انواع الگوهای تحلیل تکنیکال

از ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال الگوهای نموداری به شمار می روند. از طریق این الگوها می توان تغییر جریان یا ادامه جریان قیمتی را مشخص کرد. بنابراین  الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال، الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو محسوب می شوند. این الگو در انجام معاملات بسیار کاربردی هستند و در میان تحلیل گران فنی از محبوبیت بالایی بهره می برند. از نام های دیگر این الگو می توان به سقف دوگانه و الگوی M اشاره کرد.

به صورت کلی الگوهای قیمتی جنبه بصری دارند و شکل آن ها در انواع چارت قیمتی ظاهر می شود و به واسطه ی این که رفتار قیمت پس از تشکیل این الگوها در گذشته آنالیز شده است، می توان با مشاهده مجدد آن ها در نمودار یک داریی مانند سهام، آینده حرکت قیمت را به شکل احتمالی پیش بینی کرد. در ادامه مطالب به معرفی و آموزش الگوی سقف و کف دو قلو خواهیم پرداخت.

منظور از الگوی برگشتی سقف و کف دوقلو چیست؟

از پرتکرارترین الگوهای بازگشتی نموداری است. به همین دلیل بایستی در موقعیت خاص یا به دنبال دیگر ابزارهای تحلیل مورد استفاده قرار گیرد تا خطاهای احتمالی آن تا حدودی کاهش یابد. بهترین کارکرد این الگو، بعد از حرکات شدید و طولانی مدت قیمت است. الگوی سقف دوقلو یک سیگنال نزولی و الگوی کف دوقلو نشانه ای از احتمال صعود بازار است. از نظر نموداری این الگوها نشان دهنده دوبار تلاش نافرجام قیمت برای ادامه حرکت اصلی است. بنابراین سرانجام با ایجاد آن انتظار می رود روند غالب تغییر یافته و بازار در سمت دیگری به مسیر خود ادامه دهد. الگوی کف دوقلو از نظر تئوریک نشان دهنده این است که، بعد از یک جریان قوی نزولی در نهایت خریداران با غلبه بر فروشندگان توانسته اند، جریان بازار را به صعودی تغییر دهند.

اولین گام افزایش بعد از یک جریان نزولی قوی اتفاق می افتد، که سرانجام با مسلط شدن دوباره فروشندگان، بازار افت می کند. نتیجه این فعل و انفعالات ایجاد اولین دره و قله است. با نزدیک شدن به سطح حمایتی ناشی اط ایجاد دره اول، مجددا خریداران دست به کار شده و قیمت تا محدوده سقف قبلی افزایش پیدا می کند. در این مرحله با توجه به ایجاد دو دره پیاپی و در نتیجه آن، وجود یک سطح حمایتی قوی، حجم معاملات به طرز قابل توجهی افزایش یافته و با شکست ناحیه مقاومتی اول، تغییر جریان و سیگنال صعودی تایید می شود.  در سقف دوقلو، دقیقا شرایط ایجاد الگو برخلاف حالت ذکر شده بوده و خاصیت آن کاهش قیمت ها است. حداقل هدف تکنیکالی این الگوی نموداری در هر دو نوع سقف و کف، به اندازه فاصله بین قله و دره ها از نقطه شکست است.

الگوی سقف و کف دوقلو چیست؟

الگوی سقف یا کف دوقلو از دو دره یا دو سقف هم اندازه ایجاد شده است که الگوی سقف دوقلو در پایان یک جریان صعودی شکل می گیرد و نشان دهنده اتمام جریان صعودی و آغاز جریان نزولی است. الگوی کف دوقلو در پایان یک جریان نزولی شروع می شود و بین کننده این که جریان نزولی به پایان رسیده است و جریان صعودی شروع شده است. اصول کلی این دو الگو یکسان است.

الگوی کف دوقلو

این الگو از الگوهای تحلیل تکنیکال محسوب می شود. الگوی کف دوقلو در رابطه با تغییر جریان اخطار می دهد و یک الگوی برگشت صعودی به شمار می رود.  چنان چه این الگو در یک جریان نزولی ایجاد شود اشاره کننده وقوع احتمالی جریان صعودی است. در این نوع الگو، قیمت ها تا یک کف جدید کاهش پیدا می کنند، سپس کمی افزایش پیدا می کنند و تا کف قبلی افت می کنند و سرانجام دوباره افزایش پیدا می کنند. الگوی کف دوقلو مانند حرف دبلیو در الفبای انگلیسی است. کف قیمتی که دوبار از طریق بازار لمس شده است یک سطح حمایتی ایجاد می کند. پیش از شکل گیری یک الگو کف دوقلو، بایستی یک جریان نزولی مینور یا ماژور در جریان باشد.

الگوی سقف دوقلو

این نوع الگو، یک الگو قوی از الگوهای تحلیل تکنیکال محسوب می شود. الگو سقف دوقلو دارای 2 سقف قیمتی برابر و یک دره است. به خطی که در امتداد دره رسم می شود خط گردن گفته می شود. برای تشخیص این نوع الگوی بایستی منظر بمانید تا خط گردن شکسته شود. در نتیجه پیش از شکست خط گردن، هنوز شکل گیری این الگو مورد تایید نیست. در الگوی سقف دوقلو قیمت در یک جریان صعودی به نقطه ای می رسد که توان گذر از ان را ندارد. پس از کمی افت، مجددا سعی می کند تا از سقف قبلی گذر کند اما مجددا شکت می خورد و افت می کند. چنان چه افت قیمت از افت دفعه قبل بیشتر شود الگوی سقف دوقلو فعال شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *