رازهایی که از آنتن گوشی نمی دانید

رازهایی که از آنتن گوشی نمی دانید

در همه گوشی های هوشمند نشانگرهای کوچکی در بالای صفحه نمایش دیده می شوند که هر یک اطلاعات خاصی را در اختیار کاربر قرار می دهند. یکی از این آیکون ها که قدمتی به اندازه گوشی های موبایل دارد، برای نمایش میزان آنتن دهی به کار می رود.
هفته نامه عصر ارتباط – سمیه مهدوی: در همه گوشی های هوشمند نشانگرهای کوچکی در بالای صفحه نمایش دیده می شوند که هر یک اطلاعات خاصی را در اختیار کاربر قرار می دهند. یکی از این آیکون ها که قدمتی به اندازه گوشی های موبایل دارد، برای نمایش میزان آنتن دهی به کار می رود. در حقیقت مصرف کنندگان با کم و زیاد شدن نوارهای موجود در این نمایشگر در مورد قدرت و ضعف سیگنال در مناطق مختلف اظهار نظر می کنند اما آیا تعداد نوارها می تواند ملاک دقیقی برای اندازه گیری قدرت سیگنال باشد؟
در حقیقت هدف اصلی از قرار دادن این آیکون، نمایش قدرت سیگنال دریافتی توسط گوشی های موبایل است اما شاید تعجب کنید که هیچ استانداردی در این زمینه وجود ندارد و هر یک از کمپانی ها برای این کار از الگوریتم خاصی پیروی می کنند.
در حقیقت آنها تلاش می کنند تا این اطلاعات را به شکل ملموس و قابل درکی در اختیار کاربر قرار دهند اما اینکه چه جزییاتی را به نمایش می گذارند به خود آنها بستگی دارد. به عبارتی دیگر برخی کمپانی ها آن چیزی را که می خواهند کاربر از آن مطلع باشد در اختیار او قرار می دهند نه همه اطلاعات را!

رازهایی که از آنتن گوشی نمی دانید

آیا اساسا باید به تعداد نوارهای آنتن توجه کرد؟
زمانی که مشکلی در برقراری تماس وجود ندارد و گوشی به خوبی از عهده وظایف خود برمی آید، معمولا نیازی به چک کردن تعداد نوارها نیست اما زمانی که در حین مکالمه تماس قطع می شود یا امکان برقراری مجدد تماس وجود ندارد، تعداد نوارها می تواند به تشخیص مشکل کمک کند، مثل زمانی که از خودرو استفاده می کنید؛ تا زمانی که با استفاده از پدال گاز، ماشین را به حرکت درمی آورید توجهی به نحوه پدال ندارید اما زمانی که ماشین از حرکت باز می ایستد و دیگر فشردن پدال نیز کارساز نیست، اولین نکته ای که به نظر شما می رسد این است که مبادا سوخت کافی برای ادامه حرکت وجود ندارد.
در شرایط مشابه زمانی که گوشی توانایی برقراری تماس را از دست می دهد با بررسی مختصر تعداد خطوط آنتن، به سرعت می توان نقش ضعف سینال را در ایجاد مشکل شناسایی کرد. واضح است که در اینگونه مواقع داداد نوارهای کم یا اصطلاحا خالی بودن آنتن منشأ مشکل است.
تعداد نوارهای ارتباطی با عملکرد گوشی دارد؟
لزوما خیر؛ ممکن است در نقطه ای آنتن پر باشد اما به دلیل ترافیک و فشار بالا در شبکه، امکان برقراری تماس مختل شود. این اتفاق معمولا در مکان های خیلی شلوغ و شهرهای بزرگ رخ می دهد. در واقع نحوه عملکرد به این شکل است که گوشی همیشه در جستجوی شبکه ای برای اتصال است و به محض یافتن آن با کمک این نوارها، وضعیت شبکه مورد نظر را به کاربر گزارش می دهد. این شبکه براساس تکنولوژی، باند و کانال مورد نیاز گوشی، برای برقراری تماس از آن پشتیبانی می کند.
مثلا در مکان های شلوغ مانند استادیوم های ورزشی ممکن است دو فردی که در کنار هم نشسته اند از دو باند مختلف استفاده کنند فقط به خاطر اینکه گوشی های آنها قابلیت های متفاوتی دارند.
در این شرایط حتی اگر هر دو به یک دکل مخابراتی متصل باشند، هیچ تضمینی وجود ندارد که تعداد نوارهای موجود در نمایشگر آنتن گوشی این افراد با یکدیگر برابر باشد. بنابراین در شرایط پرترافیک یا در صورت وجود تداخل،نمی توان به تعداد بالای نوارها اعتماد کرد.
آیا روش دقیق تری برای اندازه گیری قدرت سیگنال وجود دارد؟
بله، در گوشی هایی که از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند این امکان وجود دارد اما از آنجا که این اطلاعات در منوهای مخفی قرار گرفته اند، برای دسترسی به آنها باید کد مربوطه را شماره گیری کرد. این کد در گوشی های مختلف یکسان نیست و هر مدل کد مخصوص به خود را دارد.
برای دسترسی به این منو در گوشی خود عبارت «Field Test Mode» را به همراه مدل گوشی خود در اینترنت جستجو کنید اما در گوشی های آیفون کار از این هم ساده تر است. فقط کافی است *#12345#3001* را شماره گیری کنید تا قدرت سیگنال به صورت عددی در دسترس شما قرار گیرد.
به طور کلی اگر این اعداد در محدوده منفی 113 دسی بل قرار گیرند، سینگال ضعیف، و اگر حدود منفی 50 دسی بل را نشان دهند، سیگنال ها قوی و عملکرد گوشی قابل قبول خواهد بود. به طور کلی هر چه به صفر نزدیکتر می شویم قدرت سیگنال ها هم به مراتب بیشتر می شود.

رازهایی که از آنتن گوشی نمی دانید

تعداد نوارها در استاندارد GSM با استاندارد CDMA چه تفاوتی دارد؟
در واقع بسیاری از اپراتورهای شناخته شده تلفن همراه برای حفظ ثبات و کیفیت خدمات خود یکی از این دو استاندارد را استفاده می کنند. در کشور آمریکا، دو اپراتور از چهار اپراتور مطرح این کشور Verizon و Sprint (از CDMA) استفاده می کنند در حالی که دو اپراتور AT&T و T-Mobile از استاندارد GSM برای ارائه خدمات بهره می گیرند.
هنگامی که از GSM استفاده می کنید و تعداد نوارهای آنتن کم است، احتمال اختلال و قطعی مکالمه بیشتر از زمانی است که با همین تعداد آنتن از CDMA استفاده می کنید. CDMA در اینگونه مواقع عملکرد بهتری از خود نشان می دهد و زمانی که سیگنال ضعیف است در مقایسه با GSM در صورت نبودن نویز و ترافیک زیاد شرایط را مدیریت کرده و امکان بهتری را برای برقراری ارتباط موفق مهیا می کند.
آیا تعداد نوارهای آنتن در همه گوشی ها برابر است؟
به عبارتی دیگر آیا همه گوشی ها در شرایط برابر اطلاعات یکسانی از قدرت سیگنال در اختیار کاربران قرار می دهند؟ خیر، در حقیقت کمپانی های مختلف روش خاص خود را در ارائه اطلاعات دارند و ممکن است پارامترهای دیگری را نیز در تعیین تعداد نوارها دخیل بدانند.
مثلا آیفون در کنار کیفیت سیگنال به بررسی عواملی می پردازد که با ایجاد نویز و تداخل می توانند بر کیفیت مکالمه موثر باشند. مثلا اگر یک گوشی اندرویدی را در کنار آیفون قرار دهید در شرایطی که میزان سیگنال ورودی ثابت باشد، نسبت سیگنال به نویز کاهش می یابد. در نتیجه آیفون تعداد آنتن کمتری را نشان می دهد. بنابراین آیفون در گزارش میزان آنتن دهی به کاربر فقط به قدرت سیگنال موجود بسنده نکرده است.
در گزارش این گوشی، فاکتورهایی چون ترافیک بالای شبکه و عواملی که می توانند با قرار گرفتن در نزدیکی دستگاه ایجد تداخل و نویز کنند، لحاظ می شوند؛ بنابراین این شرکت از الگوریتم پیچیده تری برای تضمین کیفیت مکالمه بهره برده است. در مقابل برخی از گوشی ها گزارش لحظه به لحظه از وضعیت سیگنال ها ارائه نمی دهند.
در حقیقت در این گوشی ها اطلاعات مربوطه به موقع به روزرسانی نمی شوند. حتی گاهی فاصله زمانی آپدیت آنها از پانزده دقیقه هم تجاوز نمی کند. در این شرایط اطلاعات نمایش داده شده با واقعیت تطابق ندارد و سبب سردرگمی کاربران می شود. این گوشی ها و کمپانی های سازنده آنها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند.
برای جلوگیری از بروز این مشکلات، نیاز به وجود استاندارد مشخصی در این رابطه بیش از پیش احساس می شود. پیروزی از استاندارد معین این امکان را به کاربران می دهد تا با پارامترهایی آشنا شوند که توسط کمپانی های مختلف برای نمایش قدرت آنتن دهی به کار گرفته می شود. در این روش امکان گمراه کردن مشتری توسط برخی از کمپانی ها به حداقل می رسد و کاربران با شناسایی پارامترهای موجود در تفسیر اطلاعات دریافتی توانایی بیشتری می یابند.

مشکلات رایانه ای
سوالات رایانه ای
پاسخگویی به سوالات رایانه ای 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *