روش های جلوگیری از هک شدن گوشی

امروزه گوشی های هوشمند به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شده اند. همچنین تلفن  همراه وسیله ای است هر روز آن را با خود به نقاط مختلفی حمل می کنیم. از گوشی های هوشمند برای انجام کارهای متعددی از جمله خریدهای روزانه، سفارش غذا، رزرو بلیط سینما، رزرو نوبت های پزشکی و انواع پرداخت های آنلاین به کار می برند. علاوه براین از گوشی های هوشمند برای نگهداری اطلاعات محرمانه از جمله کلمات عبور، اطلاعات کارت های اعتباری و غیره شده است.

 تلفن های هوشمند قابلیت هر کاری را دارند که امروزه کامپیوترها انجام می دهند. ولی اکثرا گوشی های هوشمند را نزدیک کامپیوتر نگه می داریم هکرها قادرند به گوشی های هوشمند وارد شوند و ظرف حدود یک ساعت اطلاعات را خارج کنند. پس برای جلوگیری از هک شدن گوشی و به سرقت رفتن اطلاعات یک سری نکات مهم را بدانید. هک شدن گوشی موبایل کار غیرممکنی نیست و در ساده ترین حالت با نصب بودن یک اپلیکیشن جاسوسی و مخرب انجام می شود.

جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل : آپدیت سیستم عامل

یکی از کلیدی ترین روش هایی که با آن می توانید مانع از هک شدن گوشی موبایل خود شوید بروزرسانی سیستم عامل گوشی است. بروزرسانی هایی که به شکل دوره ای برای گوشی های موبایل (اندورید، IOS) منتشر می شوند شامل تغییرات امنیتی بسیاری هستند که منجر به افزایش امنیت دستگاه و سخت تر شدن نفوذ به آن می شود. بنابراین تلاش کنید همواره این بروزرسانی های جدید را دانلود و بر روی گوشی نصب کنید. بسیاری از شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی به صورت مجزا برای سیستم عامل گوشی های خود آپدیت های امنیتی مستقل ارائه می کنند. بدین صورت سعی دارند بهترین حالت امنیتی ممکن را به وجود آورند. بنابراین یکی تاثیرگذارترین راه ها برای جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل وجود دارد، بروزرسانی سیستم عامل است.

جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل: عدم نصب اپلیکیشن های مشکوک

یکی از راحت ترین راه هایی که افراد سودجو و هکرها از آن برای دستیابی به اطلاعات شخصی شما استفاده می کنند، مرتبط به عرصه یک اپلیکیشن مخرب و نصب آن در گوشی شما می شود. اپلیکیشن های مشکوک و عجیب را از اینترنت به هیچ عنوان دانلود نکنید و در گوشی خود نصب نکنید. حتی از دریافت اپلیکیشن های مشکوک و از دیگر دوستان و کاربران هم دوری نمایید. نصب اپلیکیشن های مخرب یکی از راحت ترین شیوه هایی است که می تواند منجر به جاسوسی و به اصطلاح هک شدن گوشی شما شود. بنابراین توجه نمایید که اپلیکیشن های مشکوک و ناشناخته را در گوشی خود نصب نکنید.

جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل: دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی و اپ استور

پیشنهاد می شود برای اطمینان از نبود اپلیکیش های مخرب و جاسوسی و خطر هک گوشی موبایل تنها از اپلیکیشن های مورد نیاز خود را از گوگل پلی استور و اپ استور دانلود نمایید.  برای این که اپلیکیشنی در این منابع منتشر شود باید از فیلترهای خاصی گذر کند، به همین سبب انتشار اپلیکیشن های جاسوسی و خرب در این منابع حداقل به سادگی قابل انجام نخواهد بود و کاربران قادرند با اطمینان از این موضوع اپلیکیشن های مورد نظرشان را از این منابع دانلود کنید. بنابراین همواره برنامه هایی که قصد دارید در گوشی نصب نمایید را از گوگل پلی استور و اپ استور دانلود نمایید.

بررسی اپلیکیشن های نصب شده روی دستگاه

در برخی از موارد کاربران تنها به اپلیکیشن هایی که قصد دانلود و نصب آن ها را دارند توجه می کنند. در صورتی که به اپلیکیشن هایی که روی گوشی نصب هستند توجه نمی کنند. در بسیاری از موارد اپلیکیشن هایی که از قبل روی گوشی نصب بوده اند می توانند مخرب و عامل جاسوسی باشند. برای جلوگیری از هک شدن موبایل خود پیشنهاد می شود در دوره های متعدد و معین نرم افزارهایی که روی گوشی خود نصب هستند را مرور کنید و موارد مشکوک رو خیلی زود از گوشی پاک کنید. پس همواره سعی کنید واستان به اپلیکیشن هایی که روی گوشی هوشمند خود نصب است باشد و موارد مشکوک را از گوشی خود حذف کنید.

از وای فای های عمومی استفاده نکنید

بهتر است تا حد امکان از استفاده از وای فای عمومی اجتناب نمایید. شما هیچ وقت نمی توانید اطمینان حاصل کنید که این شبکه رایگان حتما امن است. علاوه براین مطمئن شوید که گوشی شما به صورت اتوماتیک به شبکه های وای فای رایگان وصل نمی شوند.

بر روی برنامه های خود قفل بگذارید

برخی اوقات استفاده از یک کلمه عبور کافی نیست. برای اطمینان بایستی برنامه خصوصی خود را از جمله کیف پول تلفن همراه که دارای اطلاعات محرمانه هستند را رمزنگاری کنید.  برای این کار بهتر است از نرم افزارهای رمزگذاری استفاده نمایید.

نکات اساسی برای جلوگیری از هک شدن گوشی

برای محافظت از گوشی همراه خود باییستی نکات بسیاری را رعایت نمایید.

به هیچ عنوان گوشی خود را بدون رمز رها نکنید. نگهداری گوشی موبایل در همه زمان به ویژه در مکان های عمومی  اولین و بهترین روشی است که باید از آن استفاده نمایید.

جلوگیری از هک شدن گوشیرمز عبور پیش فرض گوشی خود را تغییر دهید. ممکن است گوشی شما حاوی یک رمز عبور پیش فرض ساده و قابل پیش بینی باشد و افرادی که رمز گوشی شما را می دانند از این مزیت به سود خود استفاده نمایند.

 امنیت بلوتوث گوشی خود را مدیریت نمایید. استفاده از شبکه های بلوتوث حفاظت نشده ممنوع و زمانی که از سرویس بلوتوث استفاده نمی کنید، حتما آن را خاموش کنید.

از اطلاعات پین و کارت اعتباری خود محافظت نمایید. از یک برنامه حفاظت شده برای ذخیره شماره های PIN و کارت های اعتباری استفاده نمایید یا بهتر است آن ها را به هیچ عنوان  در تلفن خود ذخیره نکنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *