دلایل متداول قطعی اینترنت ADSL و راه حل آنها

تمام افرادی که از اینترنت استفاده مینمایند، حتما یک یا چندین بار با قطعی اینترنت به صورتی که علت آن را ندانند روبرو شده اند. این مورد چه در کاربران اینترنت ADSL و چه در کابران دیتای موبایل متداول است. در این مقاله به دلایل قطعی اینترنت در دستگاه های مختلف میپردازیم و راه حل اتصال مجدد آن را به شما آموزش خواهیم داد. با امداد رایانه همراه باشید.

دلایل قطعی اینترنت ADSL

  • اینترنت ADSL چیست؟

اینترنت ADSL که مختصر شده خط اشتراک دیجیتال نامتقارن میباشد نوعی از اینترنت است که بر بستر خط تلفن ثابت ارائه میشود. اینترنت ADSL بر خلاف نسل قبلی که DIAL-UP نامیده میشد در هنگام استفاده باعث اشغال شدن خط تلفن نمیشود. در اصل دیتای Adsl بر روی خط تلفن ثابت انتقال پیدا میکند اما تداخلی با آن ندارد.

  • علت های قطعی اینترنت وای فای (ADSL) چیست؟

همانطور که گفته شد اینترنت Adsl بر بستر زوج سیم تلفن ثابت ارائه میشود. درصد زیادی از قطعی های این نوع از اینترنت مربوط به بستر آن میباشد. کاربران Adsl معمولا در هنگام قطعی اینترنت با پشتیبانی تماس میگیرند و یا منتظر میمانند که اینترنت وصل شود. در صورتی که ممکن است علت قطعی اینترنت مورد بسیار ساده ای مانند یک سیم تلفن باشد.برای بررسی علت قطعی اینترنت Adsl باید به صورت مرحله به مرحله عمل کنید تا سریعتر به نتیجه برسید.

1- بوق تلفن را چک کنید

در اولین مرحله هنگام قطعی اینترنت Adsl باید متصل بودن تلفن را چک کنید. برای انجام استاندارد این کار ابتدا تلفنی که در محل وجود دارد را چک کنید. اگر بوق داشت سیم تلفن را جدا کرده و به سیمی که به مودم متصل است وصل نمایید. در صورتی که آن سیم نیز بوق داشت پس مشکل از جای دیگری است. اما اگر در محل تلفن بوق نداشت، باید بوق را از پریز ورودی تلفن که معمولا در ورودی ساختمان است چک کنید.

2- عیب یابی قطع اینترنت با چراغ های مودم ADSL

در هنگام قطعی اینترنت میتوانید از چراغ های روی مودم (روتر) Adsl برای عیب یابی استفاده کنید.روی مودم های مختلف ممکن است چراغ های مختلفی وجود داشته باشد. اما چند چراغ وجود دارد که در تمام مودم های موجود وجود دارد که برای نمایش وضعیت اتصال به شبکه استفاده میشود. در ادامه به توضیح چراغ های مودم و معنی آنها میپردازیم:

  • چراغ وای فای: در مودم هایی که امکان اتصال بیسیم به آن ها فراهم میباشد چراغی با عنوان وای فای وجود دارد که نشانگر فعال بودن WIFI و یا عدم فعالیت آن است. در حالت استاندارد این چراغ باید به صورت ثابت یا چشمک زن روشن باشد.
  • چراغ لینک یا DSL : این چراغ نشانگر اتصال یا عدم اتصال خط تلفن به مودم میباشد. در حالت استاندارد که اینترنت شما متصل است باید این چراغ به صورت ثابت روشن باشد. چشمک زن بودن این چراغ به معنی وجود نویز زیاد بر روی خط تلفن یا وجود مشکلی در مسیر مرکز مخابراتی تا مودم میباشد. خاموشی چراغ لینک به معنی قطعی و نداشتن بوق در خط تلفن که ممکن است به دلیل مشکل داشتن سیم تلفن ، سیم کشی داخل ساختمان و یا وجود مشکل مخابراتی باشد. به ندرت ممکن است خاموشی این چراغ به دلیل خرابی مودم باشد.
  • چراغ اینترنت یا PPPOE : این چراغ نشانگر اتصال یا عدم اتصال موفق به شبکه اینترنت میباشد. در حالت استاندارد و متصل این چراغ باید به سرعت چشمک بزند. در صورت خاموشی این چراغ و روشن بودن چراغ DSL ممکن است چند مشکل وجود داشته باشد:
    1. عدم تنظیم و یا تنظیمات نادرست در مودم یا روتر که متداول ترین مشکل در این مورد است.
    2. وجود مشکل و یا قطعی موقت از طرف مرکز مخابراتی
    3. اتمام اعتبار زمانی و یا حجم سرویس اینترنت
    4. وجود نویز بر روی خط تلفن

عیب یابی مودم با استفاده از چراغ هاهمانطور که گفتیم تقریبا تمامی مواردی که ممکن است باعث قطعی اینترنت ADSL شوند با استفاده از چراغ های اینترنت قابل تشخیص است. چراغ های مودم و روتر های بسته به برند آنها ممکن است متفاوت باشند اما 3 چراغی که عنوان شد در تمامی برندها و مدل ها وجود دارد. در صورتی که نام چراغ ها بر روی مودم درج نشده است میتوانید به دفترچه راهنمای محصول مراجعه یا در اینترنت جستجو نمایید.

راه حل مشکل قطعی اینترنت ADSL

  • عیب یابی و حل مشکل خاموشی چراغ Link (لینک) یا DSL مودم

همانطور که پیش تر گفته شد خاموشی چراغ لینک در مودم های ADSL اغلب به معنای بوق نداشتن سیم تلفنی است که متصل به مودم است. برای عیب یابی این مشکل از سیم تلفنی که مودم به آن متصل است شروع کنید. با متصل کردن یک تلفن به همان سیم چک کنید که آیا بوق دارد یا خیر. در صورتی که بوق در آن مکان وجود نداشت شما باید پریز ورودی اصلی ساختمان را که معمولا نزدیک به درب اصلی ساختمان است با متصل کردن تلفن به آن تست کنید.

اگر در ورودی اصلی ساختمان بوق داشتید اما در پریز داخل ساختمان خبری نبود، به این معنی است که جایی در سیم کشی بین پریز اصلی ساختمان و پریز های داخلی (یا همان سیم کشی داخلی تلفن) قطعی و یا اتصالی وجود دارد. در اینگونه موارد پیشنهاد میشود ابتدا دوشاخه ای که به پریز اصلی تلفن متصل میشود را از لحاظ اتصالات صحیح چک کنید و اگر سالم بود به یک برقکار ساختمان مراجعه نمایید.

اما اگر در ورودی ساختمان نیز بوق نداشتید به این معنی است که مشکل از مرکز مخابراتی است. این مشکل ممکن است موقت باشد و پس از مدتی خود به خود حل شود اما در کل در اینگونه موارد شما باید با شماره تماس خرابی تلفن (117 یا 20177) تماس حاصل نمایید.

یک مورد دیگر نیز ممکن است وجود داشته باشد و آن مورد این است که تمامی پریز ها بوق داشته باشند اما همچنان چراغ لینک مودم خاموش باشد. در این مورد مشکل یا از نویز بسیار بالای خط تلفن است و یا خرابی نرم افزاری یا سخت افزاری مودم.

  • عیب یابی و حل مشکل خاموشی چراغ اینترنت (internet) یا دیتای مودم ADSL

کمی قبل تر علل خاموشی چراغ اینترنت را برای شما بیان کردیم و متوجه شدید که خاموشی این چراغ ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. در ادامه به طور دقیق به بررسی علل این مورد و راه حل رفع آنها میپردازیم:

    • عدم تنظیم و یا تنظیم نادرست مودم (روتر) ADSL

اگر به تازگی مودم خود را تعویض کرده اید، شرکت ارائه دهنده اینترنت را تغییر داده اید، تنظیمات مودم را تغییر داده اید و یا به دکمه های مودم دست زده اید ادامه این قسمت را مطالعه کنید، چون در غیر اینصورت احتمال اینکه مشکل شما ناشی از این مورد باشد تقریبا صفر است.
راه اندازی مودم های ADSL به غیر از اینکه نیاز به متصل بودن اینترنت بر روی خط تلفن دارد، نیازمند انجام تنظیمات خاصی بر روی مودم میباشد که معمولا به آن کانفیگ مودم میگویند.این تنظیمات شامل ورود نام و نام کاربری دریافت شده از شرکت ارائه دهنده اینترنت، VPI و VCI ، تنظیمات مربوط به وایفای و … میباشد. در صورتی که این تنظیمات بر روی مودم انجام نشده باشد و یا یکی از موارد اشتباه وارد شده باشد نباید انتظار داشته باشید که چراغ اینترنت شما روشن شود.
اگر قبل از این مشکل اینترنت شما متصل بوده است و از اینکه تنظیمات مودم را تغییر نداده اید اطمینان دارید، ممکن است این مشکل به دلیل فشرده شدن دکمه ریست، که یک دکمه ریز بر روی مودم است به صورت اتفاقی رخ داده باشد. در غیر اینصورت مشکل شما ناشی از تنظیمات مودم نیست.

    • قطعی اینترنتوجود مشکل سراسری و یا قطعی موقت اینترنت از طرف مرکز مخابراتی

خاموشی چراغ مودم همیشه مربوط به کاربر نیست و گاهی ممکن است مشکل از طرف مرکز مخابراتی با شرکت ارائه دهنده باشد. در برخی موارد ممکن است قطعی های موقت به صورت سراسری در شبکه اینترنت رخ بدهد یا به دلیل بروزرسانی های ISP اینترنت به مدت چند ساعت قطع شود. تنها روشی که میتوانید مطمئن شوید که مشکل از مرکز مخابراتی است، تماس با پشتیبانی شرکت ارائه دهنده اینترنت است.

    • اتمام زمان یا حجم سرویس اینترنت Adsl

مورد دیگری که ممکن است باعث خاموشی چراغ اینترنت در مودم شود، اتمام اعتبار زمانی یا حجمی سرویس اینترنت ADSL است. البته در سرویس های برخی شرکت ها ممکن است با اتمام اعتبار چراغ اینترنت خاموش نشود و به جای آن پیامی در مرورگر به کاربر نمایش داده شود.

    • وجود نویز شدید بر روی خط تلفن

وجود نویز بر روی خط تلفن ممکن است مشکلات فراوانی را برای سرویس اینترنت ADSL به وجود بیاورد. در صورتی که نویز بسیار شدید باشد ممکن است به هیچ عنوان امکان دریافت امواج اینترنت میسر نباشد و به همین علت چراغ اینترنت خاموش باشد. راه حل این مشکل بستگی به منشأ نویز دارد. برای اینکه متوجه شوید نویز مربوط به سیم کشی داخل ساختمان است یا خیر باید مودم را به پریز ورودی تلفن ساختمان متصل کنید.

اگر پس از اتصال مودم به پریز اصلی تلفن چراغ اینترنت روشن شد به این معنی است که نویز مربوط به سیم کشی داخلی ساختمان است. اما اگر همچنان چراغ اینترنت خاموشی بود به این معنی است که نویز مربوط به مسیر مرکز مخابراتی تا مودم است و برای حل آن باید با شرکت ارائه دهنده اینترنت یا مرکز مخابراتی تماس حاصل نمایید.

به یاد داشته باشید:

قطعی اینترنت ADSL ممکن است به دلایل دیگری نیز رخ بدهد. در صورتی که با استفاده از روش های فوق مشکل اینترنت شما حل نشد پیشنهاد امداد رایانه این است که از یک کارشناس کمک بگیرید. شما میتوانید با کارشناسان امداد رایانه از طریق تلفن 9099070545 تماس حاصل نمایید یا بسته مکالمه موبایل خریداری نمایید.

نکته: دسترسی به تنظیمات اصلی مودم های مختلف از طریق آدرس “192.168.1.1” امکان پذیر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *