راه های افزایش سرعت ویندوز

ممکن است شما نیز مانند دیگر کاربران، به مرور زمان ویندوز سیستم شما کنده شده باشد. یا این که به صورت اتفاقی توقف های چند ثانیه ای از خود بروز دهند. به صورت تم چند علت متعدد می تواند دلیل این کند شدن های آزاردهنده باشد. چنان چه به مشکلی برخورد نمودید، از راه اندازی دوباره ویندوز خود هراسی نداشته باشید. معمولا مشکلات رایانه شما با یک بار راه اندازی دوباره ل خواهد شد. راه حلی که بسیار سریع تر از فرآیند عیب یابی موثر واقع می شود.

افزایش کارایی و بالا بردن سرعت ویندوز کار بسیار سخت و پیچیده ای نیست. البته باید این نکته در نظر داشته باشید راهکارهای بهتری را می توان برای افزایش سرعت ویندوز به کار برد. این راهکارها می توانند شامل ارتقا سخت افزاری مانند خرید رم های قوی تر و یا برخورداری از SDD باشند. ولی خرید خرید قطعات سخت افزاری علی رغم تاثیر فوری، هزینه های زیادی را شامل می شود.

شناسایی و بستن برنامه‌های پر مصرف

اولین راه برای افزایش سرعت ویندوز شناسایی و بستن برنامه های سنگین و پرمصرف است. معمولا استفاده از برنامه های پرمصرف 99 درصد از میزان CPU را به خود اختصاص می دهند و موجب کاهش سرعت ویندوز شده و یک باره ویندوز شما برای چند دقیقه قفل می شود. البته این مسئله اکثرا به صورت تقریبی اتفاق می افتد و ممکن است برخی برنامه ها واقعا این طور باشند.

برای شناسایی برنامه های سنگین در ویندوز به کمک دکمه های  CTRL+ SGHIFT+ESCAPE ابتدا TASK MANGER را باز نمایید. در این صورت برنامه هایی که مصرف بالایی داشته باشند به شکل رنگی نمایش داده می شوند که رنگ پر نشانه مصرف بالا است. حالا برای بستن هر برنامه که درصد بالایی از CPU، حافظه، رم و شبکه را به خود اختصاص داده است، کافی است که روی برنامه مورد نظر یک بار کلیک نموده و سپس روی دکمه END TASK کلیک نمایید.

افزایش سرعت ویندوز با کاهش استفاده از انیمیشن

برعکس دیگر سیستم عامل ها ویندوز همواره سعی کرده از بهترین ظاهر و تجملات استفاده نماید. یکی از دلایل کاهش سرعت وندوز نیز استفاده بیش از حد از انیمیشن و موارد تجملاتی بوده است. در نتیجه در دومین راه برای افزایش سرعت   ویندوز تلاش کنید استفاده از این انیمیشن ها را به داقل برسانید. بعضی از این موارد شامل افکت هایی هستند که زمان بستن ی مینیمایز کردن پنجره ها نمایش داده می شوند که واقعا به چنین چیزهای تجملاتی نیاز نداریم و غیرفعال کردن آن ها موجب بهبود سرعت ویندوز می شود.

برای این کار ابتدا روی دکمه START راست کلیک نموده و سپس گزینه System را انتخاب نمایید. یا این که از دکمه های ترکیبی WIN + X استفاده نمایید. حال در پنجزه باز شده روی گزینه Advanced system settings کلیک نمایید. در مرحله بعدی پنجره ی System Properties و زبانه ی Advanced نمایش داده می شود. سپس روی دکمه Settings که در بخش Performance قرار دارد کلیک نمایید. در پنجره باز شده برای کاهش انیمیشن ویندوز و افزایش سرعت در ویندوز می توانید در پایین بخش Visual Effects گزینه Adjust for best performance را برای استفاده از کارکرد مناسب برای ویندوز انتخاب نموده و در نهایت با کلیک روی دکمه OK تنظیمات را ذخیره نمایید. علاوه براین با استفاده از گزینه Custom می توانید تنها گزینه هایی که تمایل به استفاده از آن ها نیستید را غیرفعال نمایید.

افزایش سرعت ویندوز با غیرفعال کردن برنامه ‌های Startup

بسیاری از برنامه های نصب شده در سیستم شما می توانند خود را پیکربندی کنند تا در زمان لود شدن ویندوز به شکل اتوماتیک راه اندازی شوند و همچنان در پس زمینه اجرا شوند. ولی،دچنان چه روزانه از برنامه ها استفاده نمی کنید، یا دستگاهی قدرتمند ندارید، می توانید منابع با ارزش سیستم را هدر دهند، که می تواند موجب کاهش چشمگیر سرعت ویندوز شود.

برای غیرفعال کردن برنامه ها در زمان راه اندازی در ویندوز مراحل زیر را طی نمایید:

از قسمت تنظیمات بر روی Apps کلیک کنید. سپس روی Startup کلیک کنید. بر روی منویSort by کلیک کرده و گزینه Startup impact را انتخاب نمایید. سیستم خود را دوباره راه اندازی نمایید. بعد از اتمام مراحل، اکنون سیستم شما باید سریع تر از گذشته شروع به کار کند. البته سطح پیشرفته برنامه هایی که غیرفعال می کنید بستگی دارد و پیکربندی سخت افزار شما متفاوت خواهد بود.

بستن برنامه ‌های System Tray

یکی دیگر از روش های افزایش سرعت ویندوز بستن برنامه های System Tray است. برنامه های System Tray در زمان لود شدن ویندوز در پس زمینه اجرا شده و فعالیت می کنند. اغلب برنامه ها در ویندوز این ویژگی را دارند که در برخی از موارد از همان ابتدای نصب فعال است و اجرا می شود. در برخی از نرم افزار ها هم صرفا زمانی که چنین قابلیتی را فراهم کنید نمایش داده می شود. غیرفعال کردن این گزینه می تواند مانع از اجرای آن شده و سرعت ویندوز را بالا ببرد. برای این کار روی فلش پایین صفحه که در Taskbar قرار دارد کلیک کنید. سپس هر برنامه ای که نمی خواهید اجرا گردد را پیدا نموده و پس از کلیک راست نمودن روی آیکون برنامه گزینه خروچ یا غیرفعال کردن را انتخاب نمایید.

پاکسازی هارددیسک

هارددیسک پر از داده های غیر ضروری است که قادر است سرعت سیستم شما را کند کند. با پاک سازی این فایل ها قادر هستید سرعت سیستم خود را بالا ببرید. از آنجایی که ویندوز 10 از ابزار تعبیه شده سودمندی به نام  Storage Sense برخوردا است می تواند هاردیسک را پاکسازی نماید. برای این کار از قسمت تنظیمات و از بخش System گزینه Storage را انتخاب نمایید. در بالای صفحه نمایش، دستگیره را از Off به سمت On ببرید. پی از انجام این کار، ویندوز 10 بر سیستم شما نظارت می کند و فایل های غیر ضروری از جمله فایل های موقتی، فایل های موجود در پوشه Downloads که در یک ماه اخیر تغییر داده نشده اند و فایل های Recycle Bin را حذف می ‌کند. برای آزاد کردن فضای حافظه می توانید عملکرد Storage Sense را سفارشی کنید.

 افزایش سرعت ویندوزبرای این کار زیر Storage Sense روی Configure Storage Sense or run it now کلیک کنید. از صفحه نمایشی که ظاهر می شود، می توانید روش پاکسازی فایل ها را تغییر دهید. همچنین می توانید فایل های پوشه ی Download را بسته به مدت زمان باقی ماندن آن ها در پوشه دانلود یا پوشه ی Recycle Bin حذف کنید. چنان چه برای مدتی طولانی نیازی به فایل های خودندارید می توانید آن ها را به حافظه ابری OneDrive مایکروسافت انتقال دهید. دراین صورت می توانید کارکرد Storage Sense را سفارشی کنید و روش حذف نسخه ‌های قدیمی ویندوز را مشخص نمایید.

 افزایش سرعت ویندوزعلاوه براین می ‌توانید نسخه‌های قدیمی ویندوز را پاک کنید. در پایین صفحه‌ نمایش گزینه‌ی Delete previous versions of Windows را فعال کنید. در مرحله‌ بعد Storage Sense نسخه‌های قدیمی ویندوز را ده روز پس از نصب آپگرید حذف خواهد کرد. توجه داشته باشید در صورت اعمال تغییرات نمی ‌توانید نسخه‌ های قدیمی ویندوز را بازگردانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *