مشکل پرینتر در شبکه کامپیوتری

امروزه پرینتر در خانه ­ها و ادارات و مدارس و … بسیار مورد استفاده و کاربردی است. گاهی برای آن که دستگاه‌های گوناگون بتوانند به پرینتر بدون کابل وصل شوند اتصال پرینتر به دستگاه­ها از طریق شبکه صورت می­گیرد. در برخی مواقع به دلایلی پرینتر در شبکه شناسایی نمی­شود و مشکلاتی را به وجود می­آورد. امداد رایانه سعی کرده اطلاعات و راهکارهایی در زمینه رفع مشکل پرینتر در شبکه جمع آوری کند و به شما ارائه دهد، در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه از اتصال پرینتر به شبکه مطمئن شویم؟

  • زمانی که اتصال چاپگر به کامپیوتر دچار مشکل می­ شود پرینتر نیز در شبکه شناسایی نمی­شود. لذا در قدم اول باید چک کنیم که آیا پرینتر به صورت کلی به شبکه وصل است یا نه. در صورتی که وصل بود چراغ شبز پرینتر روشن می­شود.
  • لطفا چک کنید که آیا سیم برق یا پریز پرینتر سالم باشد.
  • باید لوازم مصرفی همچون کاغذ، کارتریج را چک کرده و ببینید که این لوازم به میزان کافی موجود است یا نه.
  • آیکون پرینتر در قسمت درایورهای پرینتر را بررسی کنید، باید قابل مشاهده باشد.

حواسمان به بررسی اتصال شبکه باشد

پس از بررسی وضعیت اتصال پرینتر به شبکه قدم بعدی باید به بررسی متصل بودن خود شبکه بپردازید. فرقی ندارد که پرینتر از طریق وایرلس (wifi) یا کابل شبکه وصل شده باشد؛ نکته قابل توجه این است که خود شبکه مشکلی نداشته باشد. اگر پرینتر از طریق کابل به شبکه وصل بود باید وضعیت کابل را چک کنید، اما اگر از طریق وای فای وصل باشد باید درست بودن رمز وای فای را بررسی کنید.

وصل نشدن پرینتر به شبکه به دلیل پر بودن صف چاپ

پر بودن صف انتظار پرینتر یکی از دلایلی است که می‌تواند علت وصل نشدن پرینتر به شبکه باشد. برای مدیریت فایل‌های ارسالی برای چاپ می‌توانید نرم افزارهای مدیریت فایل پرینتر را روی کامپیوتر نصب کنید. در این صورت بعد از پر شدن صف چاپ پرینتر، برنامه به شما هشدار خواهد داد و می‌توانید فایل‌های اضافی را حذف کنید.

قدیمی بودن درایور پرینتر

لازم به ذکر است یکی از علل وصل نشدن پرینتر به شبکه، قدیمی بودن درایور چاپگر است. اگر از نصب درایور مدت زیادی گذشته باشد یا درایورهای قدیمی روی دستگاه نصب شده باشند باید به سایت کمپانی پرینتر مراجعه کنید و آخرین نسخه درایور را که با ویدوز کامپیوتر یا لپ تاب­تان سازگار است، دانلود و نصب کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید:حل مشکل شبکه کامپیوتر

علت شیر نشدن چاپگر در شبکه؛ چگونهprint sharing  را فعال کنیم؟

یکی از اقداماتی که می‌توانید برای حل مشکل عدم شناسایی پرینتر در شبکه انجام دهید، فعال کردن قابلیت Print Sharing  است. شما با فعال سازی این قابلیت می‌توانید بسیاری از مشکلات نرم افزاری پرینترها را حل کنید. برای فعال سازی پرینت شیرینگ باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. مرحله اول: از طریق کنترل پنل به قسمت Network and Sharing Center وارد شوید.
  2. مرحله دوم: در منوی سمت چپ گزینه Change advanced sharing settings را انتخاب کنید.
  3. مرحله سوم: در صفحه باز شده عبارت Turn on file and printer sharing را علامت گذاری کنید.
  4. مرحله چهارم: پس از فعال سازی این قابلیت باید از فعال بودن کارت شبکه کامپیوتر مطمئن شوید.
  5. مرحله پنجم: برای مطمئن شدن از کارت شبکه در قسمت Network and Sharing Center روی گزینه Change adapter settings را بزنید.
  6. مرحله ششم: در پنچره باز شده روی آیکون Ethernet کلیک راست کرده و واردProperties شوید.
  7. مرحله هفتم: از بین لیست باز شده گزینه File and Printer Sharing for Microsoft Networks را فعال و دکمه Ok را بزنید.

رفع نیاز مشکلات پرینت اسپولر

یکی از آیتم‌هایی که ممکن است به عدم شناسایی پرینتر در شبکه منجر شود، ایراد در قسمت spool printer است. برای رفع این مشکل باید ابتدا پرینت اسپولر را غیر فعال کرده و بعد از تنظیم شدن دوباره آن را فعال کنید. اگر در تنظیمات و نحوه رفع مشکل این قسمت نیاز به راهنمایی و کمک گرفتن از فردی متخصص و با تجربه در این زمینه هستید امداد رایانه کار شما را راحت کرده است. کافی است با شماره 9099070545 تماس بگیرید. امداد رایانه در هر ساعت از شبانه روز آماده خدمت رسانی به شما است.

تغییر محل قرارگیری پرینتر

قرار گیری پرینتر در محلی نامناسب می‌تواند یکی از علل عدم شناسایی پرینتر در شبکه باشد. اگر دستگاه از طریق wifi به شبکه متصل باشد، دور بودن پرینتر از مودم و ضعیف بودن سیگنال می‌تواند علت شناسایی نشدن در شبکه باشد. برای حل این مسئله باید در صورت امکان دستگاه را در نزدیک‌ترین فاصله از مودم قرار دهید.

* قرار گیری پرینتر در نزدیکی وسایلی نظیر ماکروویو، یخچال و … که دارای امواج هستند، می­تواند عاملی برای وصل نشدن دستگاه به شبکه باشند.

آفلاین شدن پرینتر در شبکه

یکی از دلایل عدم شناسایی پرینتر در شبکه می‌تواند آفلاین شدن پرینتر باشد. در چنین شرایطی باید پرینتر را از حالت آفلاین خارج کنید تا ایراد برطرف شود. برای این کار کافی است اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. حافظه پرینتر خود را خالی کنید.
  2. پرینترتان را به تنظیمات کارخانه باز گردانید.
  3. کامپیوتر را Restart کرده و دوباره وضعیت پرینتر خود را بررسی کنید.
  4. اتصال چاپگر از دستگاه را قطع کنید و بعد از چند دقیقه دوباره وصل کنید.
  5. پرینتر را در کامپیوتر به حالت پیش فرض انتخاب کنید.
  6. از روشن بودن دستگاه و شبکه وای فای خود مطمئن شوید و آنها را بررسی کنید.

نکته ه­ای که باید به آن توجه کنید

اگر با وجود انجام دادن تمامی این مراحل و عمل کردن به همه توصیه‌هایی که در این مقاله به شما شد باز هم مشکلات پرینتر شما رفع نشد، ممکن است مشکل پرینتر شمامشکلات سخت افزاری باشد. باید دستگاه را به دست افراد کار بلد بسپارید تا تعمیر پرینتر را به روش اصولی انجام دهند. با این کار می‌توانید علاوه بر مشکل شبکه از سلامت قسمت‌های دیگر دستگاه مطمئن شوید یا حتی شارژ کارتریج را انجام دهید.

می توانید مطالعه کنید:ساخت اپل آی دی

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم از راه‌های رفع مشکل پرینتر در شبکه کامپیوتری بگوییم و امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. به طور کلی همانطور که در مقاله خواندید متوجه شدید که چگونه باید اتصال پرینتر به شبکه را بررسی کنید و از آن مطمئن شوید. به این مسئله که مشکلات پرینتر ممکن است ناشی از چه باشد پی بردید. توصیه ما به  شما در صورت عمل به تمامی توصیه­ها و عدم رفع مشکل باید پرینتر خود را از لحاظ سخت افزاری چک و بررسی کنید.

اگر به دنبال راهنمایی­های بیشتری در این زمینه هستید و می­خواهید با فردی متخصصدر این زمینه صحبت کنید و از او راهنمایی و مشاوره بگیرید ولی کسی را در این زمینه نمی­شناسید نگران نباشید امداد رایانه کار شما را راحت کرده است. کافی است با شماره 9099070545 تماس بگیرید و با متخصصان در این زمینه که دارای تجربه چندین ساله هستند راهنمایی و مشاوره بگیرید. امداد رایانه در هر ساعت از شبانه روز آماده خدمت به شما است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *