دلایل قطعی اینترنت موبایل (دیتای همراه اول و ایرانسل) +راه حل

قطعی اینترنت موبایل

فهرست مطالب

به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 0 میانگین: 0]

تمام اشخاصی که از اینترنت موبایل و یا دیتای موبایل استفاده میکنند، صددرصد با قطعی آن مواجه شده اند. قطعی دیتای موبایل در سیم کارت های همراه اول و ایرانسل ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از این دلایل متداول ترند و برخی به ندرت پیش می آید. امداد رایانه در این مقاله به بررسی این دلایل و راه حل آنها میپردازد. اگر شما نیز مشکل قطعی اینترنت گوشی موبایل دارید تا انتها همراه ما باشید.

علت های قطعی دیتای سیم کارت در گوشی های موبایل

قطعی دیتای موبایل ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد. در این قسمت به تمامی مواردی که ممکن است دلیل قطعی اینترنت موبایل شما باشند اشاره میکنیم. همچنین اگر از Adsl استفاده میکنید و با مشکل قطعی روبرو هستید پیشنهاد میکنیم مقاله “دلایل متداول قطعی اینترنت ADSL و روش حل آنها” را مطالعه نمایید.دلایل قطعی دیتای سیم کارت را در ادامه مشاهده میکنید:

  • عدم تنظیم APN (نام های نقاط دسترسی) یا تنظیم اشتباه آن
  • تنظیم اشتباه شبکه برگزیده
  • اتمام بسته ، شارژ یا حجم اینترنت سیم کارت
  • فعال بودن حالت هواپیما یا بهینه ساز باطری

راه حل مشکلات اینترنت موبایل (دیتای سیم کارت)

  • تنظیم APN (نام های نقاط دسترسی) در اندروید و IOS

در تلفن های همراه برای دسترسی به اینترنت نیاز به انجام تنظیمات خاصی است. این مورد تنها مربوط به دیتای موبایل نیست و در تمام دستگاه هایی که به اینترنت متصل میشوند مانند مودم های Adsl و … نیاز به تنظیمات اولیه میباشد. این تنظیمات در تلفن های همراه APN نامیده میشود که به معنای نام های نقاط دسترسی است و با تنظیم آن امکان ارتباط صحیح تلفن همراه با اپراتور فراهم میگردد. برای تنظیمات Apn طبق دستور العمل زیر اقدام نمایید:

    • تنظیم APN در گوشی های اندروید

تنظیم Apn در اندروید در گوشی های مختلف ممکن است در زیرمنوی متفاوتی باشد، اما از نظر تنظیم مشابه است. برای تنظیم آن به مکان زیر بروید:
در گوشی های با منوی فارسی: تنظیمات >> اتصالات >> شبکه های تلفن همراه >> نام های نقاط دستیابی >> افزودن
در گوشی های با منوی انگلیسی: 
Settings >> Connections >> Mobile Network >> APN >> Add

با زدن گزینه ADD یا افزودن شما میتوانید اطلاعات APN را وارد کنید

    • تنظیم APN در گوشی های IOS آیفون

برای تنظیم APN در گوشی های اپل (IOS) به منوی زیر مراجعه نمایید:
Setting >> Cellular >> Cellular Data Network

تنظیم Apn در Iosدر منوی گفته شده امکان افزودن APN برای شما فراهم میباشد که بسته به سیم کارت خود میتوانید طبق دستور العملی که در ادامه بیان میکنیم اقدام نمایید.

    • تنظیم APN سیم کارت های ایرانسل

برای تنظیم APN یا همان نام های نقاط دسترسی برای سیم کارت های ایرانسل بسته به سیستم عامل تلفن همراه خود اطلاعات زیر را وارد نمایید:
در گوشی های اندرویدی: در قسمت Name یک نام دلخواه و در قسمت APN عبارت “mtnirancell” را وارد نمایید و آن را ذخیره کنید.
در گوشی های IOS: در قسمت APN عبارت “mtnirancell” را وارد نمایید و ذخیره کنید.

    • تنظیم APN سیم کارت های همراه اول

برای تنظیم APN یا همان نام های نقاط دسترسی برای سیم کارت های همراه اول بسته به سیستم عامل تلفن همراه خود اطلاعات زیر را وارد نمایید:
در گوشی های اندرویدی: در قسمت Name یک نام دلخواه و در قسمت APN عبارت “mcinet” را وارد نمایید و آن را ذخیره کنید.
در گوشی های IOS: در قسمت APN عبارت “mcinet” را وارد نمایید و ذخیره کنید.

  • تنظیم حالت شبکه برگزیده 

این گزینه در تلفن های همراه اندرویدی وجود دارد و در اصل مشخص میکند که تلفن همراه شما با کدام یک از حالات شبکه (2G , 3G , 4G , 5G) به اینترنت متصل شود. در صورتی که این گزینه اشتباه تنظیم شده باشد ممکن است اینترنت همراه شما در حالت 2G متصل شود که به دلیل پایین بودن بیش از حد سرعت تصور کنید که قطع است. برای دسترسی به تنظیمات حالت شبکه برگزیده به مسیر زیر بروید:

در گوشی های اندرویدی فارسی : تنظیمات اصلی گوشی >> اتصالات یا شبکه های بیشتر >> شبکه های تلفن همراه >> شبکه برگزیده یا حالت شبکه

در گوشی های اندرویدی انگلیسی : Settings >> Connections Or More network >> Mobile Network >> Network mode

دلایل قطعی اینترنت موبایل (دیتای همراه اول و ایرانسل) +راه حلدر هنگام تنظیم این گزینه ممکن است بسته به نوع گوشی و تکنولوژی های آن گزینه های متفاوتی را مشاهده کنید که به شرح زیر است:

    • حالت خودکار (Auto) : این حالت به صورت اتوماتیک نوع شبکه را بسته به قوی ترین سیگنالی که در منطقه وجود دارد تنظیم میکند . پیشنهاد ما استفاده از این حالت است.
    • حالت 2G یا Gsm (ضعیف ترین) : این حالت همان حالتی است که اینترنت شما با علامت E متصل میشود. ضعیف ترین حالت موجود بوده و تنها برای استفاده از خدمات پایه سیم کارت مانند مکالمه مناسب میباشد.
    • حالت 3G یا Hspa :  با فعال کردن ای حالت اینترنت شما با علامت  H یا H+ متصل میشود. بسیاری از گوشی هایی که تولید آنها به چند سال پیش باز میگردد حداکثر این سرعت را ساپورت میکنند.
    • حالت 4G یا LTE : این حالت بالاترین سرعتی میباشد که به طور عمومی در ایران فعال میباشد. با تنظیم شبکه برگزیده بر روی این حالت ممکن است در برخی مکان ها که فاقد پوشش 4G هستند گوشی شما آنتن نداشته باشد.
    • حالت 5G : این حالت هنوز به طور عمومی در ایران فعال نمیباشد و در برخی شهر ها به صورت آزمایشی فعال میباشد. همچنین برخی گوشی های رده بالای بازار از این تکنولوژی پشتیبانی میکنند.
  • اتمام اعتبار یا تاریخ و حجم بسته اینترنت

یکی از مواردی که ممکن است باعث شود اینترنت سیم کارت شما فعال نشود، اتمام اعتبار ریالی  و یا تاریخ و حجم بسته اینترنت شما میباشد. در صورتی که بسته اینترنت شما پایان یافته باشد، اگر حالت کنترل مصرف آزاد شما فعال نباشد از شارژ ریالی شما استفاده میشود تا پایان یابد. اما اگر حالت کنترل مصرف آزاد شما  فعال باشد پس از پایان بسته اینترنت ، علامت اینترنت در گوشی شما مشاهده میشود اما دسترسی به اینترنت وجود نخواهد داشت.

  • غیرفعال کردن حالت هواپیما یا بهینه ساز باتری موبایل

در صورتی که حالت هواپیمای گوشی شما فعال باشد امکان برقراری هرگونه ارتباط با آن مقدور نمیباشد و ابتدا باید حالت هواپیما را خاموش کنید. همچنین فعالسازی حالت پاور سیور یا بهینه سازی باتری ممکن است به دلیل استفاده زیاد دیتای موبایل از باتری باعث جلوگیری از فعال شدن آن شود. پس در صورت فعالسازی این حالت برای استفاده از اینترنت موبایل آن را غیرفعال کنید.

[tp_hightlight title=”اگر با مطالعه مقاله فوق موفق به رفع مشکل خود نشده اید میتوانید از طریق شماره 9099070545 با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.” class=”” background_hover=”#1abc9c” background=”#ff214f” text_color=”#ffffff” text_hover_color=”#121212″ animation=”yes”]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

You have to agree to the comment policy.

روش های تماس با امداد رایانه

آخرین نوشته ها

دسته بندی نوشته ها