نصب درایور روی لپ تاپ یا کامپیوتر

درایور:
برای شناسایی هر سخت افزار در شبکه نیازمند نصب درایور آن می باشیم. درایور برنامه‌ای است که توسط شرکت سازنده سخت افزار ساخته می‌شود و هر درایور برای سیستم عامل خاصی طراحی شده است، مثلاً در صورتی که شما برای دانلود و نصب کارت گرافیک لپ تاپتون وارد سایت شرکت سازنده بشید می‌بینید که برای هر سیستم عامل یک درایور جدا در نظر گرفته شده، که با توجه به نسخه‌ی سیستم عاملتون باید اون رو دانلود و نصب کنید.

! در نظر داشته باشید که پس از نصب ویندوز برخی از درایورها به طور خودکار توسط ویندوز شناسایی می‌شوند، و اگر هم شناسایی نشدند بعضاً بعد از آپدیت ویندوز شناخته می‌شوند.

برای مشکلات کامپیوتری خود با بخش رایانه کمک مرکز امداد رایانه تماس بگیرید

برای مطرح نمودن سوالات موبایلی خود با موبایل کمک تماس بگیرید

 

 

نصب درایور به صورت غیرخودکار
اگر درایورهای کامپیوترمان (منظور از کامپیوتر، کلیه ی کامپیوترها شامل کامپیوترهای رومیزی،لپ‌تاپ و… است)  به طور خودکار نصب نشد، و یا قصد نصب درایور دستگاه‌های جانبی(مثل پرینتر، اسکنر و.. که اغلب به صورت پیشفرض توسط ویندوز شناسائی نمی‌شوند) را داشتیم، به صورت زیر عمل می‌کنیم.

برای نصب درایور به صورت خودکار 2 راه وجود دارد.

الف-دانلود و نصب درایور به صورت دستی (پیشنهاد امداد رایانه)
ب-استفاده از نرم
افزارهای نصب درایور به صورت خودکار (برای کاربران مبتدی) ( این روش برای سخت افزارهای اصلی دستگاه مثل کارت صدا و تصویر، کارت شبکه و.. است و برای دستگاه هایی مثل پرینتر و اسکنر میبایست از روش اول استفاده شود)

الف-دانلود و نصب درایور به صورت مستقیم
در این روش که روش پیشنهادی امداد رایانه نیز می‌باشد از آن جایی که شما درایور سخت افزار مورد نیاز را مستقیماً از سایت سازنده دانلود می‌کنید، می‌توان اطمینان حاصل کرد که شما بهترین درایور را دانلود کرده‌اید، در نتیجه سخت افزار مورد نظر شما به درستی کار می‌کند.
در این روش شما با توجه به مدل سخت افزار مربوطه و مدل سیستم عامل خود (ویندوز7 ، ویندوز 10 و…) اقدام به دانلود و نصب داریور مربوطه می‌کنید.
برای نصب درایور لپ‌تاپ (مثلاً کارت صدا) شما می‌بایست به سایت سازنده لپ تاپ مراجعه کرده و درایور مربوطه را دانلود، و نصب نمایید.
برای مثال برای لپ تاپ Asus X550 به شکل زیر عمل می‌کنیم.
1- در گوگل عبارت دانلود درایور Asus X550 را به زبان انگلیسی تایپ می‌کنیم.

2- در نتایج نمایش داده شده، به نام سایت توجه کنید در صورتی که نام کمپانی سازنده (مثلاً Asus) بود دقت کنید اسم سایت هم Asus باشد، روی لینک کلیک کنید تا وارد سایت اصلی سازنده شوید، در صورتی که نام سایت سازنده غیرمرتبط بود ممکن است در دام سایت های تبلیغاتی بیوفتید (این سایت ها نه تنها به شما درایور مورد نیاز را ارائه نمی‌دهند بلکه با ارائه نرم‌افزارهای زائد موجب می‌شود شما به طور ناخواسته تعدادی نرم‌افزار زائد روی دستگاه خود نصب کنید. )

 

 

3- هنگامی که سایت باز شد قسمتی برای انتخاب سیستم‌عامل وجود دارد، سیستم عامل خود را انتخاب کنید.

 

4- پس از انتخاب سیستم عامل، از بین درایورهای موجود درایور مورد نیاز را دانلود کنید، مثلاً شما به دنبال درایور کارت صدا هستید، در تصویر زیر سه درایور ( کارت شبکه، کارت صدا و رم‌ریدر ) مشاهده می‌شود، که Audio مربوط به کارت صداست.

 

درایور را پس از دانلود، به سادگی همانند یک برنامه نصب کنید. (پس از نصب کامپیوتر را ری‌استارت کنید)

نکته: برای سایر سخت‌افزارها مثل: پرینتر، اسکنر و… می‌بایست به همین صورت عمل کنید.

نصب درایور بر روی کامپیوترهای رومیزی
نصب درایور بر روی کامپیوترهای رومیزی شبیه لپ‌تاپ است اما با یک تفاوت که در لپ‌تاپ مدل مشخص بود و شما به سادگی می‌توانستید از سایت سازنده درایورها را دانلود کنید، اما از آنجایی که کامپیوترهای رو میزی تشکیل شده از اجزا و سخت‌افزارها با برندهای مختلفی هستند معمولاً نمی‌توان تمامی درایورها را در یک سایت واحد پیدا کرد و می‌بایست برای هر سخت افزار به سایت مربوط به سازنده آن مراجعه کرد.

قطعات سخت افزاری بر روی کامپیوترهای رو میزی به دو دسته تقسیم می‌شوند
1-آن‌بُرد (OnBoard) : قطعات روی برد اصلی تعبیه شده، و قابل جدا شدن نیستند.
2-  غیر آن‌بُرد: قطعات روی برد تعبیه نشده، و به صورت جدا روی اسلات برد اضافه می‌شوند.
برای درک بهترِ مادربردهای آن‌برد و غیر آن‌برد به تصاویر زیر توجه کنید.

در این تصویر کارت گرافیک و کارت تصویر به صورت آن‌بُرد روی برد تعبیه شده است.

در این تصویر کارت گرافیک به صورت غیر آن‌بُرد روی کیس نصب شده

 

اگر سخت افزار مورد نیاز شما آن‌بُرد باشد کافیست با استفاده از مدل مادر برد اقدام به نصب درایور ها کنید.
اگر مدل مادر برد خود را نمی‌دانید برای شناسایی مدل مادر برد اینجا  کلیک کنید.

برای مثال فرض کنید شما قصد دانلود درایور کارت گرافیک برای مادر برد مدل Asus P5KPL-AM

را دارید، توجه کنید این مادر برد دارای کارت گرافیک آن‌بُرد می‌باشد.

وارد گوگل شوید و به زبان انگلیسی وارد کنید “درایور Asus P5KPL-AM”

در نتایج نمایش داده شده، به نام سایت توجه کنید در صورتی که نام کمپانی سازنده (مثلاً Asus) بود دقت کنید اسم سایت هم Asus باشد، روی لینک کلیک کنید تا وارد سایت اصلی سازنده شوید، در صورتی که نام سایت سازنده غیرمرتبط بود ممکن است در دام سایت های تبلیغاتی بیوفتید (این سایت ها نه تنها به شما درایور مورد نیاز را ارائه نمی‌دهند بلکه با ارائه نرم‌افزارهای زائد موجب می‌شود شما به طور ناخواسته تعدادی نرم‌افزار زائد روی دستگاه خود نصب کنید. )

پس از ورود به سایت مادربرد سیستم عامل مورد نظر را انتخاب کرده و از لیست درایورهای موجود درایور مورد نظر را انتخاب و دانلود نمائید.

در تصویر اول برای مثال ما ویندوز7 ، 64بیتی را به عنوان سیستم عامل انتخاب می‌کنیم، در تصویر دوم لیستی از درایورها نمایش داده می‌شود که ما با توجه به نیازمان درایور مورد نظر را دانلود و نصب می‌کنیم برای مثال ما در اینجا کارت گرافیک را دانلود و نصب کردیم، نصب کارت گرافیک همانند سایر برنامه‌ها پس از دانلود به سادگی با چند کلیک نصب انجام می‌شود. (پس از نصب کامپیوتر را ری‌استارت کنید)

 

 

نصب درایور برای سخت افزارهای غیر آن‌بُرد
فرض کنید سخت افزار شما همانند این کارت‌شبکه در تصویر زیر غیر آن‌بُرد است.

 

در ابتدا می‌بایست مدل کارت شبکه را به دست آوریم، توجه کنید در اینجا چون کارت شبکه مستقل از مادربرد است، مدل مادر برد ربطی به مدل کارت شبکه ندارد و زمانی به مدل مادربرد احتیاج داریم که کارت شبکه‌ما آن‌بُرد باشد.

برای آموزش چگونگی مشاهده مدل کارت‌شبکه و یا سایر سخت افزارها اینجا کلیک کنید.

حال که مدل کارت شبکه را پیدا کردید، کافیست آن را گوگل کنید.

مثلاً اگر مدل کارت شبکه ما TL-WN851 باشد به صورت زیر عمل می‌کنیم:

در تصویر زیر پس از ورود به سایت، با توجه به نوع سیستم عامل، درایور را دانلود و نصب می‌کنیم. (توجه کنید از آنجایی که این مدل کارت شبکه، در ویندوز 7 به بعد به صورت خودکار شناسایی می‌شود، درایوری برای آن در سایت سازنده قرار داده نشده.)

 

نصب درایور به صورت خودکار با نرم افزارهای مخصوص
نصب درایور را نیز می‌توان توسط نرم‌افزارهای مخصوص درایور خودکار انجام داد که یکی از بهترین این نرم افزارها Driver Pack Solution  می‌باشد.
این نرم افزار به دو صورت آفلاین و آنلاین موجود است که امداد رایانه به شما نسخه‌ی آنلاین را پیشنهاد می‌کند، مگر در مواردی که کامپیوتر به اینترنت دسترسی ندارد بنابر این مجبور به استفاده از نسخه آفلاین می‌باشیم.

نسخه آنلاین:
همانطور که گفتیم برای استفاده از نسخه آنلاین می‌بایست به اینترنت متصل باشیم، سپس برای دانلود نرم‌افزار اولیه وارد وب‌سایت www.drp.su می‌شویم، و روی دکمه سبز که در تصویر نشان داده شده کلیک می‌کنیم و برنامه ی اولیه را دانلود و نصب می‌کنیم.

در صفحه‌ی نمایش داده شده روی Expert mode بزنید تا بتوانید مواردی نصبی را خود انتخاب کنید.

در صفحه‌ی زیر تیک درایورهایی را که می‌خواهیم نصب شود را می‌زنیم.
توجه کنید تعداد درایورهایی که برای نصب تیک زدیم باید مقابل Install Driver نمایش داده شود، مثلاً من در این قسمت قرار است 5 درایور نصب کنم.

اگر تعداد نمایش داده شده بیشتر از مقدار انتخابی شما بود این بدان معناست که تعدادی برنامه تبلیغاتی (مثل آنتی ویروس Avest ) در کنار درایورهای شما بر روی کامپیوتر نصب خواهد شد که شما می‌بایست از این کار جلوگیری کنید، شما کافیست به قسمت‌هایی که در تصویر مشخص شده بروید و نصب سایر برنامه ها را از حالت انتخاب بردارید.

 

نهایتاً بر روی نصب درایور کلیک می‌کنید، و اجازه می‌دهید نصب درایور به پایان برسد.

 

نسخه آفلاین (توصیه نمی‌شود):
در مواقعی که دسترسی کامپیوتر به اینترنت ممکن نیست، از نسخه ی آفلاین Driver-Pack-Solution استفاده می‌شود. این نسخه را از قبل می‌بایست تهیه کرده باشید (با حجم حدود 18 گیگ ) و در یک فلش مموری ریخته و در دستگاه مورد نظر اقدام به نصب نمائید. برای دانلود نسخه ی آفلاین اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *