحمل کرده و به مرور زمان نابود می شوند.

سطوحی از جمله مبل، فرش، پتو همه ی این ها می توانند موجب خرابی لپ تاپ شما شوند. پیش از قرار دادن لپ تاپ روی هر سطحی، ابتدا از باز بودن دریچه تهویه مطمئن شوید. حتی وجود تعداد بسیاری کتاب در نزدیک لپ تاپ می تواند سبب ایجاد مشکل گردد. تنها این دلایل موجب افزایش دمای درون سیستم نمی شود. با گذر زمان، گرد و غبار به داخل سیستم نفوذ می کند و می تواند راه فن و جریان هوا را مسدود کند. در صورتی که سال هاست از لپ تاپ خود استفاده می کنید، بهتر است آن را تمیز کنید  تا غبار داخل سیستم از بین رود. در طی یک اقدام پیشگیرانه به فن لپ تاپ خود دقت کنید، چنان چه صدای آن شبیه صدای موتور جت باشد بایستی فوری برای رفع این مشکل اقدام کنید.

نحوه خراب شدن هارد درایو لپ تاپ

در حال حاضر بسیاری از لپ تاپ ها دارای درایو SSD هستند. از آنجایی که درایوهای SSD دارای قطعات متحرک داخلی نیستند، بنابراین نسبت به حرکت مقاومت بیشتری دارند. ولی لپ تاپ های قدیمی و ارزان تر دارای درایو HDD هستند و در صورتی که زیاد دچار لغزش شوند، آسیب می بینند. هارد دیسک ها حاوی یک هد خواند و نوشتن هستند که برای ارتباط با دیسک بایستی حرکت کنند و بپرخند. این قطعات اینرسی خود را دارند، یعنی در صورتی که لپ تاپ خود در زمان فعالیت تکان دهید، امکان وارد شدن ضربه به هرد دیسک های مکانیکی وجود دارد. چرا که حاوی قطعات متحرکی هستند که به سادگی آسیب می بینند. بدون هر گونه حرکت دادن سریع، با لپ تاپ خود به آرامی رفتار نمایید. حتی در صورتی که لپ تاپ شما دارای حافظه ی SSD است.

بی ‌توجهی به امنیت الکتریکی

لپ تاپ شما مقدار قابل توجهی از انرژی دریافت می کند در نتیجه نوسانات برقی، حتی افزایش اندک و موقت ولتاژ می تواند آسیب جدی به سیستم شما وارد کند. چنین اتفاقی می تواند زمان قطعی برق یا روشن کردن یک دیوایس پر مصرف دیگر در خانه اتفاق افتد. منبع تغذیه موجود در کامپیوتر شما تدابیر ابتدایی برای محافظت در مقابل نوسانات برقی را به کار می گیرد. ولی در طولانی مدت لطف بزرگی به سیستم خود خواهید کرد که یک محافظ برق جداگانه تهیه نمایید.

کامپیوتر شخصی شما مقادیر قابل‌توجهی از انرژی دریافت می‌کند و بنابراین نوسانات برقی -حتی افزایش اندک و موقت ولتاژ- می‌توانند آسیبی جدی به آن وارد کنند. چنین اتفاقی می‌تواند هنگام قطعی برق یا روشن کردن یک دیوایس پرمصرف دیگر در خانه رخ دهد. منبع تغذیه موجود در کامپیوتر شما تدابیری ابتدایی برای حفاظت در برابر نوسانات برقی را به کار می‌گیرد. اما در طولانی‌مدت لطف بزرگی به خودتان خواهید کرد اگر یک محافظ برق جداگانه نیز تهیه کنید.

به شارژر وصل بودن 24/7 لپ تاپ

از لحاظ فنی شما قادر نیستید باتری لیتیوم یونی لپ تاپ خود را بیش از جد ظرفیت آن شارز نمایید. ولی میکروکنترلی که از بیش از حد شارژ شدن باتری جلوگیری می کند، می تواند آسیب ببیند. از طرفی دیگر، وصل بدون یکسره شارژر سبب گرم شدن باتری می شود.

بازکردن در لپ ‌تاپ به طور ناصحیح

شما نمی توانید در لپ تاپ را فقط با وارد کردن فشار به صفحه نمایش آن باز کنید. شکننده ترین قسمت لپ تاپ صفحه نمایش آن است. در صورتی که از گوشه به آن فشار وارد نمایید، موجب می وشد به آرامی آن قسمت از در خمیده شود. در لپ تاپ را به آرامی باز و بسته نمایید و از قسمت وسط آن را باز نمایید.

نداشتن کول پد

لپ تاپ ها از نظر راحتی در استفاده، قابل مل بودن و نزدیک خود قرار دادن در مقایسه به سیستم های دستک تاپ برتری دارند. ولی بیش از د نزدیک خود قرار دادن، سایده ایده مناسبی به نظر نرسد. پرزهای لباس، پتو و غیره ممکن است موجب مسدود شدن تهویه لپ تاپ و گرم شدن بیش از حد باتری گردد. از پد خنک کننده استفاده نمایید.

اشتباهاتی که موجب نابودی لپ تاپ شما می شودجداکردن شارژر به روش نادرست

چنان چه عجله دارید، مواظب باشد. خشن رفتار کردن با آداپتور و یا کابل شارژ در زمان جدا کردن آن از سیستم خود می تواند به هر دو طرف آسیب جدی وارد کند و سبب مشکلات شارژی شود.

استفاده نکردن از کاور

ضروری است برای حمل لپ تاپ خود از کاور لپ تاپ یا کیف بدون لبه های تیز استفاده نمایید. در صورتی که لپ تاپ را در کوله ای به همراه وسایل دیگر جابه جا می کنید، مکانیز داخلی آن را به سادگی در مقابل خطر قرار می دهید.

اشتباهاتی که موجب نابودی لپ تاپ شما می شودتمیز کردن به روش اشتباه

همه ما می دانیم که نباید از آب و پارچه برای تمیز کردن صفحه لپ تاپ استفاده کنیم. ار پارچه میکروفیبر و تمیزکننده های مخصوص لپ تاپ استفاده نمایید و بیش از حد فشار به صفحه نمایش وارد نکنید، چرا که صفحه نمایش دارای یک صفحه بسیار نازک و آسیب پذیر است.

روشن نگه داشتن مداوم لپ تاپ

در صورتی که در طول روز از لپ تاپ استفاده نمی کنید، آن را روشن نگه ندارید. چرا که کار بی وقفه سبب خرابی هاردیسک می شود و به سیستم خنک کننده صدمه می زند. در صورتی که در طول روز چندین بار استفاده می کنید، آن را در حالت Sleep قرار دهید.

خود درمانی

از آنجایی که لپ تاپ ها ابزارهای بسیار قابل کنترلی هستند، بنابراین سعی نکنید که مشکلات جدی را خود شما حل کنید. از خرید USB هایی با تبلیغ حل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری لپ تاپ ها در بازار ارائه شده اند، اجتناب کنید. چرا که داخل این USB ها خازهایی وجود دارد که به محض اتصال به لپ تاپ شارژ شده و در یک لحظه تمام نیرو را به هارد درایو وارد کرده و موجب صدمه جدی می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *