حل مشکل شبکه های کامپیوتری-رفع مشکل شبکه در ویندوز با امداد رایانه

در این بخش از مقاله قصد داریم در مورد حل مشکلات شبکه های کامپیوتری و همچنین حل مشکل شبکه در ویندوز 11 مطالبی را عنوان نماییم.

همانگونه که می دانید در اکثر شرکت های و در اداره ها و ارگان های دولتی و غیر دولتی استفاده می شود و در نتیجه همواره کارمندان و کارکنان این شرکت های با مشکلات شبکه های کامپیوتر دست و پنجه نرم میکنند که در این مقاله قصد داریم به تعدادی از مشکلات روتین شبکه های کامپیوتری اشاره کنیم و همچنین روش های رفع مشکلات شبکه های کامپیوتری را برای شما بازگو نماییم

1- حل مشکل عدم شناسایی یک کامپیوتر در شبکه:

یکی از مشکلاتی که معمولا در شبکه های کامپیوتری شرکت ها به وجود می آید این این مشکل می باشد که کامپیوتر ها را با هم شبکه کرده اید ولی یکی از کامپیوتر ها در شبکه شناسایی نمی شود. که در این قسمت به موضوع رفع مشکل عدم شناسایی یک سیستم در شبکه میپردازیم:

وقتی یکی از کامپیوتر ها در شبکه شناسایی نمی شود اولین کاری که باید انجام دهیم این می باشد که تست پینگ بگیریم و ببینیم شبکه از دو سمت قطع می باشد و یا اینکه فقط از یک طرف قطع می باشد که برای انجام اینکار باید آی دو سیستم را داشته باشیم. اول از همه آی پی سیستمی که مشکل دارد و دیگر آی پی سیستمی که در شبکه است و بدون مشکل در حال کار کردن می باشد.

همانگونه که می دانید دستور پینگ به صورت زیر می باشد:

PING 192.168.1.11

این دستور را در CMD سیستم دو میزنیم و اگر در پاسخ این دستور برای ما پاسخ REPLY آمد در این حالت یعنی شبکه متصل می باشد ولی اگر هر پاسخ دیگری غیر REPLY آمد به این معنی می باشد که شبکه قطع می باشد.

در حالت عکس نیز این کار را انجام میدهیم و میبینیم که در پاسخ چه جوابی می آید.

رفع مشکل شبکه از طریق کابل شبکه

اولین راه حلی که برای حل کردن مشکل شبکه به نظر می رسد موضوع کابل شبکه می باشد. اما قبل از اینکه بخواهیم به صورت فیزیکی کابل شبکه را چک نماییم می توانیم از لحاظ نرم افزاری چک نماییم که آیا کابل شبکه وصل می باشد و یا اینکه ایا کابل شبکه مشکلی دارد یا خیر.

برای حل مشکل شبکه از طریق کابل شبکه به صورت نرم افزاری می توانیم به آیکن سمت راست پایین ویندوز دقت نمایید که به چه شکلی می باشد. اگر این نماد به شکل کامپیوتر فعال باشد یعنی شبکه و اینترنت فعال می باشد و مشکل از کابل نمی باشد. اگر ایکن به شکل کامپیوتر با مثلث زرد باشد یعنی شبکه وصل می باشد و اینترنت وصل نمیباشد و اگر آیکن شبکه در سمت راست پایین به شکل کامپیوتر با ضربدر باشد یعنی نه شبکه و نه اینترنت وصل نمی باشد که در اینحالت مشکل ممکن است سخت افزاری باشد و مشکل در کابل شبکه وجود داشته باشد.

با ادامه مقاله حل مشکلات شبکه های کامپیوتری همراه ما باشید تا رفع مشکل کابل شبکه را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم

برای اینکه تست کنید و ببینید آیا مشکل ایجاد شده در شبکه های کامپیوتری از کابل شبکه می باشد یا خیر می توانید کابل یکی از سیستم ها که در شبکه در حال فعالیت بدون مشکل می باشد را جدا کرده به این کامپیوتر که در شبکه شناسایی نمی شود میزنیم و چک میکنیم که آیا ضربدر از روی آیکن شبکه در سمت راست پایین ویندوز می رود و یا خیر.

اگر بعد از انجام اینکار باز هم مشکل شبکه حل نشد در مرحله بعدی باید به سراغ حل مشکل شبکه از طریق تنظیمات نرم افزاری رفته که در ادامه مقاله رفع مشکلات شبکه های کامپیوتری از طریق تنظیمات نرم افزاری را مورد بررسی کامل قرار می دهیم.

همچنین مطالعه نمایید: فراموشی رمز شخصی سامانه ثنا

در مرحله اول در چک کردن مشکلات نرم افزاری شبکه باید بررسی نمایید که کارت شبکه به صورت نرم افزار غیر فعال نشده باشد. که برای اینکار به کنترل پنل رفته و در قسمت NETWORK&SHARING CENTER  وارد می شوید و در بخش سمت چپ گزینه CHANGE ADAPTER SETTING را میزنید. در وسط صفحه اداپتورهای شبکه را ملاحظه میکنید و باید دقت نمایید که این اداپتور شبکه به صورت غیر فعال در نیامده باشد. که برای فهمیدن این موضوع روی آن کلیک راست نموده و میبینیم که اولین گزینه ENABLE می باشد یا اینکه DISABLE که در اینحالت اگر گزینه ENABLE فعال و قابل انتخاب باشد یعنی کارت شبکه در حالت غیر فعال می باشد

دقت نمایید که کارت شبکه وقتی غیر فعال باشد به رنگ خاکستری در می آید.

حل نرم افزاری مشکل شبکه های کامپیوتر

یکی از مشکلاتی که در شبکه های کامپیوتری به وجود می آید موضوع مشکلات نرم افزاری شبکه های کامپیوتری می باشد. به عنوان مثال ممکن است یکی از کامپوتر های شما از شبکه خارج شده باشد و یا اینکه بخواهید یک سیستم جدید را در شبکه اضافه نمایید و یا اینکه پرینتری که قبلا در شبکه شیر شده است الان کار نمیکند در اینحالت باید چه کارهایی انجام دهیم؟ که در این بخش از آموزش رفع مشکلات شبکه های کامپیوتری به آنها میپردازیم:

1- مشکل عدم شناسایی یک سیستم در شبکه های کامپیوتری

یکی از مشکلات مهم در شبکه های کامپیوتری این موضوع می باشد که یک سیستمی که قبلا در شبکه های کامپیوتری فعال بوده است الان شناسایی نمی شود که برای حل این مشکل ابتدا باید چک نمایید که از لحاظ سخت افزای مشکلی وجود نداشته باشد اگر از این موضوع مطمئن شدید چک نمایید که ایا در بخش ای پی ها به درستی آی پی به کارت شبکه تخصیص داده شده است یا خیر و در انتها اگر این مورد نیز درست بود با چک نمایید که فایروال ویندوز جلوی شبکه و انتقال اطلاعات را نگرفته باشد.

2- اضافه کردن یک سیستم به شبکه

برای اینکه بخواهید یک سیستم را به شبکه اضافه نمایید ابتدا باید به صورت فیزیکی کابل آن را به مودم وصل نمایید. و سپس در بخش تخصیص آی پی های یک آی پی در رنج مودم به آن تخصیص دهید و در مرحله بعدی یک رول داخل فایروال تعریف نمایید که ای پی بقیه سیستم ها را بلاک نکند و همچنین در قسمت تنظیمات ADVANCED SHARING SYSTEM تمام گزینه های مربوط به شیر کردن را فعال نمایید.

مشکل عدم پرینت گرفتن پرینتر در شبکه

اگر شما قبلا پرینتر را در شبکه شیر کرده اید ولی الان پرینت نمیگیرد احتمال دارد اشکال از این موضوع باشد که پرینتر از شیر درآمده باشد. و شما باید دوباره پرینتر را شیر نمایید و همچنین ممکن است مشکل از تنظیمات شبکه سیستم کلاینت باشد.

مشکل عدم دسترسی به فایل های شیر شده در شبکه در سیستم سرور

یکی از دیگر مشکلاتی که بسیار در شبکه های کامپیوتری دیده می شود این موضوع می باشد که شما فایلی را شیر کرده و در سیستم کلاینت نیز دیده می شود ولی زمانی که میخواهید این فایل ها را باز نمایید به شما ارر نشان داده می شود که شما دسترسی کامل برای استفاده از این فولدر شیر شده را ندارید که برای حل این مشکل باید پشت سیستم سرور نشسته و روی فولدری که شیر کرده اید کلیک راست نمایید و گزینه پراپرتیز را بزنید و سپس به تب SHARING  رفته و به همه دسترسی ها FULLCONTROL را بدهید و سپس به تب SECURITY رفته و در این قسمت ADD را بزنید و داخل باکس EVE را نوشته و گزینه CHECK را بزنید تا به EVERYONE تبدیل شود و اوکی را بزنید وسپس یه این یوزر اد شده دسترسی FULLCONTROL را بدهید.

در این بخش مقاله رفع مشکلات شبکه های کامپیوتری به پایان رسید در صورتیکه همچنان مشکلی در راه اندازی و استفاده از شبکه های کامپیوتری دارید می تواندی با شماره 9099070545 تماس بگیرید…

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *