راهنمای کامل خرید حافظه RAM برای کسانی که دنبال رم خوب هستند.

راهنمای کامل خرید حافظه RAM برای کسانی که دنبال رم خوب هستند.

از آنجا که نوع و تعداد رم ها در سرعت سیستم شما موثر است  آشنایی و شناخت نوع رم ها نیز مهم است چون اصولاً اطلاعات و داده‌هاي مربوط به هر برنامه‌اي كه مي‌خواهد اجرا شود، روي RAM قرار مي‌گيرد. دليل انجام اين عمل ايجاد تعادل بين سرعت CPU و هارد دیسک مي‌باشد. از آنجايي كه سرعت CPUها بسيار زياد است و سرعت هارد دیسک نسبت به آنها پايين مي‌باشد، RAM مي‌تواند با قرارگيري بين اين دو يك تعادل سرعت ايجاد نمايد.

رم چیست؟

RAM که مخفف Random Access Memory می باشد و کاربران معمولا آنرا به نام رم می‌شناسند و وظیفه آن تعادل بين سرعت CPU و ديسك سخت یا همان HARD DISK مي‌باشد. اگر شما به رایانه‌ی خود رم بیشتری اضافه کنید، تعداد دفعاتی که CPU باید برای خواندن داده‌ها به هارد مراجعه کند را کاهش می‌دهید. بنابراین شما با این کار به رایانه‌ی خود اجازه می‌دهید تا به طور  قابل ملاحظه‌ای سریعتر کار کند. RAM  مادربرد در مواقعی که کاربر نیاز به اجرای چندین برنامه به طور همزمان را دارد و یا از برنامه‌های پر حجم استفاده می‌کنید تأثیر به سزایی در سرعت کامپیوتر شما خواهد داشت که با حجم های متفاوتی تولید می شود و نوع و سرعت حافظه ای که به همراه يک مادربرد نصب می گردد ، تاثير مستقيمی بر کارآئی و در عين حال قيمت يک کامپيوتر دارد.

نحوه عملکرد حافظه RAM

 رم بصورت موقتی عمل می‌کند، یعنی اینکه داده‌های ذخیره شده بروی رم فقط تا زمانیکه رایانه‌ی شما روشن باشد، باقی می‌ماند. به محض اینکه رایانه‌ی خود را خاموش کنید، اطلاعات ذخیره شده بروی رم نیز ناپدید می‌شوند. هنگامیکه شما مجددا رایانه‌ را روشن می‌کنید، سیستم راه‌اندازی خودکار شما ( Boot ) اطلاعاتی را که بروی ROM ( حافظه‌ی فقط خواندنی ) ذخیره شده است و برای شروع به کار سیستم عامل لازم است را بروی رم شما بارگزاری می‌کند و دوباره رم فعال می‌گردد.

ویژگی انواع حافظه یا RAM   

در کل دو نوع حافظه کامپیوتر در بازار یافت می شود

1-  رم DDR

2-  رم SDR

رمهاي DDR  سرعت , کارایی بيشتري نسبت به رم هاي SDR دارند . از آنجایی که رم های DDR کارایی و قیمت بهتری دارند و رم SDR به دلیل ضعیف بودن خیلی کم مورد استفاده قرار می گیرند ، ما هم بیشتر به معرفی این نوع رم ها می پردازیم .

رم هایDDR  داری دونوع دیگر یعنی رم های2  DDRو رم های DDR3  می باشند.

رم هایDDR   دار سه نو حجم متفاوت می باشند ، 256 و 512 مگابايت و 1 گيگابايت است. دقت داشته باشید هر قدر حجم رم شما بالاتر باشد قیمت آن نیز هم گران تر می باشد که با توجه اطلاعاتی که در مورد حجم رم ها در پایین آمده می توانید حجم رم مورد نظر خود را بر اساس نیازن انتخاب و خریداری کنید.

مقدار ظرفیت رم مورد نیاز

 نوع برنامه های مورد استفاده

128 MB

كافي براي بوت شدن 

128-256 MB

برنامه نويسي

256-384 MB

محاسبات معمولي كامپيوتر گشت زني وب

384-512 MB

بازی  و موسيقي

512 MB -1 GIG ……

گرافيك سنگين و بازی سنگين

تقسیم بندی رم های DDR بر اساس پایه

 وِیژگی رم های2  DDR

رم‌های DDR2 نسبت به زمان سرعت انتقال را دو برابر می‌کنند. این تفاوت به شکل اساسی به رم‌های DDR2 اجازه می‌دهد که دو برابر رم‌های DDR  کارایی داشته باشند. البته مزیت رم‌های DDR2 به DDR در فرکانس بالای گذرگاه‌های داده‌ی آن است با این وجود سرعت و فرکانس آن ها به رم هایDDR3   نمی رسد.

 رم های DDR3  و ویژگی های برتر آن نسبت به سایر رم ها

این نوع رم ارتقا یافته‌ی رم‌های DDR2 است البته با 3 ویژگی متفاوت :

1: پهنای باند بیشتر به علت افزایش نرخ زمان‌سنجی ( clock rate )

2: کاهش مصرف برق به علت تکنولوزی ساخت متفاوت

3: دارای حافظه‌های میانجی ( Buffer )  با سرعت واکشی 8 بیتی

تفاوت‌های دیگری که بین رم‌ها , DDR2, DDR3 وجود دارد مصرف برق آنهاست که DDR3 مصرف برق کمتری دارد درحالیکه فرکانس بیشتری نیز نسبت به آنها دارد و باعث می شود سرعت انتقال داده نیز بیشتر شود. اگر شما سیستم بهتر و سریعتری  را بخواهید باید تعداد رم های مادربرد خود را افزایش دهید ، پس با خرید 2 رم DDR3 یا  DDR2سیستم بهتری خواهید داشت چون مقدار و ظرفیت رم ها نیز در سرعت کامپیوتر شما مؤثرند.

 

جدول اطلاعات انواع رم های DDR

مدل های RAM

 رم كرسير (Corsair) – رم اپیسر (Apacer) – رم ژل (GEIL) – رم کینگ مکس (Kingmax) -رم کینگستون (Kingston) -رم اي ديتا (ADATA) -رم سوپر تلنت(Super Talent) -رم توين موس (TwinMos) – رم ممونکس (Memonex) – رم پاتريوت (Patriot) – رم كرشيال (crucial) – رم او سي زد (OCZ) – رم کینگ باکس(KINGBOX) – رم سيليكون (Silicon) – رم پی ان وای (PNY) – رم سوزوکی (SUZUKI) – رم اینفایترون (infitron) – رم ممونکس(Memonex  -رم کروز (Cruise) -رم کروز (Cruise) – رم پي سي ايكس (PCX)
آدرس وب سایت: رایانه کمک

مشکلات رایانه ای
سوالات رایانه ای
پاسخگویی به سوالات رایانه ای 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *