ویپ (VoIP) چیست؟ +مقایسه سیستم عامل های ویپ

در این مقاله به بررسی سیستم های ویپ یا همان تلفن های اینترنتی میپردازیم و مزایا ومعایب آن هارا بررسی میکنیم. اگر قصد راه اندازی سیستم ویپ دارید و یا میخواهید اطلاعات بیشتری درباره آنها داشته باشید با ما همراه باشید.

ویپ (VoIP) چیست؟

همانگونه که میدانید به ارتباط تلفنی بر بستر اینترنت و براساس آی پی (IP) ویپ میگویند. این یعنی اینکه شما برای برقراری مکالمه کاملا از بستر اینترنت استفاده میکنید، بدون استفاده از هیچگونه شبکه سیمی دیگری. سیستم های ویپ برای راه اندازی نیاز به یک کامپیوتر به عنوان سرور و انتخاب و نصب یک سیستم عامل ویپ دارند و استفاده از آنها با نصب نرم افزار روی انواع دستگاه ها مانند تلفن همراه یا ویندوز امکان پذیر است.

در سیستم های ویپ انتقال صدا بر بستر اینترنت از طریق تبدیل سیگنال های آنالوگ به دیجیتال با استفاده از کدک ها و سپس انتقال از طریق شبکه IP و سپس انجام عکس همین عمل در مقصد انجام میپذیرد.مزایای ویپ نسبت به سیستم سنتی تلفن فراوان است.

سیستم عامل های ویپ

سیستم عامل های ویپ عموما در سیستم عامل های قابل نصب و امکانات نظیر گزارش گیری و … تفاوت دارند. به طور کلی بر اساس میزان استفاده و میزان محبوبیت سیستم عامل های ویپ به دو دسته تقسیم میشوند:

  • سیستم نرم افزاری ایزابل
  • سیستم نرم افزاری 3cx

سیستم نرم افزاری ویپ ایزابل

اولین و معروفترین سیستم عامل ویپ که بر بستر لینوکس بود استریکس نام داشت که به رابط گرافیکی آن الستیکس گفته میشد. این سیستم عامل در ابتدا توسط شرکت هایی که در زمینه ویپ کار میکنند خریداری شد. ولی مدتی پس از آن با ورود یک سیستم عامل قویتر به نام ایزابل کنار زده شد. سیستم نرم افزاری ایزابل بر پایه لینوکس میباشد و کاملا رایگان است. اما تعریف دیال پلن و کار با امکانات آن به دلیل نیاز به استفاده از رابط متنی و برنامه نویسی مشکل است.

سیستم ویپ 3CX

سیستم عامل ویپ دیگری که در سال های اخیر به موفقیت و محبوبیت زیادی دست پیدا کرده 3CX نام دارد. سیستم نرم افزاری 3cx هم بر روی بستر لینوکس و هم ویندوز قابل استفاده است. مزیت دیگر این سرویس که بسیار مهم است استفاده از رابط کاربری گرافیکی در کنار رابط کاربری متنی است. یعنی استفاده از هر دو رابط امکان پذیر است.

مزیت های سیستم عامل 3CX امنیت بالا، قابل استفاده بودن در سیستم عامل های مختلف ، سادگی رابط کاربری و امکانات فراوان است. اما در مقابل این سیستم ویپ رایگان نیست و برای استفاده از آن باید لایسنس تهیه کنید. البته در حال حاضر شرکت 3cx به مشتریان جدید خود یکسال لایسنس رایگان استاندارد ارائه میکند.

راه اندازی سرویس ویپ (VoIP) یا همان تلفن اینترنتی

راه اندازی یک سرور ویپ بسته به نیازهای استفاده کننده و امکانات مورد نیاز میتواند شرایط مختلفی داشته باشد. اما به طور کلی برای راه اندازی تلفن اینترنتی در ابتدای کار نیاز به یک کامپیوتر به عنوان سرور خواهید داشت. البته نیازی نیست که سرور ویپ خیلی قوی باشد و یک کامپیوتر با 2 تا 4 گیگ رم کار شما را راه خواهد انداخت. سیستم عامل سرور بسته به نوع نرم افزار ویپ میتواند ویندوز یا لینوکس باشد اما برای سیستم 3CX ویندوز سرور مناسب است. همچنین سرور شما باید به یک سرویس اینترنت پر سرعت و بدون قطعی متصل باشد.

در کنار کامپیوتر سرور شما به یک خط تلفن نیاز دارید که پیشنهاد ما استفاده از خط تلفن های اینترنتی است که شرکت های مختلفی مانند آسیاتک ، شاتل و حتی مخابرات ارائه میکنند.این خطوط از لحاظ هزینه بسیار به صرفه تر هستند. نیازی به تجهیزات سخت افزاری گران قیمت ندارند و چندین تماس همزمان را ساپورت میکنند. در غیر اینصورت باید از خطوط سیپرانک مخابراتی استفاده کنید که نیاز به یک مودم برای تبدیل سیگنال های آنالوگ این خط به دیجیتال دارد.هزینه این مودم به تنهایی حدود 5 میلیون تومان است.

پس از تهیه تجهیزات و لوازم مورد نیاز و نصب سیستم نرم افزاری ویپ بر روی سرور خط شما باید بر روی نرم افزار ویپ ریجیستر شده و تنظیمات مورد نیاز شما روی نرم افزار انجام شود. در صورت استفاده از سیستم ایزابل نیاز به انجام تنظیمات امنیتی کامل دارید به دلیل اینکه ممکن است سرور شما هک شده و از خط تلفنی شما سو استفاده شود.

پس از انجام تمامی این کارها شما میتوانید به هر کدام از داخلی های مورد نیاز خود یک شماره اختصاص دهید و آنها با نصب نرم افزار کلاینت به شبکه ویپ متصل شوند.

مزایای سیستم تلفن اینترنتی (ویپ)

  • کاهش هزینه های جاری و صرفه اقتصادی هم در مرحله راه اندازی و هم هزینه های جاری
  • بی نیاز از سیم کشی مجزا ، استفاده از سانترال و تجهیزات جانبی گران قیمت
  • بی نیاز از سرویس های دوره ای سخت افزاری
  • ساپورت چندین تماس همزمان در ورودی و خروجی
  • سیستم گزارش دهی کامل
  • امکان برگزاری کنفرانس
  • امکان برقراری تماس ویدئویی
  • ضبط مکالمات و استفاده از فاکس (Fax)
  • گسترش آسان و امکان دسترسی از هر نقطه جهان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *