معرفي انواع مرورگرها

معرفي انواع مرورگرها

کاربران اينترنت با استفاده از نرم افزارهائی موسوم به “مرورگرهای وب ” از منابع موجود بر روی اينترنت استفاده می نمايند. نرم افزارهای فوق توسط شرکت های متعددی پياده سازی و در اختيار استفاده کنندگان قرار می گيرد . هر يک از مرورگرهای وب دارای مزايا و محدوديت های مختص به خود بوده و کاربران اينترنت می توانند متناسب با نياز خود از آنان استفاده نمايند .

اونت (Avant)

اين مرورگر امکانات جالبی برای استفاده ی همزمان از چند صفحه را دارد. به اين ترتيب که شما می توانيد تمامی صفحات را به طور هم زمان و با ابعاد دلخواهتان (کنار هم باز شده) داشته باشيد. اين مرورگر هم می تواند جلوی صفحات بازشو را بگيرد و کنترل خوبی روی کوکی ها دارد. نکته ی جالب ديگر درباره ی اين مرورگر مربوط به شلوغی نوار ابزار آن است، طوری که از شير مرغ تا جان آدميزاد در آن يافت می شود! امکاناتی ماند موتور جستجوگر ياهو!، ايجاد تغيير در اندازه و نوع قلم (در متن های نوشتاری)، تاريخچه و … را می توانيد به راحتی در نوار ابزار آن بيابيد.
اين برنامه نمونه ی بارز و کامپيوتری «گنجشک را جای قناری رنگ کردن» است. در حقيقت نمی توان به اين برنامه مرورگر اينترنتی گفت، زيرا که خودش به تنهايی کاربرد ندارد و فقط بايد آن را روی مرورگر مايکروسافت نصب کرد. در واقع با نصب آن می توانيد مرورگر IE خود را به امکاناتی مانند TB، جلوگيری از نمايش صفحات بازشو، کنترل روی ActiveX و … مجهز کنيد.اگر شما هم مانند خيلی از کاربران، دل کندن از مايکروسافت را بزرگ ترين غم بشری می دانيد، نصب اين مرورگر رابه شما توصيه مي کنيم. ضمن اينکه اگر از شلوغی نوار ابزار آن خوشتان نيامد، می توانيد فقط با يک کليک راست آن را کمی پاکسازی کنيد تا شباهت بيشتری به IE داشته باشد.

فاير فاکس (Firefox) 

اين مرورگر در اولين حضورش توانست شوک زيادی را به مايکروسافت وارد کند. زيرا تا قبل از به بازار آمدن فاير فاکس، مرورگر مايکروسافت (IE) بيش از 98 درصد کاربران اينترنتی را در اختيار خود داشت. ولی کمتر از يکسال و نيم پس از ورود اين رقيب تازه نفس، اين رقم به 84 درصد کاهش يافته است!
به عقيده ی خيلی از استفاده کنندگان فايرفکس، اين مرورگر سريع، ايمن و خوش دست است؛ يعنی کار کردن با منوها و قسمتهای تنظيمی اش بسيار راحت است. بيشتر کارشناسان با مقايسه انواع مرورگرها، فايرفاکس را ايمن تر از IE و با ظاهری مناسب تر از مرورگر اپرا (نگارش رايگانش) دانسته اند. از امکانات فايرفاکس می توان به Tabbed Browsing يا TB (عدم نياز به باز شدن هر صفحه ی وب در پنجره ای جداگانه)، جلوگيری از باز شدن صفحات تبليغاتی، مديريت قابل قبول برای کلمه های عبور و دريافت فايل، امکان ذخيره ی سريع صفحات وب و قابليت از بين بردن اطلاعات شخصی موجود در کامپيوتر اشاره کرد. اين اطلاعات شخصی عبارتند از: سايت هايی که در گذشته ملاحظه کرده ايد (تاريخچه يا History )، رد پايی که سايتها در کامپيوتر شما به جای ميگذارند ( Cookies )، کاشه ( Cache ) و اطلاعات کاربری (کلمه عبور و شناسه که در حافظه مرورگر باقی می مانند). البته در آزمون های به عمل آمده از اين مرورگر، مشاهده شده که فايرفاکس نمی تواند به طور خودکار به برخی از سايتها مرتبط شود؛ از جمله تعدادی از سايتهاي بانکی که امکان استفاده از کارتهای اعتباري را مي دهند.

Google Chrome

از چهارچوب مشابه دیگر مرورگر ها بهره برده است. بویژه در استفاده از تکنیک تهیه لیست سیاه از سایت های مخرب و روش گشت وب سایت ها در پشت لایه های امنیتی از جمله درون “جعبه شنی” و مرور ناشناس اینترنت. گوگل با ارائه گوگل کروم وارد بازار مرورگرهای وب شده است که هنوز انحصار آن در دست مایکروسافت اینترنت اکسپلورر می باشد. اما آیا این تفاوت های امنیتی کروم باعث می شود این مرورگر در جلوه کاربران متمایز ظاهر شود؟ گوگل کروم از قابلیتی معرفی شده در Internet Explorer 9 بهره می برد با نام مرور نا شناس (Incognito) که اجازه میدهد کاربر در این وضعیت با مرور وب سایت ها هیچ رد پایی از خود بر جای نگذارد حتی فایل های کوکی فقط تا هنگام باز بودن پنجره جست و جو در سیستم زنده خواهند بود.همچنین در لایه بعدی امنیتی گوگل تصمیم گرفته است که از ترجمه صفحات در جعبه شنی (sand box rendering) استفاده کند. این جعبه شنی در واقع به مفهوم ساده به معنی آن است که هنگامیکه یک مهاجم سعی می کند به درون مرورگر نفوذ کند و بتواند از طریق آن به فایل های سیستمی و ریجستری دسترسی پیدا کند، مرورگر در وضعیت جعبه شنی کار را برای مهاجم سخت تر می کند زیرا وی میبایست اکنون راهی نیز برای دور زدن جعبه شنی فراهم کند.

موزيلا (Mozilla) 

شکست مرورگر نت اسکيپ (Netscape ) در مقابل IE، نقطه ی آغازی براي پيدا شدن و يا مطرح شدن ديگر مرورگرها بود و يکی از آنها مرورگر موزيلا است. اين مرورگر بر پايه ی کدهای نت اسکيپ قديمی و با بر طرف کردن ايرادهای آن نوشته شده است. اين مرورگر مانند فاير فاکس امکاناتی چون TB، جلوگيری از نمايش صفحات بازشو، نظارت دقيق روی کوکی ها و … دارد. به علاوه در موزيلا قسمتی هم برای دريافت نامه های الکترونيکی و جلوگيری از ورود هرزنامه ها (Spam ) در نظر گرفته شده است.اما اين مرورگر هم مانند فايرفاکس (محصول ديگر همين شرکت) مشکلاتی برای اتصال با برخی سايتها دارد.

Wyzo

امروزه شرکت های مختلف نرم افزارهای مرورگر را ارائه می کنند که هریک نیز دارای خصوصیاتی منحصر به فرد هستند و یا برموضوع خاصی در یک مرورگر تأکید شده است. اپرا ، فایرفاکس ، اینترنت اکسپلورر و گوگل کروم از جمله معروف ترین و بهترین مرورگرهای اینترنتی هستند که توسط شرکت های بزرگی معرفی شده و پشتیبانی می شوند و در نسخه های جدیدتر خود همواره در تلاش اند تا نقص های موجود را برطرف کنند و امکانات جدید و نوینی را به کاربران خود ارائه کنند تا سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند. در این میان برخی نرم افزارهای نچندان معروف نیز وجود دارند که با وجود سابقه و تجربه کم در این زمینه ، توانسته اند با بهره گیری از تجربیات و امکانات دیگر مرورگرها ، مرورگری با امکانات بسیار ایده آل ارائه دهند. Wyzo نام مرورگری است که برپایه فایرفاکس ساخته شده است و می تواند به شما امکان مدیریت دقیق ، کامل و آسان بر کلیه کارهای اینترنتی را بدهد. این نرم افزار از سرعت بسیار بالایی در دانلود و بازکردن صفحات وب برخوردار است و با استفاده از آن می توانید با امنیت کامل در اینترنت به گشت و گذار بپردازید و دانلود های خود را انجام دهید. از جمله نکات قابل توجه در مورد این مرورگر می توان به امکان دانلود فایل های تورنت اشاره کرد که شما را از نرم افزار های مخصوص دانلود تورنت ها بی نیاز می کند. همچنین این مرورگر از ظاهر بسیار زیبایی برخوردار است. در ضمن طرفداران فایرفاکس نیز می توانند با خیال راحت از تمامی Add-on های فایرفاکس در Wyzo نیز استفاده نمایند.

Safari

شاید برایتان سخت باشد از میان مرورگرهای Opera و Chrome و Firefox مرورگری را انتخاب کنید ولی باید بدانید انتخاب شما سخت تر هم شده است ! شرکت Apple نسخه 5 مرورگر خود را وارد بازار کرده است . نسخه 5 بعد از ورود به بازار بسیار سریع میان کاربران جا باز کرده است . یکی از خصوصیات های این مرورگر قدرتمند و سریع ، ظاهر فوق العاده زیبای آن است . از نظر قابلیت های مهم باید بگوییم هیچ دسته کمی از مرورگرهای ذکر شده ندارد بلکه بسیار قدرتمند تر و سریعتر از آنهاست .
Safari شاهکار شرکت Apple است. این نرم افزار مرورگر (Browser) قدرتمندی است که برای دو سیستم عامل Mac و Windows ارائه می شود . مرورگر سریع صفحات با امنیت بسیار بالا و همچنین ظاهری بی نظیر در میان مرورگرها کاربران هنگام مرور صفحات به وجد می آورد . از نظر سرعت شرکت اپل اعدای بی نظیر بودن را دارد . این نرم افزار در اجرا جاوا اسکریپت از همه مرورگرها سریعتر است و باعث می شود بارگذاری صفحات بسیار سریع انجام شود . قابلیت های معمول مرورگرها یعنی Tab Browsering و Pop-Up Blocker نیز در این مرورگر وجود دارد . همچنین نمایش سایت هایی که شما بیشتر از بقیه سایت ها به آنها مراجعه می کنید ، در صفحه اول این مرورگر تعبیه شده است .

مرورگرمايکرسافت (IE)

تقريبا بيشتر کاربران اينترنتی در سراسر دنيا اين مرورگر را تنها انتخاب خود برای ارتباط با اينترنت مي دانند. اين موضوع دو دليل اصلی دارد: اول، وجود IE در دل ويندوز و بی نياز بودن کاربران به تهيه مرورگر اينترنتی از جای ديگر و دوم معروف بودن بيش از اندازه ي شرکت مايکروسافت. البته اين معروف بودن و پرکاربر بودن باعث شده است که IE در کانون توجه نفوذگران و خراب کارها قرار بگيرد و همين موضوع باعث پديدار شدن مشکلات امنيتی فراوانی برای IE شده است. البته مايکروسافت هم در اين ميان با انتشار وصله های امنيتی سعي در بر طرف کردن مشکلات امنيتی مرورگر خود کرده است. اما متاسفانه تعداد زيادی از کاربران علاقه اي به تهيه يا نصب اين گونه وصله ها ندارند.

مشکلات IE:

مرورگر IE امکان TB ندارد و اين موضوع برای مرورگر مايکروسافت نقطه ضعف بزرگی به حساب مي آيد. زيرا بيشتر کاربران در هنگام استفاده از اينترنت مايل اند بيش از چند صفحه وب را به طور همزمان دريافت و مشاهده کنند و اين کار بخش زيادی از حافظه کامپيوترشان را به پنجره های مجزای باز شده اختصاص مي دهد. اما با استفاده از TB می توان تعداد زيادی صفحه وب را هم زمان در پنجره ی اصلی يک مرورگر ديد.مرورگر IE بدون نصب Service Pack 2 قادر به جلوگيری از نمايش صفحات بازشو نيست و کنترل دقيقی بر ActiveX ها ندارد. به همين دليل مشکلات امنيتی زيادی برايش به وجود می آيد.اين مرورگر به سيستم عامل ويندوز وابسته است و نفوذگران می توانند از مشکلات امنيتی آن برای ضربه زدن به ويندوز استفاده کنند.منوهای تنظيمی IE نسبت به ديگر مرورگرها (مانند فايرفاکس) پيچيده تر است و کاربران عادی برای تنظيم آن کمی به مشکل برمي خورند. ذخيره کردن صفحات وب با IE نياز به صبر ايوب دارد! در صورتی که در ديگر مرورگرها سرعت ذخيره به مراتب سريع تر است.

نت اسکيپ (Netscape) 

شايد بتوان اين مرورگر را پسر عموي موزيلا دانست! زيرا کدهای نسخه های جديد برنامه، بر اساس مرورگر موزيلا نوشته شده است. ضمن آن که درون اين مرورگر می توان رد پايی از شرکت AOL (America On-Line) را هم پيدا کرد؛ از جمله جعبه ابزار، پيفام بر و …. اين شرکت که جزو امکانات اضافی در هنگام نصب اين مرورگر به حساب می آيد. در نسخه ی جديد نت اسکيپ تغييرات زيادی در شکل ظاهری برنامه به وجود آمده است و خيلی ها آن را يکی از خوش قيافه ترين مرورگرها می دانند. اين مرورگر هم تقريبا تمامی امکانات مرورگر موزيلا را دارد، ضمن اينکه مي توان در جعبه ابزار آن قسمتهايی را اضافه کرد تا به کمک آنها جديد ترين خبرهای اقتصادی، ورزشی و … را هم دريافت کرد.

اپرا (Opera)

اپرا بين بقيه ی رقبای خودش، تنها مرورگر پولی و غير رايگان به شمار می رود و به پول ما تقريبا سی و پنج هزار تومان ناقابل قيمت دارد. البته نگارش رايگان اين مرورگر هم قابل تهيه است، با اين تفاوت که درون آن آگهی های تبليغاتی هم وجود دارد. اما وجود اين تبليغات به هيچ وجه باعث مختل شدن کار مرورگر نخواهد شد.
اپرا مرورگری پايدار ( Stable )، سريع، خوش قيافه به همراه امکانات صوتی ويژه اي است. اين مرورگر امکاناتی مانند TB، مديريت بر کلمه های عبور، جلوگيری از صفحات بازشو و پخش و خواندن اخبار از گروه خبری RSS را نيز دارد.
کار کردن با منوهای تنظيم کننده ی اپرا کمی سخت است، ولی مديريت و امکانات جالب اين مرورگر در مورد صفحه هاي بازشو ( Pop-Up ) مثال زدنی است. آزمون های به عمل آمده نشان داده اند که اين مرورگر به خوبی توانايی ارتباط با سايتهای مالی (مانند سايتهای بانکی) را دارد. اين امکان در مرورگرهای ديگری مانند فايرفاکس، IE، موزيلا و … با کمی مشکل رو به رو است. البته چون در حال حاضر سيستم بانکی اينترنتی در ايران جا نيفتاده است، ممکن است اين موضوع برای کاربران ايرانی زياد مهم نباشد!

پشتیبان رایانه رهنمایی و کمک به حل مشکل  رایانه
مشکلات رایانه ای
سوالات رایانه ای
پاسخگویی به سوالات رایانه ای

مشکلات کامپیوتری

کمک رایانه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *