مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

ممکن است یکی از ایرادات لپ تاپ شما، مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ باشد.

راهکارهای بسیاری برای حل مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ شما وجود دارد که در ادامه می خواهیم به آن ها اشاره کنیم:

چرا صفحه لمسی لپ تاپ کار نمی ‌کند؟

عوامل مختلفی برای غیر فعال شدن  یا کار نکردن تاچ پد لپ تاپ شما وجود دارد. این عوامل عبارتند از:

از کار افتادن سیستم ویندوز لپ تاپ

بهم ریختگی تنظیمات بایوس

اختلال فایل های سیستم عامل مرتبط با عملکرد ماوس

نقص سخت افزاری و خراب شدن تاچ پد

تغییرات در تنظیمات ماوس لپ تاپ

نصب و یا حذف برخی از نرم افزارها

خراب شدن تاچ پد در اثر ضربه

اتصال تجهیزات خارجی به لپ تاپ به وسیله USB

کثیف بودن تاچ پد لپ تاپ به سبب وجود گرد و غبار

اصابت دست به لوگوی مربعی کوچک گوشه تاچ پد

برای مشکلات کامپیوتری خود با بخش رایانه کمک مرکز امداد رایانه تماس بگیرید

برای مطرح نمودن سوالات موبایلی خود با موبایل کمک تماس بگیرید

 

راهکارهایی برای حل مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

1 – غیرفعال شدن تصادفی تاچ پد

نکته ای که بسیاری از کاربران لپ تاپ اغلب به آن توجه نمی کنند این است که در بعضی از مدل ها یک لوگوی مربعی در گوشه سمت راست بالای تاچ پد قرار دارد. در صورتی که دو بار به شکل متوالی روی آن لمس کنید، تاپ پد فعال و یا غیر فعال می شود. بنابراین ممکن است که به شکل تصادفی و ناخواسته آن را غیر فعال کرده باشید. پس در نتیجه پیش از هر کاری، اگر این لوگوی مربعی کوچ را روی تاپ پد لپ تاپ خود مشاهده می کنید، دو بار به صورت متوالی لمس کنید و ببینید آیا تاپ پد فعال می شود یا خیر؟

در صورتی که فعال بود، پس حتما به شکل تصادفی تاچ پد لپ تاپ خود را غیر فعال کرده اید. برای جلوگیری از  مواجهه با چنین مشکلی، می توانید این ویژگی را به طور کلی غیرفعال نمایید. برای این کار به صفحه تنظیمات ویندوز بروید و سپس بر روی آیکون گزینه Devices کلیک نمایید.

در صفحه بعدی بر روی گزینه Touchpad و سپس Additional settings و در آخر Touchpad Entry کلیک نمایید. در ادامه وارد  بخش Settings شده و گزینه Touchpad Disable Zone را کلیک نمایید. در صفحه بعد باید تیک کنار گزینه Double Tap to Disable Touchpad را غیر فعال نمایید تا این ویژگی تاچ پد فعال نشود.

کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

2 – غیرفعال شدن تاچ پد در تنظیمات بایوس

ممکن است به دلایل مختلفی تاچ پد لپ تاپ شما در تنظیمات بایوس غیرفعال شده باشد. این موضوع اغلب پس از بروزرسانی Firmware می تواند رخ دهد. برای چک کردن این موضوع، ابتدا وارد بایوس سیستم خود شوید. برای این کار لپ تاپ را ریستارت کرده و سپس در زمان بوت شدن بر روی کلید  Delete یا F2 کلیک نمایید. این دکمه به مدل لپ تاپ شما بستگی دارد و هر متفاوت است. بنابراین ممکن است مجبور شوید برای این کار چندین بار به شکل سریع و متوالی آن را فشار دهید تا بالاخره وارد تنظیمات بایوس شوید.

در این روش می توانید از قسمت سرچ ویندوز، عبارت Change mouse setting را وارد کنید تا به صفحه تنظیمات وارد شوید. گزینه Mouse را انتخاب و با باز شدن صفحه جدید، گزینه Touchpad را انتخاب نمایید. سپس با زدن گزینه Enable Touchpad، می توانید تاپ پد لپ تاپ را فعال را غیر فعال نمایید.

3 – فعال کردن دوباره تاچ پد با فشردن کلید FN

 از دیگر عواملی که می تواند موجب کار نکردن تاچ پد لپ تاپ شما باشد، فشردن اشتباهی یکی از کلیدهای کیبورد است. همان طور که می دانید کلید FN در لپ تاپ ها موجب می گردد تا کارکرد ثانویه کلیدهای کیبورد فعال گردد. بنابراین شاید هنگامی که می خواهید با کلید FN صدای لپ تاپ خود را کم یا زیاد کنید، کلید دیگری را اشتباه  فشار می دهید.

در نتیجه ممکن است با فشردن کلید اشتباه سبب غیرفعال شدن تاپ پد شده است. در بعضی از لپ تاپ ها یکی از کیلدهای کیبورد حاوی آیکنی به شکل یک مانیتور ایت. در حقیقت این شکل مرتبط با تاچ پد است نه مانیتور. این کلید از طریق کلید FN فعال می گردد. پس اگر بر روی کیبور خود چنین آیکونی را مشاهده نمودید، یک بار آن را امتحان نمایید.

برای فعال یا غیر فعال شدن تاچ پد از روی کیبورد، ابتدا کلید FN را فشار دهید. سپس هر یک از کلیدهای F را که بر روی آیکون تاچ پد مشاهده می شود، فشار دهید. ممکن است کلیدی هم برای غیر فعال کردن مانتیتور در نظر گرفته شده باشد که آیکون آن بسیار شبیه به تاچ پد است. بنابراین اگر صفحه نمایش خاموش شد، نگران نشوید و کلیدی را فشرده اید دوبار فشار دهید تا روشن گردد.

4 – درایورهای ماوس را حذف کنید

در صورتی که قبلا از ماوس در لپ تاپ خود استفاده نموده اید ولی درایوهای آن به شکل نصب شده هنوز وجود دارد. بنابراین ممکن است که درایوهای مرتبط به ماوس با تاچ پد تداخل داشته و مانع از کارکرد درست آن شده باشد. حتی برخی از درایورهای ماوس به شکل خودکار تاپ لپ تاپ را غیرفعال می کنند. برای حذف درایور ماوس، ابتدا باید به بخش  Device Manager وارد شوید. می توانید این عبارت را در قسمت Start جستجو نمایید. سپس فلش کنار Mice and other pointing devices را کلیک نمایید. در نهایت با کلیک راست کردن بر روی نام موس خود، آن را حذف یا uninstall کنید. چنان چه چندین دایور مختلف را برای ماوس های متفاوتی استفاده نموده اید، نصب شده است. در این صورت باید آن ها را یکی یکی امتحان کنید و ببینید تاچ پد فعال می شود یا نه.

کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

5 – فعال کردن تاچ پد از طریق تنظیمات ماوس

در خیلی از موارد، Device Manager هیچ نقشی در فعال یا غیرفعال کردن تاچ پد لپ تاپ ندارد. برای این کار می توانید در قسمت تنظیمات ماوس Mouse Properties آن را فعال نمایید.  بنابراین وارد تنظیمات ماوس شوید، عبارت mouse را در قسمت Start جستجو نمایید. سپس بر روی گزینه Mouse Settings کلیک نمایید. در صفحه جدید بر روی گزینه Additional mouse options کلیک نمایید. سپس در پنجره بعدی از قسمت Device Settings یا Touchpad یا هر تب دیگری که به تاچ پد مربوط است، وارد شوید. در این تب، فهرستی را مشاهده خواهید کرد. بر روی نام تاچ پد لپ تاپ خود کلیک نموده و سپس گزینه Enable را برای فعال کردن آن انتخاب نمایید.

کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

6 – رفع مشکل تاچ پد در صورت هنگ کردن لپ تاپ

با از کار افتادن لپ تاپ، در این مورد به هیچ فرمانی جواب نمی دهد. علاوه براین تاچ پد نیز هم از  کار می افتد. برای چک کردن این موضوع، دکمه های Num Lock یا Scroll Lock را از روی کیبورد خود بفشارید تا ببینید چراغ های مربوطه روشن می شوند یا نه.در صورتی که سیستم شما چنین قابلیتی دارد و با فشار دادن دکمه ها، چراغ روشن و خاموش می شود. بنابراین سیستم شما فریز نشده است. چنان چه پس از چند بار فشار دادن دکمه ها، این چراغ ها در حالت روشن یا خاموش گیر کرد، این یعنی سیستم شما به احتمال بسیار فریز شده است. علاوه براین می توانید با فشردن دکمه ی Windows در لپ تاپ خود مشاهده کنید منوی استارت باز می شود یا نه. در واقع بهتر است سیستم را مجددا راه اندازی نمایید.

در صورتی که تاچ پد لپ تاپ شما به درستی کار نمی کند. و یا این که کلا از کار افتاده است احتمالا این مشکل نرم افزاری بوده است . و یا این که ممکن است این مشکل سخت افزاری نیز باشد.  اگر به تازگی ویندوز عوض کرده اید و تاچ پد لپتاپ شما از کار افتاده است می توانید با تماس با شرکت امداد رایانه مشکل خود را مطرح نمایید. برای تماس با امداد رایانه با شماره های زیر تماس بگیرید:

تماس از تهران: 9092305460

تماس سراسری: 9099070545

5 دیدگاه دربارهٔ «مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ»

  1. سلام
    فعال سازی اسکرول تاچ پد لپ تاپ
    من فعال کردم همه تنظیمات اومده و همه تیک هاش فعاله ولی دستورها رو انجام نمیده
    تازشم تیک غیر فعال سازی تاچ پد رو میزنم تیک برداشته میشه ولی هنوز تاچ پد کار میکنه
    لطفا کمکم کنید

    1. سلام تاچ پدش مشکل پیدا کرده یکبار درایور رو حذف کنید و دوباره نصب کنید در صورت عدم حل مشکل سخت افزاریه

  2. با سلام . دستگاه all in one دارم به تازگی ویندوز 10 نصب کردم صحه لمسی کار نمی کنه قبلا ویندور 8 کارمیکرد . الان در Calibrate the screen for pen or touch inpu نیز در devices manger نیز وجود ندارد لطفا راهنمایی کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *