مشکلات کامپیوتری|ریکاوری اطلاعات|بازیابی فایلهای گم شده|بازگردانی فایلها|

مشکلات کامپیوتری|بازیابی اطلاعات|مشکل گم شدن فایلها

با نام خدا آغاز میکنیم جلسه آموزشی این مقاله رو. مبحثی که در این مقاله قصد داریم در موردش صحبت کنیم مشکل پاک شدن نا خواسته فایلها و بازگردانی فایلهای پاک شده می باشد که احتمالا برای اکثر کسانی که با کامپیوتر سر و کار دارند اتفاق افتاده است. هر اطلاعاتی که روی کامپیوتر ریخته می شه به صورت کد های صفر و یک رو یکتور های هارد دیسک ذخیره میشه و این برمبنای ساختمان شکل گیری فایلهای کامپیوتری هست. چون خد فایل ها هم بر اساس صفر و یک تشکیل شده و از کنار هم قرار گرفتن صفر و یک ها فایل های کامپیوتری تشکیل میشه.

به عنوان مثال شما یک فایل صوتی رو در نظر بگیرید که حجمی حدود 5 مگابایت داره. 5 مگابایت خودش از 5 هزار بایت تشکیل شده و و هر بایت هم خودش از 8 بیت تشکیل شده است.همونطور هم که میدونید هر بیت در واقع یک صفر یا یک یک می باشد. از کنار هم قرار گیری 8 بیت کنار هم یک بایت تشکیل می شود. تریب قرارگیری این بایت ها در کنار نوع فایلها را مشخص میکند و این الگوریتمی است که نرم افزار های ریکاوری با آن کار میکنند. به این معنی که نرم افزارهای ریکاوری طبق الگوریتمی که بر اساس آن طراحی شده اند  می دهند چگونگی کنار هم قرار گرفتن این بایت ها در کنار هم را تشخیص می دهند و بر این اساس نوع فایل را تشخیص می دهند.
اما خالا ما میخواهیم توضیح بدهیم وقتی فایلی پاک می شودچگونه اصلا امکان ریکاوری دارد وقتی فایلی پاک می شود چه اتفاقی برای فایل می افتد که باز هم به ما امکان بازگردانی اطلاعات را داریم و در واقع چه عملیاتی شکل میگیرد.

برای حل مشکلات موبایل می توانید با رایانه کمک تماس بگیرید.

وقتی شما یکی از فایل های کامپیوتری خود را پاک می کنید اتفاقی که برای فایل می افتد این است که ویندوز دو پسوند اول و آخر این فایل قرار می دهد که توسط ویندوز به عنوان فضی خالی تشخیص داده شود یعنی فضایی که این دسترسی به ما داده می شود که روی آن فضا اطلاعات قرار دهیم.و در واقع ساختمان شکل گیری فایل از بین نرفته و همچنان پابرجاس بنابراین امکان اینکه دوباره فیل بتوان جا به جا کرد وجود دارد که این نرم افزار ها همین کار را انجام میدهن. حال باید به چند نکته اشاره کنیم. ممکن است در بعضی از مقالات خونده باشید پاک کردن اطلاعات به گونه ای که امکان ریکاوری اطلاعات وجود نداشته باشد در ادامه مقاله در مورد این روش صحبت خواهیم کرد

تا به اینجای کار گفتیم ساختمان فایل ها بعد از فرمت کردن اطلاعات سرجای خود باقی می ماند. پس در نتیجه اگر بتوان کاری انجام داد که ساختمان فایل ها به هم بریزد و ساختمان قبلی خود را نداشته باشد در این حالت به هیچ عنوان امکان بازیابی فایل ها وجود نخواهد داشت. تعدادی از نرم افزار ها در بازا هستند که این کار را انجام میدهند در واقع این نرم افزار ها به گونه ای طراحی شده اند که با دسترسی به این بیت ها و بایت ساختمان آن ها را به هم ریحته به صورتی که که از نظم قبلی پیروی نکنند و ساختمان فایلها به کلی تغییر می کند.کار ساده دیگری که می توان در این مورد انجام داد این است فایلهای موجود رو با یکسری از فابلهای بی ارزش جایگزین نمود. که در این حالت نیز چون به جای فایلهای قبلی یکسری فایل های جدید جایگزین شده است در واقع ساختمان فایلهای قبلی به هم ریخته است.

به همین خاطر یک قاعده در بازگردانی اطلاعات وجود دارد و آن هم این است که فایلهای ریکاوری شده را نباید روی خود درایوی که ریکاوری روی آن انجام شده است سیو شود علت این قضیه هم این است که که فایلهای جدید روی فایلهایی جایگزین می شود که  هنوز ذخیره نشده است و این باعث می شود که یک تعداد قابل توجه از فایلها از بین برود.
از بین نرم افزارهای ریکاوری چند نرم افزاری که معروف تر هستند و توسط شرکت پشتیبان رایانه تست شده اند در زیر وعرفی می شود:
1-recover my file
2- active file recovery
3- easy recovery
برای آموزش این نرم افزار ها می توانید به مقالات مربوط به خود این نرم افزاره مراجعه کنید و همچنین اگر هارد یا فلشی دارید که قصد دارید آن را به مرکزی بسپارید که کار ریکاوری آن انجام دهد می توانید به مرکز ما مراجعه کنید و به بخش ریکاوری اطلاعات مراجعه کنید 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *