clash of clans

clash of clans

بی شک یکی از پرطرفدارترین و در عین حال اعتیادآورترین بازی های آنلاین حال حاضر جهان بازی «Clash of Clans» است. رایگان بودن و قابلیت اجرای آن در سیستم عامل اندروید باعث شده عده زیادی از افراد به خصوص کودکان و نوجوانان به راحتی آن را دانلود کرده و مشغول بازی شوند.
بی شک یکی از پرطرفدارترین و در عین حال اعتیادآورترین بازی های آنلاین حال حاضر جهان بازی «Clash of Clans» است. رایگان بودن و قابلیت اجرای آن در سیستم عامل اندروید باعث شده عده زیادی از افراد به خصوص کودکان و نوجوانان به راحتی و از طریق یک تلفن هوشمند یا تبلت آن را دانلود کرده و مشغول بازی شوند. گرافیک و داستان بازی هم مزید بر علت شده تا هر روز بر تعداد گیمرهای این بازی افزوده شود.
یکی از نکاتی که اکثر افرادی که شروع به انجام این بازی می کنند خیلی زود متوجه آن می شوند، اعتیادآور بودن آن است. یعنی به محض اینکه مدت زمانی را صرف آن کنید چون اندوخته هایی در بازی به دست می آورید و کلن (اتحادیه) خود را گسترش می دهید دیگر ترک آن و رها کردن نیمه کاره بازی بسیار برایتان سخت می شود.
از سوی دیگر هر چقدر هم که بیشتر به بازی ادامه دهید به همان میزان باز هم اندوخته هایتان بیشتر می شود و متعاقبا ترک بازی نیز برایتان سخت و سخت تر و در مواردی برای برخی حتی غیرممکن می شود.
این پدیده جدیدی است که در حال حاضر گریان نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان زیادی در ایران را نیز گرفته است. حالا آنها با گردن و شانه های کاملا قوز کرده روی موبایل، ساعت های طولانی را صرف این بازی می کنند.
اگر سری به محیط وب و فوروم های مربوط به این بازی بزنید خیلی زود متوجه می شوید که اعتیاد به این بازی درد مشترک بیشتر کسانی است که در آن فعالیت می کنند. حتی برخی از وبلاگ نویسان روش هایی را برای ترک این بازی پیشنهاد داده اند که البته با استقبال خوبی هم روبرو شده است.
درخصوص علت علاقه شدید کودکان به بازی های کامپیوتری از جمله به این بازی گفته می شود یکی از دلایل آن خجالتی بودن کودک است. به عقیده روانشناسان خجالتی بودن، کودکان را دچار حس عدم توانایی کنترل بر محیط زندگی شان می کند و این بازی های کامپیوتری هستند که این خلاء را پر کرده و به آنها احساس قدرت و توانایی تسلط به پیرامون خود را می دهند.
اگرچه بازی Clash of Clans رایگان است اما بازی کنندگان می توانند با خرید جم (جواهری سبزرنگ که بسیار در این بازی تعیین کننده است) به میزانی قابل توجه از رقبای خود قوی تر شوند.
طبق برخی آمارهای تایید نشده کمپانی «سوپرسل» که سازنده این بازی است روزانه بیشتر از ۶۵۴ هزار دلار آمریکا از این طریق کسب درآمد می کند.
جالب آنکه در ایران هم امکان خرید این جم ها از طریق کارت های هدیه (گیفت کارت ها) وجود دارد. هم اکنون برخی از سایت های ایرانی نیز این گیفت کارت ها را البته با دریافت کامزد آن می فروشند.
هر چند که مطابق معمول آمار مشخصی در کشور پیرامون این بازی وجود ندارد اما عجیب تر آنکه همین امر باعث شده برخی از گیمرها از این طریق پول های زیادی را به جیب سازندگان فنلاندی این بازی و برخی واسطه های این جابجایی بریزند که البته این خود ابعث خروج ارز از کشور شده است.
از سویی دیگر برخی از بازی کنندگان بعد از آنکه یک کلن (اتحادیه) را در بازی خود گسترش دادند و آن را قوی کردند؛ آن را با قیمت هایی که معمولا بین ۲۰۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان است از طریق سایت های اینترنتی می فروشند؛ آنچه که خود باعث بروز نوعی دلال بازی پیرامون این بازی شده است.
با توجه به این نکته که تعداد زیادی از بازی کنندگان Clash of Clans را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند، این خطر نیز وجود دارد که آنها از این سنین پایین تحت تاثیر این سبک دلال بازی ها قرار گیرند.
البته این احتمال که افراد نوجوان مجبور به حفظ شرایط خود در بازی آن هم تحت هر شرایطی شوند نیز وجود دارد و نکته قابل تأمل آنکه تقریبا در اکثر این موارد والدین اطلاعی از سرگرمی جدید کودکان خود ندارند.
در بازی Clash of Clans مهمترین دغدغه تمامی بازی کنندگان، افزودن بر میزان دارایی ها است، موضوعی که اتفاقا بسیاری را تشویق به هک کردن حساب سایر بازی کنندگان آنلاین برای به دست آوردن دارایی های آنان (در بازی) کرده است.
در حال حاضر در اینترنت صفحات فارسی زیادی ایجاد شده است که روش های هک کردن و دزدی از حساب سایر گیمرها را آموزش می دهد. این امر خود زمینه بروز و افزایش جرایم اینترنتی را بخصوص بین کاربران این بازی که بیشتر هم کم سن و سال هستند افزایش داده است.
پدری که فرزند وی مدتی است درگیر بازی مذکور شده به خبرنگار ما می گوید مدتی است که فرزند وی گوشه گیر و کم تحرک شده و وابستگی شدید به این بازی موجب عقب افتادگی از دروس، شب بیداری های پنهانی و دروغگویی های مکرر او مبنی بر ترک این بازی شده است.
در مجموع باید گفت Clash of Clans با وجود تمام جذابیت های ضمن اش از قبیل گرافیک بالا، آنلاین بودن و ایجاد حس رقابت، خطراتی نیز برای فرد و جامعه به دنبال دارد؛ خطراتی که بی شک بیشتر متوجه کودکان و نوجوانان به عنوان مخاطبان اصلی این بازی است و توجه و نظارت هر چه بیشتر مسئولان مربوطه و والدین بر کودکان بخصوص در حوزه فناوری را طلب می کند.
مشکلات رایانه ای
سوالات رایانه ای
پاسخگویی به سوالات رایانه ای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *