روش حل مشکلات پرینتر در ویندوز 10

یکی از مرسوم ترین تجهیزات جانبی کامپیوتر در ادارت و منازل، پرینترها هستند. ولی اغلب آن ها بعد از ارتقا سیستم عامل کامپیوتر به ویندوز 10 با مشکلات بسیاری برخورد می کنند. ویندوز 10 یک سیستم عامل کاملا جامع است، به ویژه هنگامی که بسیاری از ما در سال اول آن را به صورت رایگان ارتقا داده ایم. یک مشکل رایج  با چنین ارتقائی، پشتیبانی از پرینتر است. ویندوز 10 بایستی پیش از این که آن را نصب نمایید به شما هشدار داده شود که از پرینتر شما پشتیبانی می کند یا نه. ولی حتی مدل هایی که از طریق ویندوز 10 پشتیبانی می شوند نیز ممکن است پس از ارتقا به خوبی کار نکنند. چرا که سیستم عامل جدید همواره حاوی درایورهای قدیمی نمی شوند و تولیدکننگان همواره به موقع درایورهای به روز رسانی شده را ارائه نمی دهند.

از آنجایی که روش اتصال پرینترها به کامیپوتر متفاوت است، ممکن است با کابل یو اس بی متصل شده باشند و یا توسط کابل شبکه اترنت و یا وای فای. بنابراین اولین موردی که بایستی فوری بررسی شود، اتصال پرینتر به کامپیوتر است.

اتصال کامپیوتر و پرینتر را بررسی کنید.

ابتدا تمام کابل های پرینتر را بررسی نمایید. اطمینان حاصل کنید که پرینتر به درستی به کامپیوتر وصل شده است. سپس اتصال شبکه کامپیوتری را بررسی نمایید. کامپیورت تنها بایستی به شبکه وصل باشد و نیازی به اتصال اینترنت نیست. پرینتر را به شیوه دیگری به کامپیوتر متصل کنید. یعنی چنان چه پرینتر با کابل شبکه اترنت به کامپیوتر متصل است، کابل را جدا کنید. چنان چه از وای فای پشتیبانی می کند آن را به وای فای متصل نمایید.

پرینتر و کامپیوتر را ریستارت کنید.

ریستارت کردن به شیوه سنتی گرچه یک روش قدیمی محسوب می شود، ولی در برخی مواقع نتیجه می دهد. اول  کامپیوتر و پرینتر را خاموش نمایید. آن گاه کابل برق آن ها را جدا نمایید. 30 ثانیه صبر نمایید و دوباره آن ها را به برق بزنید. کمی صبر کنید تا پرینتر کاملا بوت شود. بعد از روشن شدن پرینتر و کامپیوتر بررسی نمایید پرینتر آنلاین است یا نه.

Troubleshooter پرینتر را اجرا کنید.

ویندوز 10 حاوی تعدادی Troubleshooter است که به منظور تشخیص مشکل پرینتر در ویندوز 10 و رفع آن به شکل اتوماتیک است. استفاده از شیوه زیر می توانید Troubleshooter را اجرا نمایید. با فشردن کلید ترکیبی Win+I پنچره تنظیمات باز می شود. از بخش Devices به قسمت Printers & Scanners بروید. در منوی سمت راست زیر Related Settings گزینه Run the Troubleshooter انتخاب نمایید.  سپس Troubleshooter اجرا می‌ شود و به شکل اتوماتیک عیب ‌یابی می ‌کند. چنان چه با مشکلی روبه رو شود، مشکل و مراحل رفع مشکل پرینتر ویندوز 10 را نمایش می دهد.

غیر فعال کردن Use Printer Online

چک کنید که Use Printer Online غیرفعال باشد. این امکان وجود دارد شما یا پرینتر این کار را به شکل کاملا تصادفی انجام داده باشید.بنابراین ممکن است برخی از نرم افزارها آن را فعال کرده باشند. با فشردن کلید ترکیبی Win+I پنچره تنظیمات باز می شود. از بخش Devices به قسمت Printers & Scanners بروید. روی گزینه open queue  کلیک نمایید و سپس پرینتر خود را انتخاب نمایید. در نوار ابزار روی  Printer کلیک کرده و اطمینان حاصل کنید که Use Printer Online تیک نداشته باشد.

حافظه پرینتر را خالی کنید.

یکی از مهم ترین دلایل مشکل پرینتر در ویندوز 10 می توان به  پر شدن حافظه پرینتر اشاره کرد مخصوصا خطای آفلاین بودن پرینتر. برای خالی کردن حافظه پرینتر می توانید از کلید ترکیبی Win+I را فشار دهید. با قسمت تنظیمات بروید و پرینتر خود را انتخاب نمایید و روی  open queue کلیک نمایید. از قسمت نوار ابزار بخش Printer گزینه Cancel All Documents را انتخاب نمایید.

پرینتر را به ‌صورت پیش فرض تنظیم کنید.

در قسمت نوار ابزار از بخش Printer گزینه ی Set As Default Printer را انتخاب نمایید. چنان چه با پیغام Setting this printer as default means that Windows will stop managing your default printer برخورد کردید روی OK کلیک نمایید. در صورتی که می‌خواهید این ویژگی را دوباره فعال نمایید، به صفحه Printers & Scanners بروید و گزینه Allow Windows to manage my default printer را فعال نمایید. بنابراین ویندوز قادر است آخرین پرینتری را که مورد استفاده قرار داده اید به صورت پیش فرض تنظیم کند. این ویژگی می تواند کمک کند مشکل پرینتر ویندوز 10 حل شود. ولی پرینتر مورد نظر می توان  به همین سبب آفلاین باشد. برای حل این موضوع، کلید ترکیبی Win+l را فشار دهید. پنجره تنظیمات برای شما باز می شود. از بخش Devices گزینه  Printers & Scanners را انتخاب نمایید. سپس روی گزینه روی open queue کلیک نمایید.

سرویس Print Spooler را ریستارت کنید.

Print Spooler سرویسی برای کنترل کارکرد فایل هایی است که برای پرینتر و یا پرینت سرور فرستاده می شود و دسترسی به چاپگرها از طریق چندین کاربر را مدیریت می کند. این سرویس این امکان را دارد تا فرمان چای را پاک، کنسل و یا آن ها را اولویت بندی کند. با این سرویس می تواند کنترل بیشتری روی صف چاپ داشته باشد. پرینت اسپولر یک سرویس در ویندوز شما که فایل های ارسالی شما را برای ارسال به پرینتر و دستور چاپ مدیریت می کند. این سرویس این قابلیت را دارد که فرمان چاپی را حذف، کنسل و یا بین دستورات چاپ اولویت بندی قرار دهد. با این سرویس کنترل کاملی روی صف چاپ پرینتر شما صورت می گیرد.

 یکی از عواملی که پرینتر ویندوز 10 شما پرینت نمی گیرد، پرینت اسپولر است. چنان چه این سرویس از کار بیفتد و یا دچار اختلال گردد به شما خطای اسپولر را نمایش می دهد. برای حل مشکل اسپولر پرینت، ابتدا کلیدهای ترکیبی ویندوز و R را بفشارید. سپس عبارت services.msc  را وارد نمایید. صفحه ای که باز می شود تمام ویروس های ویندوز را برای شما نمایش خواهد داد. با انتخاب سرویس Print Spooler روی این سرویس کلیک راست نمایید و گزینه  properties را انتخاب نمایید. در این حالت دو گزینه  stop و start را مشاهده خواهید کرد. معمولا زمانی که اسپولر دچار اختلال می شود، وضعیت سرویس در حالت stop قرار می گیرد. شما می توانید این سرویس را مجددا ریستارت کنید.

پرینتر در ویندوز 10درایور پرینتر را آپدیت کنید.

این امکان وجود دارد که برخی اوقات درایورهای شما قدیمی باشند و نیاز به بروز رسانی دارند. بروزرسانی درایور پرینتر شما می تواند مشکل پرینت نگرفتن پرینتر شما را حل کند. برای بروزرسانی پرینتر خود می توانید از  کلیدهای ترکیبی Win+X استفاده نمایید. سپس روی گزینه Device Manager کلیک نمایید. در صفحه جدید روی Printer دابل کلیک نموده و روی پرینتر خود کلیک راست نمایید. سپس Update driver  را انتخاب نمایید.

پرینتر در ویندوز 10پرینتر را حذف و مجددا نصب کنید.

برای حذف پرینتر خود از قسمت تنظیمات و از بخش Devices گزینه Printers & Scanners را انتخاب نمایید. سپس پرینتر خود را انتخاب نمایید و روی گزینه Remove Printer کلیک نمایید. در ادامه گزینه Yes را بزنید. بنابراین برای نصب مجدد روی گزینه  Add New Printer or Scanner کلیک کرده و توسط ویزارد اقدام به نصب مجدد درایور پرینتر نمایید.

اما مهمترین مشکلی که در شبکه ویندوز 10 بعد از آپدیت شدن ویندوز به وجود می آید فعال شدن گزینه امنیت ورود آی پی های مهمان به سیستم می باشد که این مشکل از طریق تغییرات در گروپ پالیسی حل می شود  که برای حل مشکل شبکه در ویندوز 10 باید RUN را باز کرده و داخل آن تایپ نمایید gpedit.msc و روی دکمه ok کلیک نمایید در مرحله بعدی در صفحه گروپ پالیسی باید مسیر زیر را بروید:

user administration —-network—-lanmanworkastation——-enable ensecure guest log on

 

1 دیدگاه دربارهٔ «روش حل مشکلات پرینتر در ویندوز 10»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *