نحوه نصب درایور سخت افزار ها در ویندوز

در رایانه هایی که بوسیله سیستم عامل ویندوز راه اندازی می گردند، برای دسترسی اپلیکیشن ها به امکانات سخت افزاری سیستم، نیاز به راه اندازها یا اصطلاحا درایور ها داریم؛

درایور ها همان نرم افزار های کمکی برای شناختن راحتتر و کاملتر امکانات سخت افزارها و ایجاد اجازه دسترسی به آنها برای استفاده توسط کاربر از طریق ویندوز می باشند.

تمامی قطعات سخت افزاری برای عملکرد خود نیاز به درایور دارند و از جمله این قطعات می توان به کارت شبکه، کارت گرافیک، کارت صدا و… اشاره نمود که اخلال در عملکرد هرکدام می تواند به تنهایی روند کار شما را مختل نماید.

یکی از اقدامات بسیار مهم و ضروری بلافاصله بعد از نصب ویندوز، نصب تمامی درایور های سیستم و شناساندن سخت افزارها به ویندوز می باشد که در صورت عدم انجام این کار، مشکلات بسیار زیادی برای کاربر ایجاد می گردد.

برای رفع مشکلات خود با شماره تلفون های 02170703038 – 9099070545  تماس بگیرید و مشکل خود را به ما بسپارید.

جهت آگاهی از این مطلب که آیا تمامی درایور های PC یا لپتاپ شما به درستی نصب شده اند یا نه:

A) باید از روی دسکتاپ یا از منوی استارت روی گزینه (Computer(This PC کلیک راست نموده و گزینه Manage را از منوی ظاهر شده انتخاب کنید(در صورت عدم وجود گزینه Manage از شاخه More وارد Manage شوید).(درصورت استفاده از سیستم عامل ویندوز8 یا بالاتر می توانید با کلیک راست کردن بر روی آیکون منوی استارت(آیکون ویندوز) گزینه device manager را انتخاب کنید سپس مستقیما به مرحله B بروید.)


پس از باز شدن پنجره Computer Management ، از منوی سمت راست به شاخه System Tools وارد شوید و آن را باز نمایید.

گزینه Device Manager را انتخاب نمایید؛

B) درصورت وجود شاخه Other devices در این پنجره، شما دارای سخت افزارهایی می باشید که توسط ویندوز شناخته نشده اند و نیاز به شناسایی آنها به ویندوز توسط درایور های مناسب دارید.

برای این منظور شما می توانید به 3طریق زیر عمل کنید و مشکل درایور های سیستم خود را به آسانی حل نمایید:

روش اول:

استفاده از درایورهای اختصاصی سیستمتان که عموما در غالب DVD یا CD و یا بصورت فایلهای مجزا از فروشنده سیستم خود  در هنگام خرید سیستم به همراه آن تحویل گرفته اید. این مجموعه ها معمولا به راحتی و بدون نیاز به مراحل پیچیده نصب خواهند شد و پس راه اندازی مجدد ویندوز، دیگر مشکل درایور نخواهید داشت.

روش دوم:

در صورتی که به فایلهایی که در روش اول ذکر شد دسترسی ندارید، اصلا جای نگرانی نیست، چرا که در این روش شما می توانید به راحتی مشکل خود را با پیمودن چند مرحله بسیار ساده رفع نمایید؛
برای این منظور شما باید ابتدا یکی از نرم افزارهایی که برای نشناسایی و نصب درایور های نصب نشده برای ویندوز ساخته شده اند را دانلود و از آن طریق مشکلتان را رفع نمایید؛ از معمول ترین و تقریبا مشهور ترین نرم افزارها در این زمینه میتوان به نرم افزار Driver Pack Solution اشاره نمود که کار کردن با آن بسیار ساده و بی دردسر است. لازم به ذکر است که نرم افزار Driver Pack Solution به دو نوع آنلاین و آفلاین تقسیم می شود؛

 

 

  • Offline Driver pack solution:

را می توانید از مجموعه های نرم افزاری موجود نصب نموده و یا از اینجا دانلود کنید؛ در این ورژن شما نیازی به اتصال اینترت ندارید و تمامی مراحل شناسایی و نصب درایور ها بصورت کاملا آفلاین انجام می گردد. توجه داشته باشید که حجم این نرم افزار به حدود 10GB می رسد پس قبل از شروع به دانلود از داشتن حجم دانلود و فضای ذخیره سازی کافی مطمئن شوید.

  •  Online Driver pack solution

نیز مانند ورژن آفلاین خود، به راحتی درایور های نصب نشده یا قدیمی شما را شناسایی و اقدام به نصب  یا آپدیت آنها بصورت آنلاین و از دیتابیس های به روز خود می نماید.این نرم افزار را می توانید از اینجا دانلود فرمایید. حجم فایل اجرایی این نرم افزار بسیار کم می باشد(در حدود 6مگابایت)؛ پس از نصب و اجرا، نرم افزار بصورت اتوماتیک شروع به شناسیایی کردن سخت افزار ها و درایور های نصب شده بر روی سیستم شما می کند.

پس از اتمام نصب، نرم افزار درخواست ری استارت کردن سیستم شما را می دهد و با تایید درخواست، سیستم شما ریبوت می گردد و پس از بالا آمدن، آماده استفاده می باشد.
یکی از بزرگترین مزایای استفاده از این این نرم افزار بصورت آنلاین می توان به حجم دانلود

ما به شما استفاده از روش آنلاین را توصیه می نماییم.

دلایل برتری نسخه آنلاین نسبت به نسخه آفلاین:

  • به روز بودن درایور های قابل نصب
  • سهولت بیشتر در استفاده
  • کمتر شدن حجم دانلود  بخاطر این مطلب که برخلاف نسخه آفلاین این نرم افزار که باید تمامی درایور های موجود را دانلود نموده و سپس از بین آنها درایور های مورد نیاز را نصب کنید، در این نسخه فقط و فقط درایور های موردنیاز دانلود و نصب می گردند

روش سوم:

(برای استفاده از این روش شما نیاز به استفاده از یک ف ی ل ت ر ش ک ن دارید)

A) از روی دسکتاپ یا از منوی استارت روی گزینه (Computer(This PC کلیک راست نموده و گزینه Manage را از منوی ظاهر شده انتخاب کنید(در صورت عدم وجود گزینه Manage از شاخه More وارد Manage شوید).
(درصورت استفاده از سیستم عامل ویندوز8 یا بالاتر می توانید با کلیک راست کردن بر روی آیکون منوی استارت(آیکون ویندوز) گزینه device manager را انتخاب کنید سپس مستقیما به مرحله B بروید.)

پس از باز شدن پنجره Computer Management ، از منوی سمت راست و با ورود به شاخه System Tools گزینه Device Manager را انتخاب نمایید؛

B) شاخه Other devices را از طریق علامت مثبت کنار آن باز نموده و به ترتیب از بالا به پایین روی اولین زیرشاخه موجود در Other devices راست کلیک کرده و گزینه Update Driver را انتخاب نمایید.
از پنجره ای که بر روی صفحه ظاهر می شود گزینه Search automatically for drivers را انتخاب کرده و منتظر شوید تا فرایند نصب درایور به اتمام برسد.

ممکن است پس از اتمام نصب یک درایور سیستم. شما نیاز به ری استارت داشته باشد که در این هنگان خود سیستم این موضوع را به شم گوشزد می نماید.
این عمل را تا آخرین زیر شاخه برای تمامی زیر شاخه های Other devices به کار برید تا تمامی درایور های شما به درستی نصب و اجرا شود.

*در پایان درصورت استفاده از هریک از روشهای ذکر شده در بالا، برای بررسی این موضوع که آیا تمامی درایور های شما به درستی نصب شده اند یا نه، مجددا مراحل ورود به Device manager که در بالا توضیح داده شد را انجام دهید و از عدم وجود شاخه Other devices مطمئن شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *