تفاوت dark web با deep web

احتمالا شما هم کلمات دیپ وب و دارک وب را شنیده اید. می خواهیم در ادامه مطالب به تفاوت dark web با deep web بپردازیم.

تصویری که معمولا برای توضیح به طور کل وب به کارمی رود تصویر کوه یخی مانند تصویر زیر:

Surface web

بخش اول که شما به راحتی به آن دسترسی دارید سطحی ترین لایه وب است. تمامی فعالیت های شما در آن توسطISP  (ارائه دهنده سرویس وب ) بررسی می شود. تمامی نرم افزار و سایت هایی مانند : گوگل، یاهو، ینستاگرام، توئیتر، یوتیوب، اسکایپ و فیس بوک که روزانه بارها از آن ها استفاده می کنید همه و همه تنها 4% محتوا و دسترسی از کل وب را شامل می شود. بقیه 96% متعلق به دارک وب و دیپ وب است.

Deep web

و بعد از آن در عمقی بیشتر بخش دیپ وب قرار دارد که توسط موتورهای جستجوگر ایندکس نمی شوند و کرولرها وب نمی توانند آن ها را ببینند و در موتورهای جستجوگر قابل مشاهده کنند که به این معناست برای دسترسی به آن باید آدرس دقیق سایت و یا لینک را داشته باشید و نمی توانید ازطریق موتورهای جستجو به آن ها دسترسی پیدا کنید . دیپ وب لزوما محتوای نامناسب، غیرقانونی و یا مخرب ندارد و گاها تنها برای پرده برداری و افشا فساد یا خراب کاری ها و آگاه کردن مردم بدون درز اطلاعات شخصی فرد استفاده می شود مانند روزنامه نگاران و یا معترضان سیاسی که می خواهند بدون این که نامی از آن ها برده شود اطلاعاتی را انتقال دهند . دراین بخش مخاطبین محدودتر می شوند و هر کس از بیرون نمی تواند تنها با جستجو در موتور جستجو به محتوا آن ها دسترسی پیدا کند.

برخی محتوا دیپ وب:

  • تمامی دیتابیس های کاربر و صفحه های وب میل و پسورد ایمیل، به همین دلیل است این که کسی نمی تواند تنها با جستجو کردن نام شما در گوگل به inbox ایمیل شما دسترسی پیدا کند.
  • انجمن هایی که نیاز به ثبت نام دارند مانند : کلاب های کتاب خوانی یا شطرنج و بازی های ویدیویی
  • تمامی اطلاعات مخفی وسری دولت ها

Dark web

دارک وب در عمیق ترین سطح وب قرار دارد. در دارک وب ایندکس انجام نمی شود. همان طور که گفته شد پس کاربران نمی توانند تنها با استفاده از موتور جستجو به آن دست پیدا کنند. ویژگی دیگر آن این است که برای دسترسی به آن باید از ابزار خاصی استفاده کرد ابزار رمز نگاری که مانند Tor، Freenet و یا I2P که بستگی دارد سایتی که به دنبالش هستید از کدام استفاده کند و تاثیری در نحوه دسترسی ندارد. در دارک وب با استفاده از Tor هویت کاربر پنهان می شود که باعث شده دارک وب به محیطی امن برای فعالیت های غیر قانونی مبدل شود. گفته می شود بیشتر افراد تنها برای کنجکاوی و یا حفظ اطلاعات شخصی به دارک وب وارد می شوند و کاربران فعال آن کم هستند .

این نکته را باید درنظر گرفت در صورت ورود به دارک وب بسیار مسائل امنیتی را جدی بگیرید. به یاد داشته باشید که در محیطی سیر می کنید که از افراد سودجو که به راحتی می توانند برای شما مشکل ایجاد کنند بدون آن که شما بدانید آن ها چه کسانی هستند و نیز این را هم درنظر بگیرید که یکی از کالاهای در دارک وب معامله می شود اطلاعات شماست. مقادیر زیادی گواهی نامه و اطلاعات شخصی که به بیرون درز شده برای فروش به هکر ها موجود است. هکرها داده های مور نیاز خود برای سرقت هویت، حمله ها از این جا به دست می اورند. پس می توان گفت اگر به نحوی کاربر مشخصات خود را فاش کند در معرض خطر بزرگی قرار می گیرد.

تفاوت dark web با deep webبرخی محتوا دارک وب:

محتوای دارک وب اغلب غیر قانونی و نامناسب است، شامل فعالیت هایی مانند قاچاق، خرید و فروش اسلحه، اعضا بدن، مواد مخدر، پورن های ممنوع، قمار، دارو،  مدارک جعلی همانند پاسپورت و یا مدارک دانشگاهی، مواد منفجره، انجمن های خصوصی ، اطلاعات غیرقانونی است.

سایت جاده ابریشم که در سال 2013 مالک آن توسط FBI دستگیر شد، به فروش آنلاین دارو های غیر مجاز و مواد مخدر می پرداخت.

کاربران دارک وب با این که درصد بسیار کمی از کاربران وب را به خود اختصاص می دهند با این حال نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد. افرادی که عمدتا مجرمان سایبری، تحت تعقیب، هکرها و سازمان ها خلاف کار هستند که از امکان دسترسی به امکانات غیرقانونی بدون اثری از خود بهره می برند. همان طور گفته شد دارک وب مطلقا برای اعمال غیر قانونی نیست و افرادی چون خبرنگاران و فعال ها که معمولا سانسور می شوند و در صورت فاش شدن هویتشان ممکن است در خطر قرار بگیرند.

چطور از دارک وب درامان بمانیم؟

خب اول از همه به دارک وب نروید. دوم این که از اطلاعات خود به خوبی محافظت کنید. مواظب باشید چه دسترسی هایی را تایید می کنید تنها برای رسیدن به یک سایت بدون فکر کردن گزینه “بله” را نزنید. مراحل موجود در راهنمای امنیت رمز را دنبال کنید. از رمز عبورهای ضعیف و ساده استفاده نکنید.

بدانید که دیر یا زود اطلاعات شما به مجموعه ای که برای فروش در دارک وب هستند می پیوندد. کاری که شما می توانید انجام دهید این است که اطمینان یابید اطلاعات شما دیگر دقیق نیستند، یا به اندازه ای که به شما صدمه بزنند دقیق نیستند. این که احراز هویت چند عاملی در همه جا وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید. داشتن محافظ قابل اعتماد ضد بد افزار فعال نیز بسیار مهم است.

اگر واقعا باید به دارک وب بروید، احتیاط کنید. از یک مرورگر رمزنگاری شده مانند Tor استفاده کنید. به هیچ عنوان اطلاعات واقعی خود را به اشتراک نگذارید، چیزی نخرید و با کسی صحبت نکنید. هیچ نرم افزاری تا زمانی که در دارک وب هستید نصب نکنید.

تفاوت dark web با deep webتفاوت dark web با deep web

بیشتر مواقع این دو را می توان به جای یکدیگر به کار برد هرچند تفاوت هایی دارند با این تفسیر که دیپ وب به تمام وب هایی که ایندکس نمی شوند اطلاق دارد و نمی توان آن ها را با استفاده از موتورجستجو یافت. می توان گفت که دارک وب زیر مجموعه ای از دیپ وب است که از نرم افزار های رمزگذاری استفاده می کند.

این مقاله تنها تفاوت dark web با deep web را توضیح داده شده، به هیچ عنوان قصد تشویق افراد برای استفاده از دارک وب را ندارد.

1 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت dark web با deep web»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *