علائم و نشانه های سوختن هارد کامپیوتر

یکی از معضلاتی که بسیاری از کاربران ممکن است با آن مواجه شوند، سوختن هارد کامپیوتر و پاک شدن اطلاعات آن است. در حقیقت هارد دیسک های کامپیوترها یک بخش بسیار مهم یک از یک سیستم کامپیوتر محسوب می شوند. عمر متوسط یک هارد دیسک می تواند بین 5 تا 10 سال باشد که دلایلی مانند حرارت بسیار زیاد، شوک الکتریکی، میزان کار می تواند در آن موثر باشد. از آنجایی که بازیابی اطلاعات از دست رفته پس از سوختن هارد دیسک کاری بسیار دشوار و تقریبا نشدنی است، در ادامه مطالب قصد داریم به علائم و نشانه های سوختن هارد کامپیوتر بپردازیم.

تشخیص علائم و نشانه های سوختن و خرابی هارد دیسک

به طور کلی هارد دیسک ها در صورت خرابی علائم مشخصی دارند. علائم و نشانه های سوختن هارد دیسک شامل کندی سرعت سیستم، مشاهده صفحه آبی و علاوه برای فریز شدن کامپیوتر را می توان از علائم خرابی و یا سوختن هارد به شمار آورد. در حقیقت در بسیاری از موارد خرابی هارد به شکل جدی تری ظاهر می شود. در این حالت ممکن اتس سیستم کامپیوتر شما قابلیت خواند فایل های سیستمی را از دست دهد و تنها در حالت Safe Mode اجرا گردد. موارد زیر می تواند از نشانه های خرابی و یا سوختن هارد دیسک کامپیوتر باشد.

شنیدن صدای کلیک مرگ که در حقیقت سعی هد هارد برای نوشتن اطلاعات و عدم موفقیت و سرانجام بازگشت هد به حالت اولیه است.

بهم ریختگی اسم پوشه ها و فایل های داخل کامپیوتر که می تواند ناشی از بد سکتور باشد

باز نشدن فایل ها و برنامه های داخل کامپیوتر و اجرای بسیار کند آن ها.

کاهش سرعت عملیات کپی شدن فایل ها

دیر بالا آمدن ویندوز

ریست شدن ناگهانی ویندوز در زمان انجام کار

وجود خطا در کپی کردن فایل های حجیم

مخفی شدن پوشه ها و فایل ها

وجود اطلاعات معیوب در پوشه های شما

وجود داده های معیوب در پوشه های شما

استفاده از ابزار CHKDSK برای بررسی علت سوختن هارد کامپیوتر

یکی از روش هایی که به سادگی می توان به خرابی هارد دیسک را بررسی کرد، به کارگیری ابزار CHKDSK است. چنان چه هر یک از مواردی که در بالا گفته شد را در سیستم خود مشادهده کردید، می توانید از طریق ابزار CHKDSK مشکل را تا حدودی رفع کنید.  برای شروع ابتدا فایل اکپسلورر را باز کنید. سپس روی درایوی که مشکل ایجاد شده راست کلیک نمایید. در مرحله بعد گزینه Properties را انتخاب نمایید.

در صفحه باز شده، به تب Tools رفته و روی Check در زیر Error checking کلیک کنید. چنان چه مشکلاتی مثل بدسکتور و خرابی نرم افزاری در هارد دیسک وجود داشته باشد، بایستی این ابزار مشکل شما را تا حدود زیادی رفع کند. در صورتی که می خواهید کل هارد را بررسی کنید، بهتر است با کمک Command Prompt دستور CHKDSK را اجرا نمایید. سپس منتظر بمانید تا مشکل های احتمالی شناسایی و در صورت امکان برطرف شوند. این شیوه برای اصلاح بدسکتورها موثر هستند.

بررسی اطلاعات S.M.A.R.T

S.M.A.R.T برای اولین بار از طریق شرکت IBM اختراع شده است. این سرویس نشان دهنده سیستم کوچکی است که داده های متعدد در رابطه با درایو را بررسی و ثبت می کند. با استفاده از S.M.A.R.T قادرید اطلاعات داخل هارد دیسک خود را مانیتور کردوه و از طریق سنسورهای داخل هارد به بررسی وضعیت هارد دیسک بپردازید. برای مشاهده اطلاعات S.M.A.R.T می توانید از طریق برنامه های مناسبی از جمله HDDSCAN اقدام نمایید. پس از اجرای این برنامه چراغ های سبز بسیاری باید مشاهده نمایید. چنان چه چراغ زرد یا قرمز رنگ دریافت کردید، به احتمال زیاد هارد دیسک شما دچار ایراداتی شده است.

دلایل سوختن هارد کامپیوتر چیست؟ استفاده از برنامه برای تست علت سوختن هارد کامپیوتر

چنان چه با امتحان کردن روش های قبلی به نتیجه مناسبی نرسیدید، می توانید از برنامه CRYSTALDISKLNFO استفاده نمایید. ابتدا باید این برنامه را دانلود و سپس نصب نمایید. پس از نصب این برنامه تست کنید تا در بخش Disk اطلاعات دقیقی در رابطه با سلامت هارد به شما بدهد.

بکاپ گرفتن در زمان مشاهده علائم سوختن هارد لپ تاپ

پس از این که متوجه شدید که هارد کامپیوتر شما دچار ایراداتی شده است، پیش از این که هارد شما به صورت کامل از کار بیفتد بهترین کار این است که از اطلاعات خود بکاپ بگیرید. این امکان وجود دارد که اطلاعات مهمی در هارد خود داشته باشید که با از دست رفتن آن ها، دسترسی به آن ها نیز غیرممکن می وشد. بنابراین سریع برای بکاپ گرفتن از اطلاعات خود اقدام نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *