چگونه مشکلات کامپیوتر خود را حل کنیم؟ بروزرسانی شهریور 1400

کاربران کامپیوتر در زمان استفاده ممکن است دچار مشکلاتی که شوند که روش حل آنها را ندانند. تعدادی از این مشکلات بسیار رایج و متداول اند و کاربران زیادی برای حل آنها مشکل دارند. در این مقاله به بررسی این مشکلات و روش های رفع آنها پرداخته ایم. تا پایان با امداد رایانه همراه باشید.

10 مشکل و 10 راه حل سریع برای رفع آنها

تماس با امداد رایانه۱)  شبکه Wi-Fi شما کند شده است

درصورتی که دلیل مشکل شما قطعی شبکه نباشد ، به احتمال قوی تداخلی ایجاد شده است. امواج وای فای ممکن است بر اثر عوامل مختلفی دچار تداخل شوند. به طور مثال لامپ های فلورسنت یا همان مهتابی، تلفن های بیسیم با امواج 2.4 گیگاهرتز، ماکرو ویو و سیم های برق فشار قوی ممکن است امواج وای فای را دچار مشکل کنند.

بنابراین اولین پیشنهاد ما به شما ، جابجایی مودم یا روتر است. دستگاه را به یک مکان که کمترین تداخلات را داشته باشد (امواج کمی در اطراف آن باشد) منتقل کنید. اینکار باعث میشود اگر مشکل شما ناشی از تداخلات امواج و الکترومغناطیسی است؛ حل شود. همچنین اگر در مکانی از وای فای استفاده میکنید که تعداد زیادی وای فای فعال دیگر وجود دارد ممکن است کانال وای فای فعلی شما شلوغ باشد.

برای حل مشکل شلوغی کانال وای فای باید از طریق ورود به قسمت تنظیمات یا مدیریت مودم (روتر) خود کانال آن را تغییر دهید. ورود به تنظیمات اصلی مودم معمولا از طریق مرورگر و با ورود “192.168.1.1” در قسمت آدرس سایت امکان پذیر است.

2)کیفیت صفحه نمایش (Display) بسیار پایین است

برای حل این مشکل با کلیک راست بر روی دسکتاپ کامپیوتر خود باید وارد تنظیمات صفحه نمایش با نام Personalize شوید. اگر در این قسمت کیفیت رنگ بر روی 32 بیت تنظیم شده بود و رزولوشن صفحه استاندارد بود، به احتمال قوی مشکل از نصب نبودن درایور کارت گرافیک شما است. برای نصب کارت گرافیک شما دو راه دارید.

  • روش اول نصب کارت گرافیک

در اولین روش شما باید مدل کارت گرافیک را بدانید. اگر به طور دقیق از مدل کارت گرافیک خود اطلاع دارید میتوانید با جستجوی مدل آن در گوگل اقدام به دانلود درایور مربوط به ویندوز خود بکنید. پس از دانلود آن میتوانید به راحتی با کلیک بر روی فایل setup آنرا نصب کنید.

  • روش دوم نصب کارت گرافیک

در دومین روش که آسان ترین روش هم هست میتوانید به غیر از نصب درایور کارت گرافیک، درایور های دیگر را نیز نصب کنید. برای اینکار باید نرم افزار درایورپک برای نصب آسان انواع درایور را با کلیک بر روی لینک قبلی دانلود کنید. پس از دانلود و باز کردن نرم افزار تقریبا میتوان گفت به طور تمام اتوماتیک تمام کارها انجام میشود. محیط کار این نرم افزار تمام فارسی است.

3) چاپگر (پرینتر) شما بدون دلیل چاپ بی ربط میگیرد

در چند حالت امکان دارد که پرینتر شما برگه ای بی ربط را چاپ کند. اولین دلیل این است که ممکن است یک دستور چاپ که قبلا به پرینتر ارسال شده است به دلیل خاموشی پرینتر یا هرگونه مشکل دیگری همان لحظه اجرا نشده باشد. در این حالت در اولین فرصت مناسب آن فایل چاپ میگردد. حتی اگر مدت زیادی گذشته باشد. یک مورد دیگر که ممکن است پیش آمده باشد این است که چاپگر شما اقدام به چاپ فایل های تست نماید. در این صورت هم باید به دنبال دلیل اینکار باشید.

4)پرینتر پیش فرض (Default) عمل نمیکند

این اتفاق ممکن است در حالت های مختلفی رخ بدهد. یکی از این موارد نصب چاپگر مجازی جدید است. به طور مثال زمانی که شما یک نرم افزار برای تبدیل فایل ها به PDF نصب میکنید ممکن است این نرم افزار به عنوان چاپگر پیش فرض در ویندوز انتخاب شود. در مورد بعدی ممکن است بعضی از نرم افزار های کاربردی مانند Onenote مایکروسافت، خروجی پیش فرض چاپگر را بر روی چاپگر های مجازی قراردهند. در این حالت باید هنگام پرینت چاپگر مورد نظر خود را به صورت دستی انتخاب نمایید.

5) سرعت کامپیوتر شما به شدت پایین است یا خطای حافظه (RAM) دریافت میکنید

 مشکل کاهش سرعت کامپیوتر شما ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. اما زمانی که Error حافظه دریافت میکنید به طور قطع مشکل از کمبود رم در سیستم شما است. کمبود رم در کامپیوتر معمولا به چندل دلیل ممکن است رخ بدهد. اولین دلیل این است که ممکن است تعداد نرم افزار زیادی روی سیستم شما باز باشد. مورد بعدی این است که یک یا چند نرم افزار که میزان زیادی از حافظه رم را اشغال میکنند در سیستم دارید. یک مورد که ندرتا پیش می آید این است که ویندوز شما  به مشکل برخورده باشد و بیش از اندازه از حافظه رم استفاده کند و یا این مشکل به دلیل ویروس رخ داده باشد.

در نهایت ممکن است این مشکل مربوط به رم باشد. به این معنی که سخت افزاری مشکل داشته باشد. برای بررسی این مشکل در مرحله اول باید از طریق Task manager بررسی کنید که به چه علتی دچار کمبود رم شده اید. در مرحله دوم پیشنهاد میشود از یک نرم افزار تست و بهینه سازی حافظه رم مانند برنامه رایگان MemTest86 استفاده نمایید.

6) سرعت بالا آمدن (بوت شدن) کامپیوتر به شدت پایین است

گاهی ممکن است که احساس کنید سرعت بوت شدن کامپیوتر شما کاهش پیدا کرده است. در این حالت شما میتوانید برای حل این مشکل نرم افزارهایی که در هنگام بوت شدن سیستم اجرا میشوند را کنترل کرده و در صورتی که برخی از آنها را نیاز ندارید غیرفعال کنید. برای اینکار طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. با فشردن همزمان کلید های Win+R یا از منوی استارت Run را اجرا کنید.
  2. در Run عبارت “msconfig” را تایپ کنید و اینتر کنید.
  3. در پنجره باز شده بر روی زبانه Startup کلیک کنید. در این زبانه نرم افزارهایی که هنگام بوت اجرا میشوند را مشاهده میکنید.
  4. با کلیک راست بر روی هر کدام از نرم افزارها که احساس میکنید به آنها نیاز ندارید و کلیک بر روی ِDisable میتوانید آنهارا غیرفعال کنید.

7) فایلهای ویدئویی با مشکل پخش میشوند (بدون صدا یا تصویر)

 فایل های ویدئویی برای اینکه کاهش حجم داشته باشند از سیستم رمزنگاری استفاده میکنند. سیستم رمز نگاری هر فایل بسته به فرمت آن ممکن است تفاوت داشته باشد و سالانه سیستم های جدیدی وارد میشوند. به این رمز نگاری ها کدک (Codec) میگویند. مشکل ذکر شده ممکن است به دلیل عدم نصب کدک ها بر روی سیستم شما و یا قدیمی بودن آنها رخ بدهد.

برای حل مشکل بدون تصویر یا صدا پخش شدن ویدئو ها نیاز است که کدک ها را نصب کنید. برای اینکار فایل نرم افزار پخش کننده ویدئو و مجموعه کدک K-Lite codec pack mega را از وبسایت ما دانلود کرده و نصب کنید. پس از آن مشکل پخش ویدئوهای شما حل خواهد شد.

8) یک یا چند کلید در صفحه کلید شما شکسته است

شکسته یا کنده شدن کلیدهای کیبورد ممکن است در لپ تاپ ها یا کامپیوتر های رومیزی رخ بدهد. معمولا در این مواقع افراد به فکر تعویض صفحه کلید میافتند. اما اگر نمیخواهید اینکار را انجام دهید روش دیگری نیز وجود دارد. در کیبورد ها کلید هایی وجود دارد که ممکن است سالی یکبار هم به کار شخص نیاید. شما میتوانید کلید شکسته شده را با این کلید ها جایگزین کنید. کلید هایی مانند Insert ، print screen و… .  تعویض کلید در برندهای مختلف ممکن است تفاوت داشته باشد که با یک جستجوی ساده در گوگل میتوانید به صورت تصویری آن را پیدا کنید.

9) یکی از پینهای پورت ها کج شده است و یا کابل Usb آسیب دیده است

 پورت های ورودی یک کامپیوتر انواع مختلفی دارند. پورت های ورودی PS2 که برای کیبورد و ماوس های قدیمی استفاده میشدند، پورت سریال ، پورت Vga و چند مورد دیگر دارای پین یا سوزن در یکی از طرفین اتصال هستند. این پین ها ممکن است در اثر اشتباه هنگام نصب و یا عوامل دیگر آسیب ببینند و کج شوند.اگر این اتفاق برای شما افتاده است ادامه را مطالعه کنید.

بسیاری از افراد ممکن است بخواهند با استفاده از انبردست یا دم باریک پین را صاف کنند. اما اینکار به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود به دلیل اینکه به احتمال قوی باعث کنده شدن پین خواهند شد. در اینگونه موارد باید وسیله ای پیدا کنید که کمی از پین کلفت تر باشد. پیشنهاد ما استفاده از یک اتود با مغزی 0.9 است. با استفاده از این وسیله میتوانید به ارامی پین را صاف کنید.

در مواردی دیگر ممکن است دستگاه هایی که با استفاده از پورت USB متصل میشوند در قسمت پورت آسیب ببینند. این آسیب ممکن است کج شدگی پورت Usb و یا هرگونه ایراد دیگری باشد. آسیب های پورت Usb نسبت به دیگر پورت ها بسیار راحت تر قابل ترمیم است. برای ترمیم این پورت میتوانید از کانکتورهای آماده ای که در فروشگاه های لوازم الکترونیکی موجود است استفاده کنید. همچنین میتوانید از دستگاه های Usb که خراب شده اند استفاده کرده و پورت Usb آنهارا جایگزین کنید.

10) فایل های مخفی ناشناخته در درایو های مشاهده میشود

این مشکل به دلیل قابل مشاهده شدن فایل های سیستمی به وجود می آید. در تمامی درایو ها و فولدر های کامپیوتر فایل هایی وجود دارند که مربوط به ویندوز بوده و فایل های سیستمی نامیده میشوند. این فایل ها به طور عمومی قابل مشاهده نیستند. ممکن است که به طور اشتباه هنگامی که قصد قابل مشاهده کردن فایل های مخفی را داشته اید، نمایش این فایل ها را نیز فعال کرده باشید. برای رفع این مشکل طبق دستور زیر عمل کنید:

  1. مای کامپیوتر MY-Computer را باز کنید و برای نمایش منوی اصلی یکبار کلید ALT را فشار دهید.
  2. از منویی که ظاهر شده است بر روی زبانه Tools رفته و گزینه Folder options را باز کنید.
  3. در پنجره باز شده زبانه view را باز کنید.
  4. در این زبانه قسمتی وجود دارد که میتوانید نمایش یا عدم نمایش فایل های متفاوت را انتخاب کنید. در این قسمت تیک گزینه “Hide protrcted Operating System files” را فعال کنید.
  5. سپس بر روی Apply و بعد از آن OK کلیک کنید.

[tp_hightlight title=”اگر مشکل شما با مطالعه این مقاله حل نشد از طریق شماره 9099070545 با ما تماس بگیرید.” class=”” background_hover=”#1abc9c” background=”#ff214f” text_color=”#ffffff” text_hover_color=”#121212″ animation=”yes”]

3 دیدگاه دربارهٔ «چگونه مشکلات کامپیوتر خود را حل کنیم؟ بروزرسانی شهریور 1400»

  1. سلام خسته نباشید
    من موقعی که کامپیوتر رو روشن میکنم
    یه بوق میزنه که یعنی کامپیوتر درست کار میکنه
    ولی هیچ تصویری روی صفحه نمایش نمیاره
    ممنون میشم راهنماییم کنید که چکار کنم

  2. سلام من بعد ریست کردن لپ تاپم توی خیلی از برنامه ها و بازی ها با ارور0xc000007bمواجه می شم توی خیلی از سایتا دیدم که میگفتم با پیش نیاز های برنامه ها درست میشه منم نصب کردم اما نشد.البته اینم بگم که ویندوزم هم یکم تغییر کرده ظاهرش. 

    سیستم من هم:widows 10 pro 

    Ram 4 ddr3

    geforce 710m

    Intel core i3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *