خالی کردن کش DNS در ویندوز: مشاوره رایگان با امداد رایانه

در گذشته برای دسترسی به اطلاعات یک شبکه تنها با آی پی‌ها امکان پذیر بود که این کار نسبتا دشواری بود زیرا بخاطر سپردن آی پی‌های یک سیستم کار آسانی نیست اما بخاطر سپردن یک نام آی پی‌ها نسبتا راحت می‌باشد.

بدین ترتیب برای آی پی‌های هر سایت یک نام اختصاصی در نظر گرفته شد و در نهایت پروتکلی به نام DNS ایجاد شد، در واقع هدف از این پروتکل ترجمه نام سیستم‌های میزبان به‌ای پی می‌باشد.

کش دی ان اس بر روی سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که اگر یک بار سیستم شما درخواست یک آدرس آی پی یک دامنه دی ان اس را ارسال کند آی پی آن آدرس را برای مدت معینی ذخیره می‌کند تا برای دفعات بعدی نیاز به ارسال درخواست به سرور‌ها ی دی ان اس نباشد و در نهایت در هنگام باز کردن یک سایت برای بار دوم سایت مورد نظر سریعتر باز می‌شود.

حال این کش دی ان اس در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز دارد و چون آدرس IP‌ها ذخیره می‌شود چنانچه یک سایت IP خود را تغییر دهد دیگر دسترسی شما به آن سایت به راحتی نخواهد بود به همین دلیل گاهی اوقات لازم است کش دی ان اس را پاک کنید.

در این مقاله امداد رایانه می‌خواهیم نحوه پاک کردن و خالی کردن کش DNS در ویندوز را آموزش دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: فراموشی رمز شخصی سامانه ثنا

آشنایی با DNS

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم دی ان اس برای ترجمه دامین به‌ای پی سایت‌ها مورد استفاده قرار میگیرد، این پروتکل در سال ۱۹۸۴ معرفی شد و برای هر سایت یک نام دامنه در نظر گرفته شد که مختص آن می‌باشد و از این طریق شناخته می‌شود، از DNS برای تبدیل نام دامنه به IP استفاده می‌شود در واقع دی ان اس پایگاهی است که نام دامنه و آی پی سایت‌ها در آن ذخیره می‌شود به طور مثال نحوه عملکردDNS مانند یک دفترچه تلفن است در دفترچه‌های تلفن نام هر شخص و شماره تلفن آن ثبت شده است در DNS نیز نام دامنه‌ها که مانند نام اشخاص دفترچه تلفن است و شماره‌های تلفن که مانند ای پی سایت‌ها است ذخیره شده است.

اگر این پروتکل برای ترجمه دامنه‌ها استفاده نمی شد برای دسترسی هر باره به سایت‌های مختلف باید آی پی ان‌ها را وارد می‌کردید.

ساختار DNS

ساختار دی ان اس به گونه‌ای است که نیازی نیست از تمام دامنه‌های ثبت شده آگاهی داشته باشید در واقع کار اصلی این پروتکل پردازش و شناسایی دامنه‌ها است به همین دلیل دامنه‌های وب سایت از یک ساختار سلسله مراتبی تشکیل شده است به گونه‌ای که به صورت مرحله به مرحله از راست به چپ دامنه سایت‌ها بررسی و شناسایی می‌شوند.

دامنه‌های سطح بالا به هفت دسته عمومی تقسیم می‌شوند که در انتهای هر آدرس استفاده می‌شود و نشان دهنده تنوع و ماهیت سایت است، دامنه‌های عمومی سه حرفی عبارتند از:

  • Gov این مجموعه از دامنه‌ها مختص آژانس‌های دولتی آمریکا است.
  • Mil این دامنه برای سازمان‌های نظامی دنیا اختصاص داده شده است.
  • Com سایت‌هایی که از این دامنه استفاده می‌کنند، موسسات اقتصادی و تجاری هستند.
  • Edu صاحبان این دامنه موسسات علمی و دانشگاهی هستند.
  • Int صاحب این دامنه یکی از سازمان‌های بین المللی است.
  • Net صاحبان این دامنه یکی از ارائه دهندگان خدمات شبکه هستند.
  • Org صاحب این دامنه یکی از سازمان‌های غیر انتفاعی می‌باشد.

هر دامنه شامل چند زیر شاخه‌های کوچکتر است ته به آن دامنه سطح دوم می‌گویند به طور مثال دامنه‌های مربوط به ایران با مخففir شناخته می‌شوند و از دیگر دامنه‌های عمومی در کشور ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • acir این دامنه برای دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی استفاده می‌شود.
  • coir این دامنه با مسئولیت محدود برای شرکت‌های سهامی خاص و سهامی عام استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که بگوییم آدرس سایت‌ها در اینترنت به صورت یکپارچه و متمرکز ذخیره نمی شود و بر روی کل شبکه اینترنت توزیع می‌شود، بدین ترتیب برای ترجمه یک دامنه به IP باید چندین دستور ارسال شود تا آی پی پیدا شود.

پیشنهاد مطالعه:پاک کردن برنامه‌های ویندوز ۱۰

آشنایی با DNS Cache

Cache به مکانی که برای ذخیره‌سازی موقت داده‌ها و دسترسی و استفاده سریع آن می‌گویند، مهم‌ترین هدف Cache بالا بردن سرعت داده‌ها و صرفه جویی در مصرف منابع و پهنای باند می‌باشد برای از کش‌ها مانند کش مرورگر، کش سرور، حافظه‌های کش، نرم افزار‌های با قابلیت کش است، کش‌ها علاوه بر مزایای زیادی که دارند معایبی نیز دارد.

برخی از برنامه‌ها اطلاعات پز حجم و سنگینی را در حافظه کش دستگاه ذخیره می‌کند و این موضوع باعث اشغال حافظه داخلی سیستم یا گوشی خواهد شد، واژه کش در اینترنت به معنای حافظه پنهان است هنگامی که شما در اینترنت وب گردی می‌کنید اطلاعات سایت‌هایی که بازدید می‌کنید در حافظه کش مرورگر ذخیره می‌شود با این کار برای مراجعه بعدی به این صفحه نیازی به دانلود کلیه اطلاعات توسط مرورگر نیست و مرورگر از اطلاعات کش شده با سرعت بالاتری استفاده می‌کند و در مصرف پهنای باند سایت‌ها صرفه جویی می‌شود.

با کش شدن اطلاعات سایت‌ها در مراجعات بعدی، اطلاعات سایت را مجدد دانلود نکرده و از اطلاعات کش شده قبلی استفاده می‌کنند حال اگر در تغییر مانند تعویض‌ها در سایت ایجاد شود شما نمی توانید ان را مشاهده کنید و سایت قبلی را می‌بینید در چنین شرایطی باید کش‌های خود را پاکسازی کنید که در اولین مرحله پاک کردن کش مرورگر الزامی است و در مرحله دوم پاک کردن و خالی کردن کش DNS در ویندوز یا گوشی لازم است.

آموزش پاک کردن و خالی کردن کش DNS

در بخش پایانی این نوشتار می‌خواهیم خالی کردن کش DNS را آموزش دهیم، قبل از اینکه مرورگر به شبکه اینترنت درخواست خود را ارسال کند کامپیوتر مانع مرورگر می‌شود و نام دامنه را در پایگاه داده کش جستجو می‌کند، پایگاه داده لیستی از نام‌های دامنه تازه دیده شده و آدرس‌هایی که دی ان سی برای آن‌ها ایجاد کرده را به نمایش می‌گذارد حال اگر ای پی ان سایت‌ها تغییر پیدا کرده باشد یا از طریق ویروس آلوده شود لازم است که کس دی ان سی را پاک کنید که مطابق مراحل زیر می‌باشد:

  • کلید ترکیبی Windows+R را برای باز کردن کادر Run فشار دهید. دستور cmd را تایپ نمایید و بر روی دکمه OK کلیک کنید.

  • با این عمل یک کادر محاوره‌ای سریع مشکی باز می‌‌شود. بادستور ipconfig /flushdns برای پاک کردن حافظه نهان DNS در کامپیوتر استفاده کنید پس از چند لحظه منتظر بمانید تاپیام Windows IP configuration successfully flushed the DNS Resolver Cache نمایش گذاشته شود.

حتما بخوانید:نصب ویندوز ۱۰ با فلش

کلام آخر

به پایان این نوشتار رسیدیم چنانچه در این خصوص سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره 9099070545 با کارشناسان ما تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *