علت کند شدن گوشی چیست؟ رفع مشکل کند شدن گوشی

علت کند شدن گوشی بسیار آزار دهنده است و ممکن است تمام فعالیت‌های شما را با گوشی مختلف کند که دلایل مختلفی برای کند شدن گوشی دارد که بسیاری از این علت‌ها را می‌توانیم با آگاهی کامل رفع کنیم.

به طور کلی کار کردن با یک دستگاه هوشمند که بسیار کند شده است بسیار ناراحت کننده است اما با وجود راه حل‌هایی شما می‌توانید عملکرد تلفن یا تبلت خود را سرعت ببخشید.

در این مطلب از امداد رایانه می‌خواهیم درباره کند شدن گوشی و رفع مشکل کند شدن گوشی صحبت کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

 علت کند شدن گوشی چیست؟

در این بخش از مقاله می‌خواهیم علت کند شدن گوشی را بررسی کنیم و چند علت مهم را برای شما توضیح دهیم.

  • اپلیکیشن‌های پس زمینه: اپلیکیشن‌های پس زمینه یکی از دلایل مهم کند شدن گوشی است، در طول زمان اپلیکیشن‌هایی که بر روی گوشی خود نصب می‌کنیم و بلا استفاده مانده اند و یادمان می‌رود که آن‌ها را حذف کنیم، در حقیقت بسیاری از اپلیکیشن‌ها برای به روز کردن اطلاعات خود از اتصال به اینترنت از منابع موجود در پس زمینه استقاده می‌کنند و همین می‌تواند دلیل کند شدن گوشی شما شود.

گوشی‌ها منابع محدودی دارند که این منابع به پس زمینه تخصیص می‌یابد و این مسئله که اپلیکیشن‌های سنگین بخش زیادی از منابع پس زمینه را مصرف می‌کنند بسیار طبیعی است و این موضوع سبب کاهش سرعت گوشی می‌شود گوشی‌های اندورید توانایی زیادی برای مدیریت منابع سیستم دارند اما این توانایی نیز حد و حدودی دارد و گاهی اوقات به دلیل اپلیکیشن‌های متعدد نصب شده بر روی گوشی شاهد کاهش سرعت گوشی هستیم.

برای مطالعه مقاله : چرا کد تلگرام نمیاد کلیک نمایید

گسستگی و پر شدن حافظه: پر شدن حافظه ارتباط مستقیمی با سرعت انتقال فایل با حافظه NAND دارد و با پر شدن حافظه سرعت انتقال کاهش پیدا می‌کند این مسئله سبب کند شدن گوشی خواهد شد و این مسئله می‌تواند ناشی از نصب تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها ذخیره حجم انبوهی از عکس‌ها و ویدیو‌ها و فایل‌های موقت است.

خوشبختانه سیستم عامل اندورید به گونه‌ای است که اگر حافظه پر شده باشد پیامی را به کاربر نمایش می‌دهد و به او توصیه می‌کند تا بخشی از برنامه‌ها و فایل‌های بلا استفاده را پاک کند.

عمر باتری: هنگامی که دو یا سه سال از باتری استفاده می‌کنیم ظرفیت ان به طور خودکار کاهش می‌یابد و شاید نتوانند شارژ یک روز را تامین کنند، باتری‌هایی که طول عمر زیادی دارند بخش زیادی از شارژهای دریافتی خود را هدر می‌دهند و به گرما تبدیل می‌شوند این گرما پردازنده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند و با گرم شدن پردازنده سرعت آن کاهش پیدا می‌کند همچنین پردازنده‌ها برای اینکه عملکرد خوبی داشته باشند باید جریان برق زیادی رو دریافت کنند و باتری‌های قدیمی همچین توانی ندارند همین موضوع دلیل کند شدن گوشی خواهد شد.

فرسودگی حافظه: حافظه داخلی گوشی نیز مانند باتری‌ها با گذشت زمان فرسوده می‌شوند و این مسئله سبب کند شدن گوشی خواهد شد در واقع ظرفیت حافظه داخلی با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند.

همچنین اگر در مورد عدم دریافت کد تلگرام سوال و مشکلی دارید کلیک نمایید.

به طور کلی بخش‌های اضافی در حافظه داخلی باعث از کار افتادن بخش‌های قدیمی و جدید می‌شوند و در نهایت عمر حافظه داخلی وابستگی به میزان دیتای جدید دارد که در آن ذخیره می‌شود اما عمر کلی حافظه داخلی بین ۵ تا ۱۰ سال است.

به روزرسانی سیستم عامل و اپلیکیشن ها: به روزرسانی سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها یکی از موارد مهم در کند شدن گوشی‌ها است.

نسخه‌های ندید به امکانات بیشتری را ارائه می‌دهند و این امکانات بیشتر فشار بیشتری را به قطعات سخت افزاری گجت‌های قدیمی وارد می‌کند.

پیشنهاد مطالعه:مشکل درخواست شماره موبایل بعد از آپدیت آیفون

شناسایی مشکل کند شدن گوشی

در قسمت فوق علت‌های کند شدن گوشی را برای شما شرح دادیم برای رفع این مشکل شما باید مشکل را شناسایی کنید، در واقع بدانید که چه چیزی سبب کند شدن گوشی شما شده است.

برای شناسایی مشکل کند شدن گوشی می‌توانید از نرم افزار Trepn profiler استفاده کنید این نرم افزار بار واقعی CPU را برای هسته‌های فردی و نمای کلی از ترافیک شبکه داده‌ها و وای فای و بارهای GPU و استفاده از RAM را به شما نشان می‌دهد.

این نرم افزار قابلی تولید پروفایل مخصوص برنامه یا سیستم را دارد و شامل روش‌های مختلفی برای نمایش داده‌ها است و شما پس از مشاهده پروفایل خود می‌توانید ان را تجزیه و تحلیل کنید و برای خود ذخیره نمایید در واقع این نرم افزار به شما کمک می‌کند تا بفهمید شکل کند شدن گوشی چیست.

روش‌های حل مشکل کند شدن گوشی

پس از دانستن علت‌های مشکل کند شدن گوشی و شناسایی مشکل باید آن رو رفع کنید تا سرعت گوشی شما افزایش پیدا کند در این بخش از مقاله می‌خواهیم روش‌های حل مشکل کند شدن گوشی را برای شما بیان کنیم با ما همراه شوید.

  • فضای تلفن را آزاد کنید: عکس و فیلم‌ها و برنامه‌های متعددی که بر روی گوشی شما نصب هستند برای نصب و راه اندازی فضایی از گوشی را اشغال می‌کنند دستگاه برای اجرای ان‌ها به فضای کافی دارد و در صورت کم بودن فضای ذخیره می‌تواند سبب کند شدن گوشی شود که در چنین شرایطی بهترین کار این است که فضای تلفن را آزاد کند برای این کار باید وارد تنظیمات گوشی شوید و سپس به بخش ذخیره‌سازی بروید در این قسمت مقدار فضای اشغال شده را مشاهده می‌کنید بنابراین می‌توانید فایل‌های اضافی، برنامه‌های بلا استفاده، عکس‌ها و فیلم‌های تکراری را پلک کنید تا سرعت گوشی شما بهبود پیدا کند.
  • ری استارت کردن گوشی: یکی از راهکار‌های کاربردی برای افزایش سرعت گوشی و رفع مشکل کند شدن ری استارت کردن است شما می‌توانید به راحتی گوشی خود را ری استارت کنید و با خاموش کردن و روشن کردن مجدد گوشی علاوه بر رفع برخی از اختلالات نرم افزاری و سخت افزاری می‌توانید سرعت گوشی را نیز بهبود ببخشید.
  • بهینه کردن میزان مصرف باتری: یکی از اقدامات مهم برای رفع مشکل کند شدن گوشی مدیریت مصرف باتری است یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش مصرف باتری و کند شدن گوشی برنامه‌های پس زمینه دستگاه است شما می‌توانید با غیر فعال کردن این برنامه‌ها یا حذف کامل برنامه‌های بلا استفاده از مصرف زیاد باتری جلوگیری کنید.
  • کاهش نور و رزولوشن نمایشگر دستگاه: شما می‌توانید با کاهش نور زیاد نمایشگر سبب عملکرد بهتر بخش‌های سخت افزاری و پردازنده‌های دستگاه شوید برای این کار به قسمت تنظیمات رفته و نور صفحه را کم کنید.

همچنین مقاله جلوگیری از هک شدن-راه‌های جلوگیری از هک شدن چیست؟ را مطالعه کنید.

 

کلام آخر

به پایان این مطلب از امداد رایانه رسیدیم چنانچه در خصوص علت کند شدن گوشی نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

همچنین اگر در این خصوص سوال و ابهامی برای شما مطرح است می‌توانید در بخش نظرات ان را با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *