روش های پاک کردن حافظه پنهان کش (cache)

تلفن های همراه دارای حافظه محدودی هستند که به سرعت می تواند پر شود. هر اپلیکیشنی که استفاده می کنید، پوشه های جدیدی را برای ذخیره اطلاعات خود ایجاد می کنند. این اطلاعات موقت به نام  حافظه کش شناخته می شوند. بنابراین حافظه پنهان کش یا پنهان مقدار بسیاری از فضای تلفن همراه از طریق همین فایل های موقت پر می شود. هدف از حافظه پنهان کش (cache) افزایش سرعت تلفن شما و کاهش پردازش پردازنده است. پس از روشن کردن تلفن خود و باز کردن یک برنامه ممکن است متوجه کاهش سرعت آن شده باشید در صورتی که با باز کردن برنامه در دفعات بعد سرعت بیشتری را شاهد خواهید بود. این افزایش سرعت با استفاده از حافظه پنهان کش (cache) امکان پذیر است.

تفاوت حافظه پنهان کش (cache) با  App data

App data دربرگیرنده داده هایی است که شرکت سازنده تلفن شما پس از اجرای برنامه روی سیستم ذخیره می کند و این چیزی متفاوت با حافظه پنهان کش (cache) است. داده های برنامه حاوی اطلاعات اصلی برنامه است وحذف کردن آن، برنامه را به شکلی تبدیل می کند که برای اولین بار آن را دانلود کرده اید. بنابراین در این صورت تمام تنظیمات حذف می شوند و این کار به نوعی شدیدتر از پاک کردن حافظه کش محسوب می شود. در این صورت این دو مفهوم متفاوت از هم هستند.

  دلایل پاک کردن حافظه پنهان کش cache مرورگر و برنامه ها

یکی از دلایل اصلی پاک کردن حافظه کش در تلفن های همراه می توان به پر شدن بی دلیل حافظه گوشی اشاره کرد. چنان چه بدون این که فایلی روی گوشی خود قرار دهید، یا عکس و موسیقی دانلود کنید، احساس می کنید روز به روز حافظه گوشی شما در حال پر شدن است، بایستی حافظه کش گوشی خود را پاک کنید. ولی همان طور که می دانید پاک کردن حافظه کش یک روش موقت است، چرا که هر زمان برنامه مورد نظر را اجرا نمایید، فایل های کش جدیدی ایجاد می شوند.

علاوه براین یکی از عوامل کند شدن گوشی را می توان حافظه کش دانست. در صورتی که برنامه های گوشی خود را باز می کنید، ولی به کندی باز می شود یا بین تب ها می چرخد، در چنین مواقعی بهتر است که اقدام به پاک کردن حافظه پنهان گوشی خود کنید و خود را از شر فایل های اضافی راحت کنید.

فایل های کش قدیمی می توانند به صورت مخفی تهدیدات امنیتی و حریم خصوصی را ایجاد نمایند. صفحات وب ذخیره شده در حافظه کش مرورگر شما ممکن است دارای اطلاعات حساس باشند. چنان چه یک شخص بدون اجازه به این فایل ها دسترسی پیدا کند، می تواند اطلاعات شخصی شما را به سرقت ببرد. در صورتی که مرورگر یا اپلیکیشن دیگری نتواند آخرین نسخه صفحه مورد نظر را نشان دهد، بهترین روش پاک کردن حافظه کش است تا صفحه جدید را بارگذاری کند. وقتی که می خواهید فایل های شامل اطلاعات شخصی را حذف کنید تا از حریم خصوصی خود محافظت کنید و اثری از شما برجا نماند. وقتی که فضای ذخیره سازی تلفن همراه شما کم است و قصد ندارید ویدئوها، عکس ها و اپلیکیشن های خود را پاک کنید، یکی دیگر از روش های پاک کردن حافظه پنهان است.

روش پاک کردن حافظه پنهان در اندروید

زمانی که از اپلیکیشن ها استفاده می کنید، فایل هایی روی گوشی شما برای فراخوانی فوری برنامه ها ذخیره می شود. این فایل ها در پوشه ای به نام Cache قرار دارند. این کار سبب صرفه جویی در زمان و اطلاعات ولی افزایش حجم اشغال شده روی گوشی شما می وشند. برای حذف حافظه پنهان کش در اندروید نیاز است مراحل زیر را دنبال کنید.

ابتدا به قسمت تنظیمات گوشی خود بروید.

پس از آن روی گزینه Storage کلیک نمایید.

چنان چه گوشی شما اندروید اوریو یا بالاتر است، قادرید صفحه تنظیمات مدیریت فایل را نیز باز کنید.

روی قسمت internal storage کلیک نمایید.

در ادامه روی گزینه cached data کلیک کنید.

در صورتی که از پاک کردن حافظه پنهان کش مطمئن هستید روی OK کلیک کنید.

حالا حافظه پنهان گوشی اندروید شما حذف شده است.

این نکته را در نظر داشته باشید که حذف حافظه پنهان سبب پاک شدن اطلاعات حساب کاربر فرد در برنامه ها نمی شود. داده های برنامه می توانند از قسمت clear data حذف شوند و ارتباطی به قسمت حافظه پنهان کش ندارند.

نکته دیگر این که گوشی هایی که کارت حافظه SD ندارند، نمی توانند گزینه های internal storage و SD را به صورت جداگانه مشاهده کنند. بنابراین در این صورت تنها می توانند وارد حافظه داخلی گوشی خود شوند و حافظه جانبی دیگری وجود ندارد.

 حافظه پنهان کش روش پاک کردن حافظه پنهان برنامه ها

گوشی های هوشمند حاوی یک اپلیکیشن مدیرت برنامه هستند که قادرند توسط منوی تنظیمات آن را دریافت نمایند. البته هر چند که این اپلیکیشن ممکن است از هر مدل گوشی به نوع دیگری متفاوت باشد و این بستگی به برند تولید کننده گوشی شما دارد. شما با ورود به اپلیکیشن مدیریت فایل می توانید به حافظه کش دسترسی داشته باشید. در این صورت پس از ورود به  internal storage پوشه ای به اسم android و سپس Data مشاهده خواهید کرد. در این مسیر پوشه های کش هر برنامه وجود دارد که می توانید آن ها را به شکل دستی پاک نمایید. ولی روش دیگری نیز وجود دارد که در ادامه مطالب توضیح داده می شود.

آموزش پاک کردن حافظه پنهان کش یک برنامه

چنان چه فایل حافظه کش پنهان برنامه مورد نظر شما با مشکل روبه رو شده است و برنامه قادر به اجرای درست آن نیست، می توانید حافظه پنهان آن را پاک کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید.

ابتدا به قسمت تنظیمات setting گوشی خود وارد شوید. سپس به قسمت برنامه ها یا Apps بروید.

 برنامه ای که قصد دارید کش آن را پیدا کنید را انتخاب نمایید. در پایین گزینه های  uninstall و Force Stop قسمتی به نام storage وجود دارد (البته ممکن است در برخی از گوشی ها متفاوت باشد).

سپس با زدن این گزینه اطلاعاتی در رابطه با حجم اپلیکیشن روی گوشی و سایر گزینه ها مانند Clear Data و Clear Cache دیده می شود.

روی Clear Cache کلیک نمایید تا کش برنامه شما پاک شود.

 حافظه پنهان کش روش پاک کردن  حافظه پنهان گوشی سامسونگ

این روش برای پاک کردن حافظه پنهان گوشی های سامسونگ در اندروید 7 به پایین مناسب است.

ابتدا به به بخش تنطیمات گوشی خود بروید. در ادامه روی گزینه  Smart manager کلیک نمایید.

سپس وارد گزینه Storage شوید.

در این قسمت اطلاعات بسیاری در رابطه با این که چه اندازه فضا در دسترس دارید می بینید و می توانید به سادگی اطلاعات غیرضروری را پاک کنید.

برای حذف اطلاعات غیر ضروری مانند فایل های قدیمی، اطلاعات کش، تصاویر و دیگر موارد روی گزینه Detail کلیک نمایید تا جزئیات دقیق تر را مشاهده نمایید.

سپس مجددا به صفحه storage برگردید و گزینه unnecessary data  را انتخاب نمایید.

در این صورت حافظه کش گوشی سامسونگ شما حذف می شود.

روش پاک کردن حافظه ی پنهان گوشی سامسونگ در اندروید 7 به بالا

چنان چه گوشی شما نوت 8 یا اس 7 به بالا است، از این روش برای پاک کردن افظه پنهان کش استفاده نمایید.

وارد تنظیمات گوشی خود شوید. روی گزینه Device maintenance کلیک کنید. از این قسمت، برای دسترسی ساده و کنترل کامل هر دسته به بخش های مختلفی دسته بندی می شود.

در ادامه قسمت storage را بزنید. در حقیقت با استفاده از  این گزینه به تمام اسناد، فایل های دانلودی، تصاویر و ویدئوها و فایل های صوتی و سایر برنامه ها دسترسی خواهید داشت. هر کدام از دسته بندی های اندازه فضا استفاده شده را نشان می دهد.

در پایان  گزینه Clear now را انتخاب نمایید تا حافظه پنهان کش گوشی سامسونگ شما حذف شود. پیشنهاد می شود که حتما از کارت حافظه استفاده نمایید و برنامه ها را تا جایی که امکان پذیر است به کارت حافظه انتقال دهید تا فضای داخلی گوشی شما آزادتر شود.

 حافظه پنهان کش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *