حل مشکل شبکه کامپیوتر

از عیب یابی شبکه کامپیوتر چه می­دانید؟ آیا به دنبال حل مشکلات شبکه­ کامپیوتر خود هستید؟ آیا به دنبال فردی متخصص در زمینه حل مشکل شبکه کامپیوتر خود هستید؟ ما تمام تلاشمان را کردیم که بروزترین و کاربردی­ترین اطلاعات را در زمینه حل مشکلات شبکه کامپیوتری برای شما جمع آوری کنیم پس در ادامه با امداد رایانه همراه باشید.

اهمیت مهارت عیب یابی شبکه را بدانیم

داشتن مهارت­های مربوط به حل مشکلات شبکه کامپیوتری تنها مختص به سازمان­های تجاری نیست بلکه کاربران خانگی نیز گاهی نیازمند داشتن چنین مهارتی هستند چون زمانی که شبکه کامپیوتری از دسترس خارج می­شود قادر به رفع مشکل بدون نیاز به پرداخت هزینه­های اضافی خواهند بود. معمولا تمام شبکه­های بزرگ سازمانی به عیب یابی آن هم به صورت مستمر نیاز دارند از این رو افرادی را که در این زمینه مهارت دارند و متخصص عیب یابی شبکه محسوب می­شوند، استخدام می­کنند.

برای شرکت­ها، سازمان­­ها و ادارات از کار افتادن شبکه کامپیوتری حتی برای بازه زمانی کوتاه خسارت­های زیادی را به بار می­آورد و در دسترسی کاربران و کارکنان مراکز به خدمات و داده­ها اختلال به وجود می­آورد.

هر آنچه باید در مورد اصول عیب یابی و حل مشکل شبکه بدانیم

Troubleshooting یا همان عیب یابی شبکه­ای فرآیندی تکرار پذیر است. این فرایند دارای مراحلی است که شما در هر مرحله باید به دفعات آزمایش­ها را تکرار کرده تا جایی که مشکل برطرف شود. امداد رایانه قصد دارد در این قسمت از مراحل عیب یابی شبکه کامپیوتری گفته و شرح دهد.

مرحله اول: شناسایی مشکلات

اولین مرحله در حل مشکل شبکه کامپیوتر شناسایی مشکل است. در شناسایی مشکل باید این اقدامات زیر را انجام داد:

جمع آوری اطلاعات: این کار توسط ابزارهای عیب یابی شبکه صورت می­گیرد تا بتوانند اطلاعاتی در مورد وضعیت فعلی شبکه کامپیوتری به دست آورند.

شبیه سازی مشکل: دومین مرحله شناسایی مشکل شبیه سازی مشکل است. در این مرحله کارشناس شبکه با استفاده از نرم افزارهای شبیه ساز مشکل را شبیه سازی کرده تا بتوانند به صورت دقیق­تری علت بروز مشکل را تشخیص دهد.

سوال از کارمندان:  سوال از کاربران شبکه در مورد ایرادها و مشکلاتی که با آن رو به رو شده­اند، کاربردی­ترین روش برای جمع آوری اطلاعات در مورد مشکلات شبکه محسوب می­شود.

شناسایی نشانه­های قطعی شبکه: از اقدامات این مرحله می­توان به بررسی میزان قطعی اتصال شبکه و میزان کندی آن، بررسی آنکه آیا شبکه کامپیوتری به طور کامل دچار مشکل شده یا فقط بخشی از آن دچار مشکل است؟

بررسی تغییرات اخیر: در این مرحله از شناسایی مشکل شبکه بررسی­هایی صورت می­گیرد برای مثال بررسی آن که آیا قبل از بروز مشکل تغییراتی در شبکه اتفاق افتاده است یا خیر؟ به عنوان مثال؛ باید بررسی شود که سخت افزار جدیدی به شبکه اضافه شده یا نه یا بررسی آن که آیا کاربران جدیدی به شبکه اضافه شده است؟ بررسی آن که آیا بروزرسانی نرم افزاری صورت گرفته است؟

پس به طور کلی در این مرحله باید تغییرات موجود در شبکه بررسی شود.

تعریف مشکلات به شکل تفکیک شده: گاهی اوقات ممکن است شبکه بیش از یک مشکل داشته باشد و دارای مشکلات مختلفی باشد لذا در این حالت باید مشکلات را به صورت جداگانه بررسی کرده تا از تاثیر گذاری راه حل یک مشکل بر مشکلات دیگر جلوگیری شود.

مرحله دوم: توضیح در مورد علت بروز مشکلات شبکه کامپیوتری

بعد از آن که عیوب و مشکلات شناسایی شد در قدم بعد باید به بیان برداشت خود از آن مشکل اقدام کرد. اگر بخواهیم دقیق­تر بگوییم باید بر اساس اطلاعات به­دست آمده علت ایجاد مشکل در شبکه شرح داده شود. در برخی از مواقع قطع شدن یکی از کابل­ها می­تواند موجب ایجاد اختلال در شبکه شود که شما می­توانید با عیب یابی و حل آن مشکل عدم اتصال و وجود اختلال را رفع کنید. گاهی اوقات ممکن است شبکه به دلیل حمله سایبری نیز از دسترسی خارج شود.

پیشنهاد مطالعه:ساخت اپل آی دی

مرحله سوم: صحت سنجی درست بودن فرضیه

در این مرحله بایستی با استفاده از ابزارهایی که دراختیار دارید فرضیه خود را آزمایش کنید و ببینید که آیا علت بروز مشکل همان فرضیه شما بوده یا نه. مثلا اگر فرضیه شما این بوده که علت بروز قطع شبکه نقص روتر است، باید روتر مشکوک را با روتری جدید جایگزین کرده و ببینید که مشکل با این جایگزینی رفع شد یا نه.

اگر مشکل رفع نشده بود باید به مرحله دوم برگردید و فرضیه جدیدی را مطرح کنید و برای آزمایش درستی یا نادرستی آن راهکاری بیابید. در برخی از مواقع این عمل بارها تا زمانی که علت بروز مشکل پیدا نشده است ادامه خواهد داشت.

مرحله چهارم: برنامه عملی

بعد از آن که دلیل ایجاد بروز مشکل شناسایی شد باید بر اساس برنامه­ای عملی برای برطرف کردن مشکل اقدام کنید. این برنامه عملی ممکن از با توجه به نوع مشکل گاهی یک مرحله­ای و ساده باشد و گاهی پیچیده و زمان­بر باشد.

مرحله پنجم: اجرای راه حل برای رفع مشکل

در این مرحله شما باید بعد از آماده سازی برنامه­ای جامع و کامل برای رفع مشکلات شبکه در ادامه باید آن را اجرا کنید. در این مرحله شما قادر به انجام برخی از راهکارها خواهید بود و انجام برخی از آنها را باید با تعامل با مدیران و کارمندان انجام دهید.

مرحله ششم: تایید عملکرد درست شبکه

بعد از انجام تمام اقدامات لازم برای حل مشکلات شبکه اینک در این مرحله وقت آن رسیده که مطمئن شوید مشکل به صورت حتمی حل شده است و بررسی کنید تغییرات جدیدی که به وجود آورده­اید نیز باعث بروزمشلات جدید نشده است. پس برای بررسی آنها باید از ابزارهای ارزیابی شبکه استفاده کرد و به بررسی  سامانه­هایی که دچار مشکل شده بودند پرداخت تا از حل مشکلات به صورت کامل مطمئن شوید.

مرحله هفتم: مستند سازی فرآیند عیب یابی و رفع مشکل

زمانیکه شما تمامی مراحل از یک تا شش راه با موفقیت به سرانجام رساندید و شبکه به حالت قبلب خود بازگشت و مشکلاتش رفع شد با توجه به این که ممکن است در آینده نیز چنین مشکلاتی در شبکه رخ دهد بهتر است تمامی اقدامات و مراحلی که انجام دادید را ثبت و مستند سازی کنید. مثلا یادداشت کنید وقتی فلان نقص خاص در شبکه رخ داد چه علائمی مشاهده کردید و چگونه علت را تشخیص دادید ، برای بررسی درستی فرضیه خود چه اقداماتی انجام دادید و چگونه به نتیجه رسیدید. به طور کلی تمامی مراحل و اقدامات خود را ثبت کنید.

می توانید مطالعه کنید:مشکل پرینتر در شبکه کامپیوتری

 کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم از شما را با مراحل حل مشکل شبکه کامپیوتر آشنا کرده و آن را به شما شرح دهیم. حل مشکلات شبکه با توجه به آنچه خواندید هفت مرحله داشت که امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال رفع مشکلات شبکه کامپیوتر خود هستید و قصد دارید در این زمینه با فردی متخصص صحبت کرده و از او راهنمایی بگیرید امداد رایانه کار شما را راحت کرده است.

امداد رایانه آماده امدادرسانی و خدمت به شما در هر ساخت از شبانه روز است کافی است با شماره 9099070545 تماس بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *