انواع نمودارهای تحلیل تکنیکال در بورس

در بورس برای تحلیل تکنیکال ابزارهای گوناگونی وجود دارد که اصلی ترین آن ها نمودارها هستند. یکی از مواردی که  تحلیل گران برای استفاده از تحلیل تکنیکال استفاده می کنند، انواع نمودارها هستند. معمولا در پنل های تحلیل تکنیکال نمودارهای مختلفی وجود دارد. انواع نمودارهای پرکاربرد برای تحلیل تکنیکال در بورس عبارتند از: نمودار خطی، نمودار میله ای، نمودار کندل (شمعی). در این بین نمودار شمعی پرکاربردترین نوع نمودار قیمتی است که در تحلیل های تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرد.

شناخت کافی نمودارهای تحلیل تکنیکال باعث می شود تا از این ابزار به بهترین نحو استفاده شود. با استفاده از نمودارهای گوناگون در تحلیل تکنیکال موجب می شود تا نتیجه گیری در رابطه با تحلیل بازار با دقت بیشتری صورت گیرد. هر کدام از انواع نموارهای تحلیل تکنیکال کاربرد و قابلیت های منحصر به فرد خود را دارند. تمام افرادی که از تحلیل تکنیکال برای بررسی بازارهای مالی استفاده می کنند، هر ساعت یا هر زمان قیمت ها را بررسی و نمودار این تغییرات را ترسیم می کنند. نمودارهای تکنیکال دو بعدی هستند. اغلب محور افقی را زمان و و محور عمودی را قیمت ها تشکیل می دهند.

نمودارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال

در ادامه می خواهیم به بررسی نمودارهای تحلیل تکنیکال در بورس بپردازیم پس با ما همراه باشید:

نمودار خطی

نمودار خطی، ابتدایی ترین نوع نمودار برای تحلیل تکنیکال است. چرا که تنها قیمت های پایانی یک بازه معاملاتی را ارائه می دهد. به عبارت ساده تر قیمت پایانی هر روز را به قیمت پایانی روز بعد متصل می کند. از نمودار خطی برای تعیین تغییرات قیمت مورد استفاده قرار می گیرد. تمرکز در این نمودار روی حرکت قیمت های پایانی است. در واقع به دست آوردن این نمودار از طریق اتصال قیمت های پایانی مرتبط به دوره های زمانی مختلفی صورت می گیرد. نمودار خطی یکی از نمودارهای محبوب در تحلیل تکنیکال است و از طریق تحلیل گران زیادی به کار گرفته می شود.

از قابلیت های خاص این نمودار درک آسان و ساده تغییرات و نوسانات قیمت ها در طول زمان است. وقتی که تغییرات قیمت پایانی مد نظر است و ارزیابی تحلیل گران روی قیمت هایی است که به توافق عمومی رسیده است، نمودارهای خطی بسیار کاربرد دارند. تایید حرکت های آینده و همچنین تغییر انتظارات از جمله اطلاعات مهمی است که قیمت پایانی در اختیار تحلیل گران قرار می دهد.

این که هر نمودارهای خطی چگونه می‌توانند چنین اطلاعاتی را در اختیار تحلیل‌گران قرار دهند باید به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد. دانش استفاده از نمودار به مراتب مهم‌تر و اساسی‌تر از آشنایی با آن است.

نمودار میله‌ای

نمودار میله ای، یکی از مرسوم ترین نمودارهای تحلیل تکنیکال محسوب می شود که اطلاعات بیشتری در مقایسه با نمودار خطی در اختیار تحلیل گران قرار می دهد. نمودار میله ای علاوه بر این که قیمت پایانی را نمایش می دهد در هر دوره زمانی می تواند قیمت پایین و بالا و قیمت باز را نمایش دهد. این نوع نمودار از یک سری خطوط عمودی ایجاد می شود که هر نقطه داده را نمایشمی دهد. خطوط عمودی قیمت های بالا در بازه معاملاتی را همراه با قیمت پایانی و ابتدایی را نشان می دهد. قیمت باز و بسته روی خط عمودی با خط تیره افقی نشان داده می شود. قیمت باز روی نمودار میله ای با خطر تیره مشخص می شود که در سمت چپ میله عمودی قرار دارد. قیمت بسته برخلاف قیمت باز با خط تیره در سمت راست مشخص می شود.

اغلب، چنان چه خط باز پایین تر از خط بسته باشد، بنابراین آن میله صعودی است، که نشان می دهد سهم در آن بازهه معاملاتی رشد کرده است. میله ای که علامت نزولی باشد ارزش سهام آن طی آن دوره افت کرده شات. زمانی که این اتفاق رخ دهد، خط تیره روی طرف راست پایین تر از خط تیره سمت چپ است.

نمودار کندل (شمعی)

نمودار شمعی یک نمودار قیمت است که قیمت های بیشینه، کمینه، افتتاحی، و اختتامی ورق بهادار در یک دوره زمانی معین را نشان می دهد. از آنجایی که این نمودار بسیار شبیه شمع است، به آن کندل استیک یا شمعدان گفته می شود. از نمودار کندل زمانی استفاده می وشد که تغییرات سهم دارای جریان باشد. الگوهای نمودار کندل اغلب در نقاط حمایت و مقاومت سهم مورد توجه قرار می گیرند. بنابراین انتخاب قیمت های مناسب برای خرید سهام جزئی از نقاط قوت الگوهای کندل است. این درحالی است که این نمودار برای قیمت های خروج از سهم اغلب کارکرد مناسبی ندارند.

نمودارهای شمعی، احساسات و هیجانات سرمایه گذاران در بازار را به صورت تصویری در می آورند. بدین ترتیب تحلیل گران تکنیکال قادرند زمان مناسب خرید . فروش را با بررسی و تحلیل این نمودارها تشخیص دهند. به همین سبب کندل، یک تکنیک بسیار مناسب برای ارزیابی دارایی هایی مانند سهام، معاملات فارکس و معاملاتی آتی محسوب می شوند.

تایم فریم های مختلف در نمودار قیمتی

یکی از مسئله های بسایر مهم که در نمودار شمعی باید به آن توجه شود تایم فریم است. تایم به معنی بازه ی زمانی معین شده ای که تحلیل گر اغلب بر پایه ی آن اقدام به آنالیز سهام مختلف می کند. تایم فریم می تواند ساعتی، روزانه، هفتگی  و غیره باشد. بنابراین انتخاب تایم فریم می تواند در نتیجه ی تحلیل و به دست آوردن میزان حد ضرر و حد سود بسیار موثر واقع شود.

وقتی که تایم فریم به شکل روزانه در نظر گرفته می شود، هر کندلی در نمودار قیمت سهم رویت می شود نشان دهنده یک روز است. یعنی یک نمودار شمعی نشان می دهد که جریان تغییرات قیمت سهم در یک روز در بازار بورس به چه شکلی بوده است و در چه قیمتی بسته شده است. علاوه براین وقتی که تایم فریم به شکل هفتگی انتخاب می شود هر کندل مشخص کننده یک هفته و تغییرات قیمتی در طول یک هفته است.

اغلب در بازار بورس ایران تایم فریم بسیار پرکاربرد تایم فریم روزانه است و براساس بررسی های صورت گرفته تایم فریم روزانه دقت بسیار بالاتری در مقایسه با دیگر تایم فریم ها دارد و تحلیل هایی که روی نمودارهای قیمت صورت می گیرد روی تایم فریم روزانه نتیجه بهتری به دنبال داشته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *