نحوه اسمبل نمودن کیس های کامپیوتری

اگر قصد دارید سیستم کامپیوتری خود را خودتان جمع کنید این مقاله را مطالعه نمایید. در این مقاله قصد داریم به شما نحوه اسمبل نمودن کیس های کامپیوتری را آموزش دهیم و در نهایت به شما آموزش بدهیم که چگونه قطعات را جمع آوری کنید و چگونه این قطعات را اسمبل کنید.

اولین قطعه ای باید اقدام به تصمیم گیری برای خرید آن نمایید مادربورد می باشد. مادربورد از این جهت دارای اهمیت می باشد که این قطعه بر کارکرد مابقی قطعات تاثیر گذار است. بعد از انتخاب این قطعه باید برای انتخاب مابقی قطعات تصمیم گیری نمایید. با توجه به این که شما چه انتظاری از سیستم خود دارید باید مادربوردی انتخاب نمایید که قطعات که مورد نیاز شما می باشد را ساپورت نماید. به عنوان مثال رم و سی پی یویی که قرار است روی سیستم شما سوار شود بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که مادربورد مناسبی را انتخاب نکرده باشید این رم و سی پی یو یا کلا قابل نصب روی مادربورد نخواهد بود و یا این که کارایی بهینه به شما نخواهد داد.

چگونه یک کامپیوتر دسکتاب یا رومیزی را از پایه جمع آوری کنیم؟

در حال حاضر کامپیوترها جزء پر استفاده ترین و پرکاربردترین ابزارهای مورد نیاز انسان در امور کاری و حتی شخصی به شمار می رود. با استفاده از این سیستم ها می توان برخی از کارهای سخت و پیچیده که نیازمند سرعت عمل و دقت بالایی دارند را به سادگی انجام داد. به سبب حضور و نقش مهم کامپیوترها در زندگی بشر و استفاده آن در جامعه، کسب و کارهای مختلفی در این راستا راه اندازی شدند. از خرید و فروش قطعات سخت افزاری و لوازم جانبی گرفته تا تعمیرات، اسمبل کردن و خدمات فنی آن.

داشتن مهارت لازم رد زمینه های مختلف علم کامپیوتر، خود منجر به ایجاد موقعیت های شغلی شده است. امروزه شما می توانید به عنوان یک شغل مناسب از آن کسب درآمد کنید. البته توجه نمایید برای داشتن مهرات و دانش مورد نیاز در این زمینه باید دوره های آموزشی ویژه ی آن را بگذارانید. بدون داشتن دانش، آموزش  و آگاهی نمی توانید استانداردهای تعریف شده را یاد بگیرید. به عنوان مثال برای تعمیر کامپیوتر، دوره آموزشی به نام A+ وجود دارد. بعد ازگذراندن این دوره و قبولی در این آزمون، یک گواهینامه بین المللی به فرد داده می شود. در نتیجه فرد می تواند با توجه به مهارت خود جایگاه مناسبی در بخش اشتغال داشته باشد.

از اصلی ترین مهارت های علم کامپیوتر بحث اسمبل نمودن کیس های کامپیوتری و  یا سرهم کردن کامپیوتر است.

اسمبل نمودن کیس های کامپیوتری به معنای این است که بتوانید کامپیوتری را که باز و قطعات آن از هم جدا هستند را براساس استاندارد و اصول به هم متصل کرد. بنابراین به عنوان یک کامپیوتر کامل و آماده ای که در یک مرکز خرید کامپیوتر وجود دارد در آورید. پس از نصب قطعات و سرهم کردن از نظر سخت افزاری، نوبت به نصب سیستم عامل و نرم افزارها و درایورهای مورد نیاز می رسد. بنابراین در این صورت یک کامیپوتر به صورت آماده ی اجرا و کارمی باشد.

قطعات تشکیل دهنده کامپیوتر باید به شکلی انتخاب شوند که با هم سازگاری داشته باشند. در صورتی که به این امر دقت نشود شاید کامپیوتر بعد از نصب قطعات به خوبی روشن شود و کار کند. بنابراین در این صورت حداکثر کارایی را نخواهد داشت و ممکن است پس از مدتی کار با آن بسیاری از مشکلات خود را نشان دهند.

افرادی که با کامپیوتر و اجزای سخت افزاری داخل آن آشنا هستند، می دانند که معنای اسمبل نمودن کیس های کامپیوتری فقط وصل کردن قطعات در جای خود نیست. بلکه عواملی مانند سازگاری قطعات بسیار اهمیت دارد. یک اسمبلر علاوه بر شناخت دقیق و تخصصی قطعات باید تشخیص دهد که چه قطعات سخت افزاری مناسب این سیستم است. باید هماهنگی و سازگاری قطعات به صورتی باشد که با همدیگر به خوبی تطابق داشته باشند. ولی اگر سازگاری به خوبی وجود نداشته باشد ممکن است کامپیوتر به صورت کامل روشن شود و شروع به کار کند اما هرگز، حداکثر کارایی را نخواهد داشت.

در ادامه مطالب قصد داریم اسمبل نمودن کیس های کامپیوتری را آموزش دهیم:

همه چیز را در یک جا جمع آوری کنید.

در ابتدا همه قطعات را در یک جا جمع کنید و یک پیچ گوشتی چهار سو کوچک به همراه یک قیچی و یا یک چاقو برای باز کردن جعبه ها و یک دم باریک در کنار خود داشته باشید. سپس تمام قطعات را از جعبه های آن ها دربیاورید و در یک جا قرار دهید. همچنین دفترچه های راهنمای آن ها را نیز در یک جا قرار دهید. بنابراین تا در صورت مواجه شدن با مشکل از دفترچه راهنما استفاده نمایید.

نصب سپر I/O مادربرد

ابتدا درب کناری کیس خود را باز نمایید.

اسمبل نمودن کیس های کامپیوتری

هر مادربردی که خریداری می کنید در درون خود حاوی یک سپر I/O است که کاملا هماهنگ و سازگار با آن مادربرد است. بنابراین می توانید مادربرد را در پشت کیس نصب نمایید. ممکن است در زمان نصب آن نیاز به کمی فشار آرام داشته باشید تا کاملا مادربرد جا بیفتد.

نصب مادربرد

 سی پی یو قلب یک سیستم محسوب می شود. مادربرد سیستم عصبی آن به شمار می رود. نقش مادربرد هماهنگ سازی فعالیت های قطعات مختلف را دارد. درون کیس تعدادی پیچ و جای پیچ وجود دارد که مادربرد را نگه می دارند. پیچ گوشتی خود را بردارید و پیچ ها را از کیس باز نمایید. جای پیچ ها کاملا مشخص هستند و به سادگی می توانید مادربرد را جا بزنید و با سپر I/O هماهنگ کنید. ممکن است نصب مادربرد با وجود سپر I/O کمی دشوار باشد. ولی واستان باشد که به قطعات روی مادربرد دست نزنید. اکنون پیچ های مادربرد را ببندید. البته توجه داشته باشید که برای بستن پیچ ها تنها کمی فشار لازم است تا مطمئن شوید مادربر از جا خود حرکت نخواهد کرد. در صورتی که بیش از اندازه فشار بیاورید ممکن است به مادربرد آسیب وارد نمایید.

کابل های مختلفی در درون کیس از اول وجود دارند که متصل به کلید روشن خاموش، کلید ریست، ال ای دی  فعالیت هارد و غیره هستند. علاوه براین پین هایی که بر روی مادربرد وجود دارند که برای اتصال آن ها هستند. هر پین را دقیقا باید در جای مناسب خود قرار دهید. برای پیدا کردن مناسب اتصال هر پین به دفترچه راهنمای مادربرد مراجعه نمایید تا اشتباهی صورت نگیرد. همچنین فن داخل کیس را نیز متصل کنید.

نصب CPU

پین های CPU در هر مادربردی متمایز هستند. محل قرار گیری CPU یک صفحه مشخص شده مربعی است. برای باز نمودن پنل دسته کناری آن را به پایین فشار دهید. سپس به سمت بغل بکشانید و به بالا ببرید تا باز شود. این پنل برای محکم نگه داشتن CPU در جای خود است. CPU را به آرامی از لبه های کناری گرفته و بلند نمایید. اگر CPU شما اینتل باشد در کناره های حاوی دو شکاف است که مکان قرار گیری درست را نشان می دهد. اگر CPU شما ساخت AMD باشد در یکی از کناره های خود حاوی یک علامت طلایی رنگ در کناره اش است که محل صحیح را نشان می دهد.

 از دیگر راه های شناسایی درست بودن جهت CPU این است که متن روی CPU با متن روی مادربرد در یک جهت باشند. پس از وارد کردن CPU در محل دست پنل را به سمت پایین آورده و بازویی آن را پایین بیاورید و به سمت بغل بکشید تا جا بیفتد.

نصب فن CPU

CPU در زمان کار کردن داغ می شود. بدین معنی است که گرمای بسیار زیادی از خود تولید می کند. فن پردازنده، CPU را خنک نگه می دارد. علاوه بر افزایش کارایی آن، طول عمر آن را نیز افزایش می دهد. البته اگر یک خنک کننده جدا برای CPU خود خریداری کرده باشید باز در روال کار تفاوت چندانی ندارد. پیش از نصب CPU باید مقداری خمیر سیلیکون نیز بر روی CPU قرار دهید. این مقدار باید کم باشد و نیازی نیست که مقدار بسیاری خمیر سیلیکون بر روی CPU بریزید. بعد از قرار دادن فن بر روی CPU کافی است چهار پین کناری آن را به پایین فشار داده و بچرخانید. دیگر خنک کننده ها نیز نصب آن ها به این صورت است ( بهتر است برای نصب دیگر خنک کننده ها به دفترچه راهنمای آن ها مراجعه نمایید).

فن CPU دارای سیمی می باشد که باید به مادربرد متصل شود. روی مادربرد  در کنار یکی از پین ها دنبال عبارت ( CPU FAN) با چیزی همانند این بگردید تا پیدا کنید.

نصب رم

بر روی مادربرد محلی کاملا واضح برای نصب رم وجود دارد.اغلب در مادربردها 4 یا 2 اسلات رم وجود دارد. برای بهتر متوجه شدن اتصال رم ها به مادربرد بهتر است از دفترچه راهنمای مادربرد کمک بگیرید. اسلات های رم دارای قلاب های کوچکی در کناره های خود هستند که پیش از وارد کردن رم نیازم به باز کردن آن ها دارید. وقتی که می خواهید رم را جا بزنید آن را به آرامی فشار دهید تا صدای تق بشنوید که به معن جا افتادن کامل رم است.

نصب کارت گرافیک

 در صورتی که در حال بستن یک سیستم گیمینگ هستید، این مهم ترین قسمت سیستم است. ابتدا بررسی نمایید که کارت گرافیک شما درون کیس جا شود. کارت گرافیک های جدید اندازه های بزرگی دارند و اگر شما به در جا نشدن کارت گرافیک در کیس با مشکل روبه رو شوید باید یک کیس و یا یک کارت گرافیک دیگر خریداری نمایید. مادربردها دارای چندین اسلات PCI هستند. کارت گرافیک ها نیاز مند اسلات های دارای 16 پین هستند. کارت گرافیکی را روی اسلاتی قرار دهید که به هیت سینک مادربرد نزدیک تر است. بعد از پیدا کردن مناسب ترین اسلات جهت جا زدن کارت گرافیک، محفظه پشتی آن را در کیس را جدا نمایید.

در اسلات های PCI نیز یک قلاب وجود دارد که پیش از جا زدن کارت گرافیک باید آن را به سمت پایین بکشید و سپس کارت گرافیک را جا بزنید. کارت گرافیک نیز مانند جا زدن رم نیاز به کمی فشار دارد. بعد از نصب کارت گرافیک اطمینان یابید که قلاب پشتی آن که در اسلات است جا افتاده باشد.

اسمبل نمودن کیس های کامپیوترینصب دیگر کارت های توسعه و ارتقا

در صورتی که می خواهید دیگر قطعاتی مانند کارت بلوتوث، اینترنت نصب نمایید همانند کارت گرافیک نصب کنید و باید آن ها را در اسلات های PCI نصب نمایید.

نصب درایوهای حافظه

هاردها و SSD ها مل مشخصی در درون کیس جهت جا زدن دارند. برخی از کیس ها اوی قلاب برای نگه داشتن هارد و برخی دیگر اوی پیچ هستند. بعد از وارد کردن هارد در قاب قلاب دار آن را وارد کیس در مکان معین شده کنید تا کاملا جا بیفتد و محکم در جای خود بماند. البته در صورتی که از این قاب ها ندارید جای نگرانی نیست. چرا که می توانید از طریق پیچ های داخل مکان قرار گیری هارد در کیس، هارد را ببندید. برای متصل کردن هاردها و SSD ها به مادربرد از کابل SATA استفاده نمایید و کابل ها را به مادربرد متصل نمایید. در صورتی که  مادربرد شما هم دارای پورت های SATA 2 و هم دارای پورت های SATA 3 است، بهتر است که هارد ها را به پورت های SATA 3 متصل کنید تا هارد ها سرعت بالاتری داشته باشند.

نصب درایوهای نوری

برخی از افراد علاقه ی به نصب درایو نوری ندارند. در صورتی که بخواهید نصب درایوهای نوری را انجام دهید کاور جلویی کیش را بردارید، درایو نوری را جا بزنید و پیچ های آن را ببندید و کابل آن را به پورت SATA2 اتصال دهید.

 نصب پاور

پاور یکی از قطعات کیس به شمار می رود که برق را به تمام قطعات کیس منتقل می کند و وجود آن لازم و ضروری است. پیش از اتصال پاور اطمینان داشته باشید که پاور به برق متصل نمی باشد. در بالای پشت کیس یک مکان بزرگ برای قرار گیری پاور وجود دارد که می توانید پاور را در آن جا قرار دهید و پیچ های آن را ببندید.

اسمبل نمودن کیس های کامپیوتریاتصال کابل های پاور

 هر یک از قطعات موجود در کیس نیازمند برق هستند. این بخاطر وجود پاور است. کابل های بسیاری از درون پاور بیرون آمده اند. ابتدا سوکت بسیار بزرگی که از چند سیم ایجاد شده است را به مادربرد متصل نمایید. پورت کنار درگاه CUP  برای برق رسانی به CUP می باشد. در کنار اسلات های CUP نیز پورت های حاوی 6 یا 8 پین وجود دارد که برای برق رسانی به کارت گرافیک هستند. آن ها را نیز متصل نمایید. علاوه براین هاردها و درایوهای نوری نیازمند برق هستند. شما می توانید کابل های مناسب برای آن ها را نیز متصل کنید. تمام سوکت های برق مادربرد را متصل نمایید و اطمینان داشته باشید که هیچ سوکتی بدون برق نخواهد ماند.

اسمبل نمودن کیس های کامپیوتری

نصب فن های داخل کیس

 در برخی مواقع تنها یک فن درون کیس کافی به نظر نمی رسد و نیاز به اتصال فن های دیگری نیز می باشد. البته سیم های آن ها نیز باید به مادربرد متصل شوند. در صورتی که از CPU و کارت گرافیک بسیار قوی استفاده می کنید نیاز به سیستم خنک کننده دارید. نصب آن نیز ساده است و با مراجعه به دفترچه راهنما می توانید به سادگی آن را نصب نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *